Stendöd Nibe City......kallt i huset!

Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Stendöd Nibe City......kallt i huset!

Inlägg av DavidU »

God morgon,

Är det någon som har någon tanke om vad det kan vara för fel när pannan är stendöd.....alla proppar är hela, och pannan har fungerat klanderfritt hela tiden.

Finns det någon säkring i pannan som kan ha gått?


Tacksam för hjälp, det börjar bli kallt och hustru och barn skriker! ; )
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om el kommer fram till pannan är det nog någon säkring i pannan som döljer sig bakom instrumentpanelen. Är det inte så enkelt att det är övertemperaturskyddet som löst ut, på min panna finns en återställningsknapp?

Om du håller koll på temperaturen så går det väl att tjyvkoppla brännaren direkt till ett eluttag medan du felsöker pannan. Går cirkulationspumpen eller är den kopplad till pannan också?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Hur använder du pannan?

Om brännaren sköter sig själv (ej slår av och på med styrsignal från pannan) och cirkpumpen inte är kopplad via pannan så finns det väl inte så mycket som pannan ska göra?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Nu funkar den igen.....

Det var ett kretskort som fått härdsmälta, är nu bortkopplat och kör på som vanligt, dock utan att kunna använda elpatronerna, men de har jag inte gjort på 2,5 år ändå.

Har försökt kontakta NIBE idag, men det var lättare sagt än gjort. Vad tror ni ett kretskort kan kosta? Finns det överhuvudtaget, pannan är ju ändå 13 år gammal.
Pratade med en elektriker, och han kunde tänka sig att det skulle kosta ett par tusen spänn???????

Hur kan man förresten kontrollera att temperaturskyddet fungerar? Det löser väl vid 100 - 110 grader?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du kanske kan söka på blocket efter en gammal panna till salu och sedan "slaka" den på dess kretskort.

Det är kanske det billigaste sättet, ett nytt på Nibe lär nog kosta lite pengar..... om de nu har kvar gamla kretskort. Jag vet inte när pannan slutade tillverkas, men tio år efter tillverkningsslut borde det ju iallafall gå att få tag på reservdelar, tycker man.

Vad på kortet är det som har gått sönder? Det går inte att laga? Om nu kortet "bara" sköter elpatronerna och de inte har använts på över 2,5 år vad har då orsakat felet på kortet?

När det gäller temperaturskyddet så brukar det finnas en lite knapp (oftast röd och "gömd" bakom någon liten lucka, dock inte alltid) som man kan trycka på. Säger det sedan "klick" när man trycker på den, ja då var det skyddet som hade löst ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tack för alla svar.


Roli, du undrade ett par saker som jag ska försöka förtydliga. Jag är inte alls speciellt insatt i den elektriska biten, men brännaren har varit kopplad via det befintliga kretskortet i pannan. Detta för att kunna använda ställaren på pannan där man skiftar mellan vilken drift man vill ha (el, brännare, osv). Nu är detta kort förbikopplat eftersom det blev härdsmälta, alltså kan jag inte använda elpatronerna längre eftersom jag inte kan använda ställaren längre.

Har forskat lite i vad som kanske kan vara tokigt, och återigen, jag kan nästan INGENTING om elbiten, MEN Viking Bion ger 2,5A som max in i kretskortet och jag har för mig att det står MAX 1,75A på kretskortet, som nu har brunnit upp! Kan det ha något med detta att göra.


Tänkte också tanken att kanske köpa en gammal panna på nätet och slakta den, eller kontakt en skrotningsfirma och kanske få eller få köpa ett billigt kretskort av dem???


Tacksam om någon som förstår sig på elbiten kan skriva vad ni tycker. Har säkert uttryckt mig fel gällande ampere och dylikt men jag kan inte bättre :wink:
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Tycker du skall ta ett par foton på fram å baksidan av kortet å lägga ut här :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Först lite definition:
"Mönsterkort" är själva den "skiva" med ledare på som komponenter monteras på medan "kretskort" är ett mönsterkort MED komponenterna monterade.

Om ett mönsterkort har "brunnit" är det i 99,99% fall pga. en dålig lödning som ger en liten ljusbåge som "med tiden" kan bli ganska stor.

Förkolningen i mönsterkortets material spär på ytterligare, lite beroende på vilket material mönsterkortet är gjort av.

Det blir mycket sällan någon direkt eld pga. de flamskyddsmedel som finns i mönsterkorten.

Ibland kan ett mönsterkort värmas pga. att en ledarebana är för tunn, om detta sker över längre tid kan mönsterkortet bli skört och smula sönder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det står max belastning 1,75A på ditt kretskort i pannan (det som har brunnit). Så kan du belasta det med 1,75A*230V = 402,5W under lång tid.

Du skrev att brännaren fick sin strömmatning via kretskortet, nu kan jag ingen om din brännaren men gissar att den drar säkert mer än 402W när den skall starta.......
Upprepas detta ett antal gånger så ger nog kretskortet upp så småningom. Vilket kanske är det som har hänt i ditt fall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hittade detta i ett gammalt inlägg, från typ 2005, men han verkar ha råkat ut för något liknande som jag.

Bör tilläggas att installationen är gjord av en firma som är rekommenderad av Värmebaronen.
Fredrik Wizard skrev:Här kommer bilden
Min panna har Vikingbios egna tempgivare
Oljetermostaten står på max som ett extraöverhettningsskydd.
Till brännaren går det tre kablar Brun svart & blå.
Brun kopplad till utgång för oljebrännare på kretskort.
Svart är kopplad på en ny matning med alltid spänning på i normal fallet, pannanshuvudströmbrytare och överhettningskydd och den nya automatsäkringen kan bryta strömmen.
Den nya matingen är inkopplad på strömbrytaren det är det kablen som har röd kabelsko (svårt att se) till höger om automatsäkringen, går till en 4A automatsäkring och därefter till en kopllingslist där den är ihop skarvad med kablen från brännaren.
Nollan en blå ny kabel från pannas anslutning till kopplingslist där den skarvas ihop till brännaren.
Brännaren drar som max 2,8 max ström. Kretskortet är märkt max 1,75A på detta vis undviker man låta kretskortet i pannan gå sönder.
Bild
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Frågan är om du behöver kretskortet i pannan. Cirkulationspumpen kan du koppla till en strömbrytare bredvid pannan. Termostat och överhettningsskydd fungerar utan kretskort bara de får matning.
Om pannan har automatshunt blir det värre för den utnyttjar logik på kretskortet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej Torsten,

Jo, det är så vi har gjort också, kopplat förbi kretskortet så att säga. Termostat har jag ju i brännaren, måste väl räcka? Och överhettningsskyddet är inkopplat. Båda cirkpumparna på strömställaren på pannan. Nackdel med detta är : Kan inte köra elpatron, om jag nu någon gång skulle vilja, eller rättare sagt min sambo, om jag är borta och något händer. Och att jag inte kan stänga av den externa cirkpumpen, men det kanske kan fixas med en separat brytare till den???


Var precis återigen nere i pannrummet och kikade lite i innanmätet, den interna cirkpumpen fungerar inte längre, kanske var det den som gjorde att kretskortet kollapsade? Cirkpumpen kortslöt kanske på något sätt????

Ser också att maxström in på kortet är 2,5A totalt med alla laster (brännaren och de båda cirkpumparna) som jag kan se det överstiger de båda cirkpumparna tillsammans med Vikingen denna totalström in! Kan inte det också ha gjort att det blivit fel?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Madsel
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 13 dec, 2023 02:24

Re: Stendöd Nibe City......kallt i huset!

Inlägg av Madsel »

Har också en stendöd nibe city har kollat alla proppar. Fiñs det någon i Östergötland som har möjlighet att hjälpa mig givetvis mot betalning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stendöd Nibe City......kallt i huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du testat att återställa överhettningsskyddet i pannans frontpanel bredvid strömbrytaren? Man kan få trycka ganska hårt tills det klickar in.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar