Hur koppla tank för att öka vattenmängden i radiatorkretsen?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Hur koppla tank för att öka vattenmängden i radiatorkretsen?

Inlägg av Johan_F »

Hej,
Jag har ev bergvärmepump med växelventil som skickar värmen till radiatorerna eller en 750 l tank för tappvarmvatten som dock helst värms av solenergi när det är möjligt.

Bergvärmepumpen arbetar genom reglering med en ES3 som mäter utetemperaturen och sedan PID reglerar returtemperaturen från elementen till lämplig temperatur (efter en tabell m.m.) genom att starta/stoppa värmepumpen.

Returtemperaturen tillåts pendla ca ±5°C för att inte värmepumpen ska få för korta driftsintervall.

En nackdel är att värmepumpen ganska abrupt höjer framledningstemperaturen ca 6°C då pumpen slår till. Detta orsakar knäppningar i rören och radiatorerna.

Nu är det så att jag har en gammal dubbelmantlad varmvattenberedare på 300 liter som ej används pga genomrostad mellanvägg. Min tanke är att koppla in den mellan värmepumpen och det första elementet. Då kommer temperatursvängningarna at bli långsammare, pumpen kan arbeta längre intervall och svängningarnas amplitud kan minskas.

Hur hade ni kopplat tanken?

Jag tror värmepumpens framledning ska kopplas till tankens botten och framledningen till elementen till tankens topp. Är det rätt eller bör det vara tvärtom? För tanken bör väl inte ligga på returen efter radiatorerna.

Tanken är att inte vilja ha skiktning utan att vattnet blandas så att temperaturvariationerna utjämnas innan det första elementet får nytt uppvärmt vatten.

Jag gissar att tanken innehåller ungefär lika mycket vatten som radiatorerna.

Vad tror ni om det? /Johan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart ska du koppla in den tanken/beredaren så du får större volym vilket gynnar driftstiden o ger färre starter..
Det går koppla den vilket som men det tycks ändå vara fler som förespråkar alt mot botten innan före första radiatorn vilket ska ge bättre cop då den jobbar mot lägre temp..

Vad har du för driftstid/start idag??
Pumpen bör gå närmare 1 tim/start el 5-8 starter/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej André,
Under 2653 dygn har värmepumpen gått 23604 tim och startat 48419 gånger för värmeproduktion. Det blir 18 gånger per dygn och 29 minuter/gång för värmeproduktion.

För vamvattenproduktion har den gått 3803 tim och startat 11132 gånger. Det blir 4 starter/dygn och 20 minuter/gång. (Dessa kommer nu att nedbringas till ett minimum tack vare solenergianläggningen.)

Sen förekommer det givetvis sammanträffanden där drifttiderna är längre om den växlar över utan stopp emellan.

Jag har förgäves försökt på styrsystemstillverkaren att uppgradera mjukvaran med en förbättring: Om den har producerat värme skulle den kunna toppa upp varmvattnet varje gång även om inte den undre temperaturgränsen har nåtts i varmvattenberedaren.

Fast jag förstår inte ditt resonemang riktigt med att det skulle bli bättre COP om tanken matas i botten istället för toppen.

Min reglering mäter på radiatorernas returtemp på väg in till värmepumpen. Vid ett visst reglerfel här stänger pumpen ( t ex när returvattnet är 5 grader varmare än ideal temperatur).

Detta är oberoende av antal element och vattenvolym. (Inte riktigt I-delen av PID regulatorn får ju större tid på sig att integrera upp reglerfelet om vattenvolymen i systemet ökas. - Fast då bör väl regulatorparametrarna anpassas till det nya systemet.)

Jag tror att det blir jämnare värme i elementen (och huset) om elementen kopplas upptill på tanken och värmepumpen nedtill. Det borde även bli lägre förluster än om man kopplar tvärtom och låter tanken skiktas. (Annars kommer man ju att fylla hela tanken med värme innan någon värme kommer till elementen och det är ju fel - värmepumpen har ju startat pga reglerfelet - att huset är för kallt.)

Men rent energimässigt är det väl förlust att koppla in den här extratanken för den ger bara extra uppvärmning i onödan av pannrummet. Målsättningen är bara att öka gångtiderna på pumpen och minska knäppningarna i rörsystemet och radiatorerna. Sen hur mycket det är värt har jag ingen aning om. Låt oss säga att antalet starter sjunker till hälften (nog för optimistiskt) och genomsnittlig drifttid per start dubbleras. Hur mycket ökar kompressorns livslängd då? 25 %? 50 % 75 %? (Jag har mjukstart på kompressorn (3,7 kW).)

Är det mest starterna eller drifttiderna som förbrukar livslängden?

Jag har tanken gratis och det är ganska lätt att koppla in den och prova. Frågan är snarare om de färre starterna av värmepumpen är värt den ökade energiförbrukningen? Det är ju svårt att prova.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Förklaringarna jag fått med att cop skulle gynnas av kopplingen du tänkt är att det är något kallare vatten som pumpen jobbar mot, Skulle tydligen alltid tvingas jobba med något högre värme om man kopplar in pumpen i toppen o radiatorerna till botten.. Tycker det låter rätt iaf..

Starterna sliter mer på livslängden därför är det rätt sjukt att t.ex Ivt rekomenderar minst 15 min drift/start (för de va väl inte 10 min :roll: )
Men det är klart dom vill ju sälja nya pumpar o då håller säkert rätt många år ändå/iaf garantitiden ut med många starter..

Beredaren/arbetstanken kan du ju isolera extra så blir det inte just några extra förluster med den inkopplad..

Vad har du för pump??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej igen André,

Det borde ju också vara bättre att få ut varmvattnet ur tanken omedelbart men som en dämpad puls istället för att samla värmen i tanken och inte få ut den förrän allt vatten i tanken värmts upp.

Fast i normala fall tror jag vattnet bara går något enstaka varv i radiatorkretsen innan regulatorn bryter. Vattnet värms 6°C från inlopp till utlopp på värmepumpen. Och skillnaden på returtemperaturen är i samma storleksordning så vattnet går bara 1-2 varv per kompressorstart.

Om den bara körde ett varv så borde väl COP bli bättre med skiktad tank för COP beror av returtemperaturen in till pumpen. Och den måste ju bli lägre om inget uppvärmt radiatorvatten kommer in. Och det gör det ju inte om man har skiktad tank och kör max ett varv åt gången. Inte förrän allt vatten bytts ut kommer varmare vatten till pumpen om uttaget sker i botten på tanken. Fast praktik och teori är inte alltid förenliga förrän man tagit hänsyn till allt ... Det blir alltså uttag på toppen som du föreslår. Jag frågade mest för att kolla så det inte är några nackdelar.

Beträffande modell och fabrikat på värmepumpen så vet jag knappt det själv. Från början var det en "Octopus" från Sösdala. Men nästan allt är ersatt med bättre industrigrejor. Rejäl 3-fas Grundfos industriell pump ute i brunn i gräsmattan. Fransk kolvkompressor som enligt kylexpert jag ska vara rädd om då sådana fina pumpar ej tillverkas längre. Nej, det är inte sådana Mickey-Mouse grejor som sitter i en del av de moderna kylskåpsliknande värmepumparna ... Allt är åtkomligt, utbytbart och mekarvänligt.

Jag kan förresten rekommendera företaget; TEO-kyl i Hässleholm. De fixar det mesta utan att ta till standardknepet "Riv ut allt gammalt och sätt in en ny IVT/NIBE/XXXX" som många andra firmor föreslår. En värmepumpanläggning är ju inget konstigt. Den kan i princip byggas av lämpliga delar från skroten om man forskar lite.

Jag har byggt om systemet från fast till flytande kondensering. Rivit ut den enkla termostatstyrningen med manuell shunt och installerat ES3-styrningen m.m. Rätt kul att få till det så bra som möjligt. Värmen kan jag fjärrstyra från min mobil med SMS. Så när vi är på långresa höjer jag från underhållsvärme till normal rumstemp något dygn innan vi kommer hem. Och pajar värmen så att rumstemp sjunker för lågt får jag SMS om det så att jag kan skicka dit rörmokaren innan rören fryser sönder.
Skriv svar