Shunt Styrning

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Tozze
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 11 apr, 2005 18:51
Ort: Umeå/Kassjö

Shunt Styrning

Inlägg av Tozze »

Är det någon som vet om det finns någon bra shuntmotor som drivs av 24v.
Samt har en konstant styrspänning på 0-10 v
Vedeldning i Albin Artic, Laddomat 21, Frekvensstyrd rökgasfläkt styrd av rökgastemp , 4x500Lit ack
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Det finns ett flertal

Inlägg av Mekaniker »

Belimo
Danfoss
TourAnderson
Ouman
Honeywell
Automix
Etc

Helt beroende på vad du skall ha den till :)

Begagnade finns att få när de river ut gamla fjärrvärmepaket i radhus/höghus

Mekaniker
Tozze
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 11 apr, 2005 18:51
Ort: Umeå/Kassjö

Inlägg av Tozze »

Tackar tackar
Vedeldning i Albin Artic, Laddomat 21, Frekvensstyrd rökgasfläkt styrd av rökgastemp , 4x500Lit ack
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

har en tourandersson, hur marker man nar sadant inte funkar langre?
Kan det ha ett samband med att elementen inte blir tillrackligt varma trots att jag reglerar innegivaren. Dom fa rum dar inte innegivaren "har koll" sa att saga ar elementen brannheta. Hur vet man att innegivare-shunt lagt av?
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öh... va? Som jag läser ditt inlägg så får du ingen värme i rummet där du har innegivaren men i dom andra rummen är det tokhett, stämmer det?

I så fall ska du nog kolla hur du har ställt elementtermostaterna, rummet med innegivaren ska ha helöppen termostat och i dom andra ställer du så att du får önskad temperatur.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar