Pellets på sommaren?

ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

ztz skrev:Om det dock skulle vara så skulle det åtgå 9,97 kw (1,163*0,245*35).

Det jag i övrigt har noterat är att min uppvärmning från 55 till 75 grader, som det åtgår cirka 4 kw att värma upp, tappar jag på cirka 7 timmar (när inget varmvatten tas och ingen shunt) i isolationsförluster och genomströmningsförluster. Detta skulle innebärat att jag har nästan 14 Kw i sådana förluster per dygn.
Och i 9,97 kW ingår inte uppvärmning av massan i själva pannan om jag förstår dig rätt?

Om du skulle uppskatta, vilken tror du är den största källan till dina 14 kW förluster?
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

ff
Senast redigerad av ztz den ons 06 apr, 2005 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

ABSO skrev: Och i 9,97 kW ingår inte uppvärmning av massan i själva pannan om jag förstår dig rätt?

Om du skulle uppskatta, vilken tror du är den största källan till dina 14 kW förluster?

(blev lite fel i förra inlägget :oops: )

Nej, 9,97 kW avser endast vattnet.

Är inte hundra på att de rör sig exakt om 14 kW i förlust (är inte säker på de 7 timmarna, har inte mätt så noga) men det borde röra sig om dryg 10 kW i alla fall.

Har dock inte kommit på något bra sätta att dela upp det på isolations- respektive genomströmningsförlust. Kanske skulle pröva att elda upp pannan med 20 grader, stoppa igen rökkanalen och se vilken skillnad det blir i tid. Då får dock inte brännaren gå igång igen... :wink: . Får funder lite vidare...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ztz
Du får väl testa att plugga rökröret i samband med när du ska sota pannan nästa gång..
Köra upp tempen på pannan sedan dra ur kontakten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

André skrev:ztz
Du får väl testa att plugga rökröret i samband med när du ska sota pannan nästa gång..
Köra upp tempen på pannan sedan dra ur kontakten..
Problemet är om jag skulle köra upp den till maxtemp, plugga röret och sedan dra ut kontakten så måste jag passa pannan för att se när den kommer ner till mintemp.

Funderar istället på om jag kör upp panntempen till maxtemp, pluggar rökröret, stänger av skruven så borde jag mha av loggen kunna se när den ville köra igång och mha loggen beräkna hur lång tid som gått.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Timer till brännarens strömförsörjning är inte lämpligt. Fläkten skall gå en stund efter temperaturen är uppnådd. Jag själv har en timer på drifttermostaten. Har kört ett ½ år nu och det fungerar perfekt. Solen får chans att värma tanken till 14.00 om inte temperaturen är över 60 grader startar brännaren och går som längst till 21.00
hjobo
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hjobo skrev:
Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Timer till brännarens strömförsörjning är inte lämpligt. Fläkten skall gå en stund efter temperaturen är uppnådd. Jag själv har en timer på drifttermostaten. Har kört ett ½ år nu och det fungerar perfekt. Solen får chans att värma tanken till 14.00 om inte temperaturen är över 60 grader startar brännaren och går som längst till 21.00
Jo men..... jag skrev oxo
Patrik skrev:Fas å fas. när brännaren startas via timern så slår den till och startar som den varit strömavbrott ju.
längden hur länge brännaren skall få ström får ju anpassas hur lång tid brännaren behöver för att komma från kall till varm panntemp +lite marginal.
Sedan vet jag inte om det är så nyttigt att bryta strömmen till brännaren helt dagligen ?! kan ju inte vara någon fara då då ändå gör detta vid rengörning av brännarkoppen.
Men varför inte :idea: lägga timern på driftstermostaten, om det är möjligt på alla brännare låter som en bra ide Hjobo :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Patrik skrev:
hjobo skrev:
Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Timer till brännarens strömförsörjning är inte lämpligt. Fläkten skall gå en stund efter temperaturen är uppnådd. Jag själv har en timer på drifttermostaten. Har kört ett ½ år nu och det fungerar perfekt. Solen får chans att värma tanken till 14.00 om inte temperaturen är över 60 grader startar brännaren och går som längst till 21.00
Jo men..... jag skrev oxo
Patrik skrev:Fas å fas. när brännaren startas via timern så slår den till och startar som den varit strömavbrott ju.
längden hur länge brännaren skall få ström får ju anpassas hur lång tid brännaren behöver för att komma från kall till varm panntemp +lite marginal.
Sedan vet jag inte om det är så nyttigt att bryta strömmen till brännaren helt dagligen ?! kan ju inte vara någon fara då då ändå gör detta vid rengörning av brännarkoppen.
Men varför inte :idea: lägga timern på driftstermostaten, om det är möjligt på alla brännare låter som en bra ide Hjobo :wink:
Jag kopplade min klocka i serie med drifttermostaten. Klockan har två utgångar. En kopplade jag till cirkulationspumpen mellan pannan och acktanken och den andra till brännaren. Jag startar pumpen 5 minuter innan brännaren. Om solen har värmt tanken till över 60 grader startar inte brännaren.
hjobo
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nu har gått en vecka ( 7 dagar) så har brunnits ca 3 säckar (48 kg)
Haft varmt ute. så vi använder bara varmvatten och är stänga elementerna. Jämföra med vintras jag elda ungefär 150 kg/vecka.

Det kostar ungefär (48kg x 1,8 kr/kg) = 87 kr/vecka med pellets.
Så att pellets är någon billigare än elpatron som jag brukar betala ungefärlig 500 kr per månad under sommar med elpatron då.
Men just nu är någon lägre pris på el.

Då min tanke är vad kostar att slita ut fläkt + tändelement på pelletsbrännare.

Jag tror därför att jag föredrag mig att köra elpatron med 60 grader håller jämn under sommar. Jag skall intrimmad med bra isolering att klä på pannan, ta väck brännare och stäng hål så inte skall lufttjuv vädrar genomkanal = pga kylar sig ner. Då kan det blir bättre hållbar varm någon längre tid.

Ja, hoppas jag att det blir någon lönt med elpatronen som jag har 4,5kWx2. den gör ofta gå på ettan.

Klart hade varit bra med varmeberedare eller solfångare. men jag vill inte satsar på det just nu.

Gärna kommentaren?

Ha en trevlig helg och avkoppla. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Manin

Vi ligger ganska lika i förbrukning med bara varmvatten jag har också precis som du cirka 30 kW/h (hoppas jag skrev det där rätt :lol: ) per dygn. Om jag inte misstar mig så blir dina 48 kg per vecka ungefär detta (48*4,8kW/7=33).

Vi har ju samma panna så det är visserligen inte så konstigt. Jag misstänker dock att pannan läcker ganska rejält genom isoleringen och skorstenen. Jag skall försöka mäta upp detta och återkommer om det.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Tjenix ztz.
Rolig att vi har samma situation.

Ja det gör väl lite tjuv kyla ner med den panna. Vad jag vet att den även din har för tunn isolering. Därför gör det lite dålig förhållande varm.
Och med i källare är det kallt om sommar.

Vad jag har haft är att lägga 4 st 3 cm tjock frigolit runt om.

Men nu denna gång skall jag "snygga" är att väl tät runt hörna och thockare frigolit ovanpå. och stänga spjäll medan jag lägga under spjäll med ny wetter så det är tätare. samt täta där brännrörs hål efter har tagit väck brännare.. Då bör det någon mindre än 30 kW.

Medan motdraglucka skall vara öppet för att få ventilation i källare samt skorsten inte ska bl för fukt eller hur?

Det skal bli intressant med ide och tips.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har du lagt frigoliten utanpå pannan?

Jag har funderat på om jag inte skall lägga ett lager glas/stenull innanför runt själva vattentanken. Har dock inte fått den rätta insperationen ännu för det... :wink:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

ztz skrev:Har du lagt frigoliten utanpå pannan?

Jag har funderat på om jag inte skall lägga ett lager glas/stenull innanför runt själva vattentanken. Har dock inte fått den rätta insperationen ännu för det... :wink:
Ja jag har lagt frigoliten utanpå med 1 cm tjock(inte klok) slarvat med skarvad..
För mig att frigolit är bra och men glas/stenull är väl lika bra som frigolit att hålla om varm?
Jag tänker bara att glas/stenull har mycket damm kliar och fula utssend, därför.
Det kan man väl prova som du medan jag tar frigolit så få vi se vad som är skillnad.

Det kan vi fotografera på din och min och lägg upp det här och se hur det ser ut. :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar