Underhållseld besparar pellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Detta programmet beter sig inte konstigt.

Om man inte vill ha underhållsfunktionen kan man stänga av den i displayen.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag ringde och reklamerade (Även skriftligen både mail och brev) och fick då till svar att de hade bestämt att hysteresen skall vara fast pga de problem som de haft med kunder som ställt in en högre påslagstemperatur än avslagstemperatur.
Om det verkligen var deras ursäkt för att ta bort ställbar temp så var det en rätt lam ursäkt också, i så fall ändrar man givetvis i användargränssnittet så att man anger starttemp och hysteres (eller stopptemp och hysteres) istället, så kan kalle klåfinger inte göra fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

micke_932 skrev:(eller stopptemp och hysteres) istället, så kan kalle klåfinger inte göra fel.
Så är det nu. Bara att skicka in Millenium enheten så får man den uppgraderad till det senaste.
Det riktigt gamla programmet tror jag innehöll andra oönskade saker också som hög- och lågeffekt med modulerande drift och det vill man ju inte ha.
Tycker det var bra att man rensade ut det som inte var bra.
Att kunna ställa in både start- och stopptemp var ju verkligen att inbjuda till klåfingrig hantering.
MP skrev: Ja, men det är lite mer hårda fakta jag är ute efter. Ingen som dokumenterat sina jämförelser.
Vill man veta exakt huru mycket man vinner på underhållseld så är det väl upp till var och en att köpa in ett dussin olika pannor och testa med olika typer av skorstenar och under olika väderbetingelser och sedan eventuellt avlägga en rapport om någon annan skulle vara intresserad av projektet.
Om du vill veta hur just din utrustning skulle fungera med underhållseld så är väl det rätt omöjligt då du inte skrivit in några uppgifter i profilen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

PelletsTeknik Kalmar skrev:
-Hysterés och Frånslagstemp är ställbar.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Torsten skrev:Tycker det var bra att man rensade ut det som inte var bra.
Att kunna ställa in både start- och stopptemp var ju verkligen att inbjuda till klåfingrig hantering.
Det är väl alltid så att programmakarna har olika sätt att lösa en funktion. Och det har ju varit lätt löst om man lagt in ett villkor att starttempen aldrig får vara högre än stopptempen.
Men problemet är att det är för lite tillgängligt minne i PLC:n (har man upplyst mig om) så då får man göra avkall på något annat eller om det är möjligt skriva om programmet så att det tar mindre plats.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

micke_932 skrev: Om det verkligen var deras ursäkt för att ta bort ställbar temp så var det en rätt lam ursäkt också, i så fall ändrar man givetvis i användargränssnittet så att man anger starttemp och hysteres (eller stopptemp och hysteres) istället, så kan kalle klåfinger inte göra fel.
När jag var i kontakt med dom och reklamerade att det saknades underhållseld så var deras svar att underhållselden var borttagen pga att en del kunder med underhållseld hade råkat ut för "smällar".

Vad säger du om den förklaringen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Om man inte vill ha underhållsfunktionen kan man stänga av den i displayen.
Detta var ju verkligen bra, en viktig funktion tycker jag.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Torsten skrev:
MP skrev: Ja, men det är lite mer hårda fakta jag är ute efter. Ingen som dokumenterat sina jämförelser.
Vill man veta exakt huru mycket man vinner på underhållseld så är det väl upp till var och en att köpa in ett dussin olika pannor och testa med olika typer av skorstenar och under olika väderbetingelser och sedan eventuellt avlägga en rapport om någon annan skulle vara intresserad av projektet.
Om du vill veta hur just din utrustning skulle fungera med underhållseld så är väl det rätt omöjligt då du inte skrivit in några uppgifter i profilen.
Jaha du Torsten.

Jag har ej begärt några fakta eller åsikter om eltändning/underhållseld i min brännare eller min panna. Det tror jag ingen kan svara på även om jag hade de uppgifterna i profilen.

Jag ber dig att läsa om tråden.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

MP skrev: Och det har ju varit lätt löst om man lagt in ett villkor att starttempen aldrig får vara högre än stopptempen.
PelletsTeknik Kalmar skrev:
-Hysterés och Frånslagstemp är ställbar.
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den mån 27 okt, 2008 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Ja,det är ett helt annat program som jag gjort.
Är programversionen godkänd av BioNordic. Alltså gäller fortfarande brännargarantin när man sätter in ditt program?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev: Det regeln finns redan.
Nu får vi tänka till lite. Om jag förstått dig rätt,
så har ni ju ändrat princip i programmet.
Och då behövs ju inte regeln längre den fyller ju ingen funktion.

Så här kan du ju ta bort en programrad och spara lite utrymme.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag kan gå i god för att programmet fungerar som det ska.
Har köpt 3 brännare från Peter och dom har gått klockrent i över två år alla tre. Hans programvara kan jag även säga rätt ut är bättre än deras orginal.
Skriv svar