Har en Parca Norah 3000 som går på olja (Bentonebrännare) idag.
Jag tänkte byta till El/pellets d.v.s. sätta in en elpatron och köra denna för varmvatten under sommaren och sen köra pellets under den del av året när man behöver ha värmen på.
Har läst lite här och har förstått att brännaren skall passa ihop med pannan för ett vettigt resultat.
Frågan är ju då vilken brännare man skall ha?
Helst vill jag byta ut oljebrännaren och ha kvar möjligheten att kunna elda med ved för vv vid tex elavbrott.
Rören klarar självcirkulation idag.
Jag har en braskamin i en annan skorstenspipa så det är väl mest grundvärme jag kör i pannan idag, allt annat klarar kaminen.
Pannan står i källaren som bara har ett element utöver pannan men är inte uppvärmd i övrigt.
Huset i övrigt är i 2 plan på ca 65m2 per plan.
Bra brännare till Parca Norah 3000
Bra brännare till Parca Norah 3000
Panna: Parca Norah 3000 -86
-
- Prima virke
Om bra eller bäst vet jag ej.
Flex-A fungerar i varje fall i din panna. Jag har kört FlexA i en Parca3000 sedan 2000 utan några problem annat än byte av 3 el spiraler.
Flex-A fungerar i varje fall i din panna. Jag har kört FlexA i en Parca3000 sedan 2000 utan några problem annat än byte av 3 el spiraler.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2