GL16

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

GL16

Inlägg av pank »

En ganska dum fråga eg ...lite som frågan "hur långt är ett snöre"...

men ,men..hur lång livstid kan man räkna med att en GL har? om vi bortser från tändelementet, kan den hålla i 10 år utan ingrepp?
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En intressant fråga. Har inte funderat i den riktningen.
Jag har tittat på att reservdelarna till Viking B16 ofta inte kostar mer än omkring hälften så mycket som motsvarande del till Iwabo, VikingBio och Eurofire. Delarna är lätta att byta själv. Det svider inte så mycket om roster ellet tändelement kostar 400 kr jämfört med om det kostar tusenlappen.

Mycket beror också på driftsbetingelserna, i vilken panna man kör. Min förra panna en ctc265 som gick sönder var en riktig latmanspanna. Sintring hade man inte sett ens på vykort och glömde man att rengöra pannan ett par veckor gick det lika bra ändå. Nu kör jag i en oljepanna med mottryck och det ställer högre krav på brännaren eftersom delarna blir varmare.

Nog tror jag att man på tio år får byta roster ett par tre gånger och tändelement tre-fyra gånger. Lågriktaren har jag aldrig haft problem men en del har tydligen lyckats med att deformera den också genom oförsiktig eldning.

Egentligen tror jag inte vi kommer att elda pellets om 10 år med de brännare vi har idag även om de fungerar. Om 10 år har brännarna lambdastyrning som standard. Utvecklingen går redan idag i snabb takt mot pannor med integrerade brännare typ Ariterm Biomatic.
Framtidens pannor kommer att ha automatiskt justerbara turbulatorer av typ som Peltec pannan har och kanske också automatiskt justerbar rosteryta. På det viset kommer pannan-brännaren att automatiskt inom ett område justera sin effekt och ändå jobba med bästa möjliga verkningsgrad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Torsten skrev:
Egentligen tror jag inte vi kommer att elda pellets om 10 år med de brännare vi har idag även om de fungerar. Om 10 år har brännarna lambdastyrning som standard. Utvecklingen går redan idag i snabb takt mot pannor med integrerade brännare typ Ariterm Biomatic.
Framtidens pannor kommer att ha automatiskt justerbara turbulatorer av typ som Peltec pannan har och kanske också automatiskt justerbar rosteryta. På det viset kommer pannan-brännaren att automatiskt inom ett område justera sin effekt och ändå jobba med bästa möjliga verkningsgrad.
Det här kommer säkert att anammas av MR-T när han konstruerar sin brännare.

Pannor med intergrerad pelletsbränning är säkert skitbra men vad ska vi då (sista) entusiasterna ägna vår fritid/hobbytid till?

Troligen kommer vedeldningsalternativet att behövas ändå, men pannan är en pelletspanna med vedmöjlighet, inte som ofta idag, vedpanna med pelletsmöjlighet.

Det är ju en ganska "trög" process att byta ut Sveriges pannpark eftersom de flesta pannor lever i decennier.

Med lite tur så kanske de mest etablerade brännarleverantörer tar fram ett "upgrade-kit" som enkelt kan integreras i de äldre brännarna. Eller varför inte en särskild "stand alone" universell för alla brännare.

Kom ihåg att det är bara fantasin sätter gränserna.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar