Pellets på sommaren?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vissa brännare har inte helt perfekt lösning för detta....men visst fungerar det.
Kan bli dubbla startdoser, läste att nån brännare skulle tömma ev. pellets som låg kvar i "koppen" = lite onödigt spill.
Vissa brännare kräver att fas och nolla ligger rätt...lätt att man vänder fel med en vanlig stickkontakt.[/quote]

Med en bra brännare är de inga problem iaf.. 8) :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dalamange
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:57

Inlägg av Dalamange »

André:Går fint att göra på detta vis.. Brännaren tror bara att de varit strömavbrott så den startar om själv...
Själv så hoppas ja bara att dom släpper acktanksstyrningen snart..
Som de varit nu så går brännaren 20 min stopp i 55 min vid 0° ute..
Den startar vid 67° stannar på 72°..


det finns ju acktank styrning redan termoventiler har en modell som heter 630.2 sen har Ekontroll en som heter TK1B det är STOR prisskillnad mellan dom!!! Ekontrolls kostar 1700:- termoventilers är skapligt mycket dyrare typ 2875:- tror jag att det va...
Lycka till!!!!! :wink:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

det finns ju acktank styrning redan termoventiler har en modell som heter 630.2 sen har Ekontroll en som heter TK1B det är STOR prisskillnad mellan dom!!! Ekontrolls kostar 1700:- termoventilers är skapligt mycket dyrare typ 2875:- tror jag att det va...
Lycka till!!!!! :wink: [/quote][/quote]

Den går inte till bequemen..
Måste ha nya styrningen som thermia testa/kör hos några åf nu..
Funkar tydligen bra enligt mr.pellets iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min enda "nackdelen" med pelletsdrift på sommaren är att jag känner viss röklukt ute vissa vindstilla dagar. Detta eftersom min brännare går med underhållsglöd (brännaren "pytsar" in lite pellets en gång i timmen) och kör man sedan som jag mot acktank så blir det en hel del stillestånd för brännaren mellan uppvärmningarna.

Men detta "lilla bekymmer" skall vara borta i år. För då tänker jag stänga brännaren över sommaren och låta solfångaren ta över varmvattenproduktionen med en elpatron som backup.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Tänk på att man, vid användandet av timer till hela brännaren, äventyrar
säkerheten med termovakten. Finns en ökad risk för bakbrand mao.
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Hejsan, timer´s och sådana grejor...... det bästa är väl dubbeltermostat, men annars finns det fina reläer med inbyggd till och frånslagsfördröjning som man kan koppla in mellan panntermostaten och brännaren, då kan man när panntermostaten vill att brännaren ska starta lägga in en fördröjning på X-antal timmar, men som sagt så är det nog att föredra med dubbeltermostat.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Diskusionen om el/brännare på sommaren finns för olja/el också och är ännu mindre relevant då än för pellets/el. Den har, så vittt jag förstår, sin grund i en missuppfattning/fel tolkning.

Om du värmer pannan med el eller olja så har pannan lika stora förluster oberoende av energi slag (ofta högre med el, eftersom man skruvar upp termostaten). Pellets är lite annorlunda men det är tveksamt om det gör så stor skilnad vid stor dif mellan till- och frånslag.

Missförståndet har sin grund i att man ett tag, för 20-30 år sedan, installerade/kompletterade med separata elberedare, vilka användes på sommaren. Om man har en gammal dålig panna och en bra isolerad elberedare så är det bättre med el, under förutsättningen att man stänger av pannan på sommaren, annars blir det sak samma, förlust mässigt sett.

OBS inte menat som ett aprilskämt.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Om du värmer pannan med el eller olja så har pannan lika stora förluster oberoende av energi slag (ofta högre med el, eftersom man skruvar upp termostaten). Pellets är lite annorlunda men det är tveksamt om det gör så stor skilnad vid stor dif mellan till- och frånslag.
Erik jag vill nog ge lite argument mot ditt inlägg.

När du eldar med pellets så har du två enheter, pannan och pelletsbrännaren.

Pannan:
När du kör med el så kan du stänga draget helt, så att dragförlusterna genom pannan elimineras.

Brännaren:
När du kör med låglast på sommaren blir start och stoppförlusterna mycket högre procentuellt räknat på den instoppade energin.

Se lite om detta på länken
http://www.swd.se/pellets/verkgrad.htm
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Hej MP. Jag förenklade för att få fram huvud poängen.

När brännaren brinner har man tex inga genomströmnings förluster, det är därför man ska elda på så låg effekt som möjligt. Och det finns flera saker man måste väga in.

I det testet Äfab gjorde med p-brännare mot acctank blev det inte bättre, så av det borde man kunna sluta sig tll att start/stopp förlusterna för bra p-brännare är låga. Och elen är dyr, tyvärr saknas tillförlitliga uppgifter för att kunna räkna på det.

Personligen tycker jag att P-märkningen borde innnehålla en sådan uppgift, för jag har aldrig sett en kvantifiering av hur stora de är.

Över huvudtaget verkar det vara väldigt ont om mätdata, utan mera tyckande. Ofta baserade på den sortens felaktiga resonemang jag beskrev i förra inlägget.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Erik skrev:I det testet Äfab gjorde med p-brännare mot acctank blev det inte bättre, så av det borde man kunna sluta sig tll att start/stopp förlusterna för bra p-brännare är låga.
Äfabs test skedde med en medeleffekt på 4,5 kW vilket ligger lite väl långt från sommareffekt för att man skall kunna dra några större växlar utifrån det.

Jag gissar att det kan vara ganska stor skillnad i sommareffektivitet mellan olika pannor / brännare / kombinationer.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Min brännare pågår ännu fast här skåne har vi soltimmar snart 2 veckor streck, bara på nätter har vi frost om morgonen.

Så min shunter har stängt av sig själv och det visade att pellets funka som vanlig, däremot att pellets har jag mindre förbrukning nu. För går det runt 20 kg men nú går den mycke nere knappt halvera.

Så jag fortsätter med pellets fram till slutet av april då har jag mina pelletssäckar slut. så få se vad jag har tanke, kan bli övergång till elpatron.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

Erik skrev:Hej MP. Jag förenklade för att få fram huvud poängen.
I det testet Äfab gjorde med p-brännare mot acctank blev det inte bättre, så av det borde man kunna sluta sig tll att start/stopp förlusterna för bra p-brännare är låga.

Över huvudtaget verkar det vara väldigt ont om mätdata, utan mera tyckande. Ofta baserade på den sortens felaktiga resonemang jag beskrev i förra inlägget.
Jag tycker du förenklade lite väl mycket. Som tidigare talare sade så kan man ju stänga draget om man kör endast el. Jag brukar proppa igen rökgången med lite papper el dylikt. Sen är det ju inte rättvist att jämföra med eldning mot ack-tank, eftersom så få kör pellets mot ack-tank.

Men visst, om man missar att proppa igen rökgången så får man stora förluster genom skorstenen då man kör el!

En fräckare variant är att ha kopplat varmvattnet på en separat elberedare som ligger i serie med (efter) pannans värmeväxlare. Sen kör man cirkpumpen på sommaren också, men utan värme i pannan. Då hämtar man lite värme i elementen och förvärmer inkommande varmvatten, samtidigt som man svalkar huset lite. Som en dålig solfångare kan man säga. Investeringen är iaf låg :)
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

kamrate skrev:Men visst, om man missar att proppa igen rökgången så får man stora förluster genom skorstenen då man kör el!

En fräckare variant är att ha kopplat varmvattnet på en separat elberedare som ligger i serie med (efter) pannans värmeväxlare. Sen kör man cirkpumpen på sommaren också, men utan värme i pannan. Då hämtar man lite värme i elementen och förvärmer inkommande varmvatten, samtidigt som man svalkar huset lite. Som en dålig solfångare kan man säga. Investeringen är iaf låg :)
Rimligen är stilleståndstiden i en pelletspanna under sommaren så lång att skorstensförlusten i jmf. med el blir i princip densamma. Och rimligen betyder sommar också märkbart lägre förlust per tidsenhet stillestånd eftersom sommar innebär högre utomhustemperatur, detta gör dels att den luft som går genom och utanför pannan är varmare och dels att draget blir sämre, vilket gör att mindre luft passerar och kyler. (Under drift blir förbränningsluften dessutom "förvärmd" jämfört med kall vintertid.)

Rolig varíant med förvärmning av varmvatten från elementen, att kyleffekten skulle bli märkbar tvivlar jag på, men låter rimligt att inkommande vatten kan värmas några grader, frågan är bara om vinsten räcker för att driva cirkulationspumpen? :wink:

Har man redan varmvatten och elpatroner i pannan är det ingen ekonomi i ytterligare en beredare. Bättre då kanske att lägga på en tjock extraisolering på själva pannan. Känner dock inte till någon som prövat detta med tilläggsisolerad panna i praktiken, men kanske någon annan på forumet har erfarenhet av detta?
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Notera tre inkopplnings alternativ; enbart gammal panna, gammal panna och separat beredare, samt ny panna. Varje alternativ måste analyseras var för sig. Tyvärr saknas data på brännarens totalverkningsgrad under sommaren.

Jag har provat att köra med olja en sommar och el en annan sommar i en 40 år gammal panna. Tyvärr loggade jag inte elförbrukningen så noga under oljeeldnings perioden så jag har inga riktigt bra bakgrunds data på sommar elförbrukningen, men använder jag vinterns elförbrukning och subtraherar med så drog pannan MER el än olja. Troligen pga högre termostat inställning på elen än på oljan. Pannverkningsgraden låg troligen under 50 %, men jag glömde att kolla vattenförbrukningen.

Pannan har 25 mm isolering och många oisoleradeluckor. Det blir varmt i pannrummet på sommaren, väldigt varmt.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

ABSO skrev
Rimligen är stilleståndstiden i en pelletspanna under sommaren så lång att skorstensförlusten i jmf. med el blir i princip densamma. Och rimligen betyder sommar också märkbart lägre förlust per tidsenhet stillestånd eftersom sommar innebär högre utomhustemperatur, detta gör dels att den luft som går genom och utanför pannan är varmare och dels att draget blir sämre, vilket gör att mindre luft passerar och kyler. (Under drift blir förbränningsluften dessutom "förvärmd" jämfört med kall vintertid.)
Tvärt om jag tror att stilleståndsförlusterna är avsevärda. ÄFAB har ju visat att en acktank som är isolerad med 9cm isolering förlorar ca 10 % i värmeförluster. Där isoleringen är till för att nedbringa/eliminera förlusterna.
Om man då har rökgasvägar i en pelletspanna som är konstruerad för att så effektivt som möjligt överföra värmen mellan rökgas/vatten, så tycker jag det är otroligt att vidhålla att hux/flux så överförs ingen värme när det är åt andra hållet vatten/luft.
Jag anser att dessa förluster är stora.

Jämför med när oljebrännare fick luftspjäll som standard, då erhöll man verkningsgradsförbättringar som kunde uppgå till 10-20%.
Skriv svar