Flamvakten går sönder . varför?
Flamvakten går sönder . varför?
Hej Daniel heter jag o är nybliven husägare och jag har ett problem Huset värms upp med en pelletsbrännare av märket tb mini o sitter i en albin futura panna , problemet är att flamvakten gradvis blir sämre o sämre den måste göra två tänd försök vare gång den ska tända. o ibland räcker inte det heller o jag får felkod E6 så jag får försöka igen Första gången den gick sönder bytte jag o pannan fungerade jättebra den tänder utan problem o börjar mata o spinner som en katt . i några dar sen börjar det igen o sen går den sönder. Nu blev det mycket på en gång men jag undrar om någon har tips på vad det kan vara ?
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Hej Daniel
Har en fråga om flamvakten är av fotomotstånds typ ??
Och lite tips om vad felet kan bero på.
Fotomotstånd är samma som ett motstånd som ändrar resistans med ljuset.
Om det nu är denna typ av flamvakt, kan denna vara olämligt placerad
denna tål inte hög temperatur!!
MVH
Ruben
Har en fråga om flamvakten är av fotomotstånds typ ??
Och lite tips om vad felet kan bero på.
Fotomotstånd är samma som ett motstånd som ändrar resistans med ljuset.
Om det nu är denna typ av flamvakt, kan denna vara olämligt placerad
denna tål inte hög temperatur!!
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Hej hej tack för svaren. Japp jag har renjort den emellanåt men det är sällan den är smutsig. jag vet inte riktigt om den är av fotomotstånds typ. Den ser ut som en liten lampa. Den brun på ovansidan och genomskinlig på undersidan. Kanske har blivit för dåligt drag i pannan så det blir för varmt för den .Det strulade likadant för den förra husägaren. Kan kanske vara för dåligt drag i pannan så de blir för varmt då kanske .Jag får ta ut sotarn o kolla kanske.
Det är en IR-fototransistor i en liten klar kapsel av samma form som en lysdiod låter det som för mig. Se http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =75-420-12 för ett exempel.
Och den ska INTE vara brun! Det bruna är sannolikt anledningen till alla problem, det är sannolikt tjära/smuts och anledningen till att det kommer dit ska hittas.
Och den ska INTE vara brun! Det bruna är sannolikt anledningen till alla problem, det är sannolikt tjära/smuts och anledningen till att det kommer dit ska hittas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
en sån här är det http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... t30x20.jpg
den är inte brun av sot eller tjära utan den har färgen brun
den är inte brun av sot eller tjära utan den har färgen brun
Har kört 15 palla pellets genom min TB-mini utan problem med flamvakten så det är något som inte står rätt till. Enda problemet jag överhuvudtaget haft på den tiden var när den inte tände efter ett år, när jag mätte upp så var kablarna till tändelementet dåligt fastdragna så en åtdragning av skruvarna i plinten fixade det. I ditt fall är det lite underligt, fotocellerna bruka hålla bra och om du har dåligt drag så det blir för varmt borde den stanna för hög temp ibland. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
ok den tänder bra och ordentligt men det är precis som att flamvakten inte ser lågan ordentligt . Så den gör ett nytt försök och då brukar den starta . men det går sämre o sämre ibland missar den att tända andra gången med . När jag har bytt flamvakt så tänder den på första försöket o den funkar hela tiden i en vecka kanske sen börjar den strula igen
Som sagt ovan, den blir nog utsatt för för hö värme eller för mycket föroreningar, något är nog lite galet med just din brännare där.
Kan vara knivigt utan att ha den framför sig "handson" att hitta felet misstänker jag.....
Kan vara knivigt utan att ha den framför sig "handson" att hitta felet misstänker jag.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Det är inte bara att startdosen som är lite för liten(Mycket spån kanske)
Det verkar funka andra gången den startar upp?....
Nu vet jag ingenting om brännaren i fråga om den har fallrörs eller har internskruv ?Har den internskruv så ursäkta på förhand...
Mvh
Det verkar funka andra gången den startar upp?....
Nu vet jag ingenting om brännaren i fråga om den har fallrörs eller har internskruv ?Har den internskruv så ursäkta på förhand...
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ja har du tillräcklig startdos?Om nu brännaren startar bra andra gången
Kan vara mycket spån i pellen liten startdos till följd...Den fyller på lite till "pang" den startar kör som en klocka.....Eller? Värt att kolla i alla fall..
Lycka till ronald
Kan vara mycket spån i pellen liten startdos till följd...Den fyller på lite till "pang" den startar kör som en klocka.....Eller? Värt att kolla i alla fall..
Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd