Bionordic Viking B16GL eller Roslagsbrännaren RB Master?

HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Bionordic Viking B16GL eller Roslagsbrännaren RB Master?

Inlägg av HRW »

Har kommit fram till att jag vill ha en brännare med tryckluftsuraskning och jag har funderat på någon av dessa modeller. Vad skiljer dom åt? Är båda bra brännare? är båda likvärdiga brännare, så det är bara att beställa den billigaste?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Båda är bra brännare, så välj det du känner för.

Det är relativt små skillnader så man kan väl säga att dom är rätt så likvärdiga.

Jag stod i valet mellan en B16 och en RB, och det slutade med att jag valde RB helt enkelt för att Bionordic hade långa leveranstider just då, vad jag tycker är bra med RB är att det är en grymt gedigen konstruktion, hela brännaren är gjord i 4mm plåt och har efter 3 års året runt användande inte några som helst defekter utan är som ny och PLC'n sitter i en dammtät låda. RB har väldigt bra service och support, har man problem så är det bara att eposta eller ringa så får man snabbt hjälp.

Nu känner jag inte till Bionordic så bra, dom kanske också har väldigt bra support, det vet jag inte.

Jag skulle tro att du blir väldigt nöjd oavsett vilken brännare du väljer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Vill bara slå ett slag för RBn.

Just som redan nämnts, gedigen konstruktion, plc skyddad och oerhört bra suport får jag säga. dem har varit toppen både för mig och svärfar, noga med att man ringer upp igen om det inte ordnar sig osv.
snabba med att skicka reservdelar och det har inte varit något tjaffs utan bara lite standard frågor för att få reda på felet sedan skickas varan.

den andra brännaren är säkerligen minst lika bra, hur suporten är vet jag inte, med RB så har vi bara haft att göra med instalatören en gång och det var just för instalation sedan har allt gått via RB, dem kan dok ha mycket attgöra och många som ringer så kan ta lite tid innan man kommer fram ibland.

i feb har vi haft våran RB-total i 3år på den tiden har jag bytt.
*1element, skickades nytt på garantin så man har i reserv igen=)
*fläkt, jag var klantig och gjorde sönder anslutningen, dem var snälla och skickade en ny utan att fråga. den gammla lödad och som reserv =)
*PLC är bytt pga att ett relä gått sönder, så matningen slutade fungera, man har dok reservrelä inbyggt så bara att flytta 4a kablar så är man igång igen.
Verkar vara ett vanligt fel att detta relä pajar, dok sitter detta relä på utsidan på den nya plc=lätt att byta samt att det verkar vara kraftigare konstruktion så borde hålla tycker man.

Övrigt så har det fungerat mycket bra i 3år förutom andvändar fel=)

Låter intresant med tryckluftursotning, du kanske kan redovisa lite om det sedan, vilken brännare du än väljer.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror du blir lika nöjd vilken du än skaffar. Roslagsbrännaren kopplas in med stickpropp medan Viking B16 kopplas in mot pannans övertemperaturskydd, (inte speciellt invecklat).
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

Torsten skrev:Roslagsbrännaren kopplas in med stickpropp medan Viking B16 kopplas in mot pannans övertemperaturskydd, (inte speciellt invecklat).
Nu vet inte jag om man ändrat något på dom senaste modellerna, men min B16 har då bara en stickpropp.
Ja, förutom sladden till PLC'n och skruven.

Om nu båda är någolunda likvärdiga i dina ögon så tycker jag att du ska välja den brännare
vars återförsäljare har (verkar kunna ge) bäst service. För du lär nog hitta lika många här
som svär att just den ena eller andra brännaren är den bästa.

//Magnus
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Nu lutar det åt att det blir en RB master, men är det någon här som har en sådan? fungerar tryckluftsursotningen bra? på b16gl verkar det ju fungera poblemfritt iaf.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns ju ett generellt problem med tryckluft-uraskning: den fungerar ju bara på lös aska.

Har du slagg i brännkoppen/röret är det faktisk bara en brännare på marknaden som kan få loss det och det är INTE med tryckluft.

Men till den "vardagliga" rensning för lös aska kan det nog fungera bra... men å andra sidan: om den lösa aska bygger upp sig i brännaren till det punkt att det är ett problem är det något tveksamt med designen till att börja med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev: Har du slagg i brännkoppen/röret är det faktisk bara en brännare på marknaden som kan få loss det och det är INTE med tryckluft.
Med rätt inställd brännare får man inte slagg i brännkoppen om man regelbundet blåser bort askan med "luftpuffar" som Janfire-säljarna kallar det. Det handlar om anrikning. För att slagg ska bildas måste slaggbildande material först anrikas ur askan och smälta ihop till större droppar som till slut inte håller sig flytande i askan utan fälls ut på metalldelarna. Innan slagg börjar att fällas ut har redan askan blåsts bort.

Så den mekaniska askskrapningen på Iwabo brännaren är alltså enligt detta resonemang inte fungerande?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu ska jag inte lägga mig i varför du vill ha automatisk uraskning och om du har en pelletspanna med mycket utrymme för askan kan det vara vettigt, men om du har en gammal panna avsedd för oljeeldning så måste du antagligen aska ur pannan med några veckors mellanrum i vilket fall som helst och då tar man ju ändå ut brännaren så där ser jag inte riktigt att man skulle ha något behov av automatisk uraskning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Nu vet jag inte vad som räknas som stort askutrymme men utrymmet under brännaren kommer att vara ca.. 40cm djupt, 18cm brett, och minst 20cm ner till asklådan och 8cm ner till gallret (rostret?) förresten är det något jag kan ta ut från pannan?

Jag vill ha askursotningen pga att jag inte vill behöva aska ur panna och brännare hela tiden utan att jag kanske ska kunna begränsa det till 1-2 gånger i månaden max då allting är injusterat.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med micke_932 här. I min panna som behöver rengöras från aska varje vecka ser jag inte så stor vinst med att ha automatisk uraskning.
Det tar ett par minuter extra att skrapa ur rostret och jag hittar efter en veckas drift inte någon slagg.
Möjligen kan man säga att med helt rent roster så blir förbränningen lika hela tiden så man sparar in några pelletsar i veckan.
Det är hos de som eldar med pellets i panna med större askutrymme som fördelarna märks mest.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Torsten: (känns konstigt då det även är mitt namn...)
Efter vad jag har sett om Iwabo'n är den inte helt oäven, det finns dock lite problem med den som jag ser det.

Och "Med rätt inställd brännare får man inte slagg i brännkoppen..." är inte helt rätt...

Jag har testat en pellets som gav en centimetertjock "avgjutning" av brännkoppen efter en enda körning (alltså 1 eldstart + eldning till pannan är uppe i temperatur, runt 2 timmar på 9kW), slagg beror mest av allt på kvaliteten av pelletsen och till mycket liten grad på brännaren enl. min erfarenhet.

Därmed sagt att slagg sällan är ett problem och som jag skrev om trycklufturaskningen: "...till den "vardagliga" rensning för lös aska kan det nog fungera bra..."

Jag vill även påpeka att fisketorp har missuppfattat lite, det är inte frågan om "tryckluftursotning" men om att blåsa löst aska bort. Kanske semantik men tydlighet kan vara bra.

Jag roar mig även lite över att brännare med mekanisk uraskning anses "för krångliga", det jag har läst här om trycklufturaskning säger att det har varit en hel del mer krångligt med smältande slanger, kompressorer som har skurit, klockor för att det inte ska låta på natten osv.

Och jag undrar samtidig en sak: i de inlägg som har varit anges det att brännarena ansluts med vanlig stickpropp i ett vägguttag, detta ses som ett kvalitetsmärke. Efter vad jag vet är det ganska olagligt om inte uttaget är kopplat via överhettningsskyddet i pannan... eller har jag missuppfattat? Alltså inte stickproppen som sådan men att brännaren inte kan katastrofstoppas av överkokningsskyddet.

Själv har jag ju ett kontaktdon på sidan av brännaren, bara att jacka ur det och knäppa av brännaren från luckan, då har jag den i "lös vikt" förutom pelletsmatningsslangen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Icecap skrev: Efter vad jag vet är det ganska olagligt om inte uttaget är kopplat via överhettningsskyddet i pannan... eller har jag missuppfattat? Alltså inte stickproppen som sådan men att brännaren inte kan katastrofstoppas av överkokningsskyddet.
Funderade också på det.
Apropå rengöring, mitt brännarör får en mindre beläggning (max 2-3mm på några ställen) under en vinters drift, och skiten som bildas i brännkammaren hamnar i sinterlådan (töms varannan vecka, finns större också).

Svårare skall det väl inte behöva vara, eller... *ser fundersam ut*
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det där med stickpropp har jag läst om tidigare (här på forumet tror jag) och då skrev man att det ska vara ett uttag som kopplats via överhettningsskyddet på pannan.
Man undrar ju vad finessen med stickpropp är?
Det är bäddat för farligt inkopplade utrustningar.

Apropå rengöring så har jag testat (lite) med att bara stoppa ett långt tryckluftmunstycke ner i fallröret och puffa till. Det funkar på min brännare så att den kaka som bildas precis före rostret blåses bort.
Jag tror att den kakan bidrar ganska mycket till sönderbrända rör på VB.
Risken är att man flyttar rostret om luften puffar på fel ställe.

Skillnaden i tid mot att öppna luckan och bara skrapa bort kakan är 0. Man ska ju ta fram tryckluftslangen, hitta rätt munstycke, kompressorn måste vara laddad dessutom kan det vara bra med en inspektion också. Är det helautomatiskt så är det ju bättre förstås

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Finessen med stickpropp är ju att även en person som ej har "nödig kännedom" om el kan koppla in en pelletsbrännare. Naturligtvis bara om brännaren i fråga redan från fabrik är försedd med såväl driftstermostat som maxtermostat. Är detta olagligt så ska genast landsfiskal kopplas in för att få bukt med ofoget.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar