Ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kioara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 okt, 2008 15:39
Ort: Gränna

Ecotec A3

Inlägg av kioara »

Hej, saknar spänning 5 volt dc på styrkortet på en A3, tips på var felet kan ligga? Har någon en kretskortslayout också till en A3, var snäll och hör av er. :lol:

Tack
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

+5VDC finns tex på plint J15-1. finns även på J6-1 och J8-1.

Kontrollera och jämför bara hur mycket ström du kan/behöver ta ut innan du ansluter.
kioara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 okt, 2008 15:39
Ort: Gränna

Inlägg av kioara »

Hej, finns ingen ström på plinten J6 och J8, har inte kollat 15, ska göra det. Tack så länge
kioara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 okt, 2008 15:39
Ort: Gränna

Inlägg av kioara »

Hej igen, nu har jag mätt j15 också och där var det 16 volt före motståndet, och fick nu fram 5 volt på J6 och J8, men ändå händer inget. Optogivaren har jag 150 volt på mellan fas och jord, både före och efter, oavsett mörker eller ljus.
Kan det vara optogivaren som spökar eller vad?????
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du skriver bara att du saknar 5VDC på styrkortet, inte vad du har för egentligt fel.

Fyll sedan gärna i din profil så blir det lättare för oss att ge ett svar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kioara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 okt, 2008 15:39
Ort: Gränna

Inlägg av kioara »

Hej , felet är att den inte startar, den röda lampan lyser men inget händer.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej,
Har en a3:a med tillhörande styrkort. Kör sedan en tid tillb. Biona Active.
En sak jag retade mig på A3:an, var att alla larm gick till röd diod.
Har du kollat de enklaste felen:
1. Att Ö-tempskydd på matarröret till koppen inte löst ut
2. Att kablar till optogivaren är ok Både lysdiod och mottagande
fototransistor/diod/motstånd (vet nämligen inte villken typ de anv.).
Jag tror mig minnas att lysdioden är av filtrerad art och lyser ej synligt
för ögat.
3. Att fotocellen (lågdet.) med kablar är hela >500 KOhm i mörker och 3-
20k i ljus.
4. Att pannskyddet inte löst ut

Hur vet du at 5V spänningen är borta, mätt?
All 5V på kortet produceras av en 7805 (IC7). Om denna är trasig har du förmodligen ingen fungerande processor.
150VAC??? på optogivaren, låter för mig helt fel, men utan elschema ska jag inte uttala mig mer om detta. En optogivare arbetar normalt som foto-motstånd, fotodiod el. fototransistor. Om det är en transistor kan det vara ok.

Är 5volten stabil på J6 & J8? kolla för säkerhets skull spänningen på IC7.
Mecka inte med annan spänning. Laga eller köp ett nytt kort. Men framför allt kolla de enklaste felen först.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
kioara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 okt, 2008 15:39
Ort: Gränna

Inlägg av kioara »

Tack för alla tipsen.
Jag mätte lite fel, mätte över fas och jord och fick då ingenting. Men mellan plintstiften har jag 5 v. När jag mäter spänningen över optogivaren får jag 3,7 v vid mörkt och 0,7 v vid ljust. Frikopplad ger optogiv 107 k vid mörkt och 1,5 k vid ljust. Pannskyddet och termostatet är frånkopplade men kortslutna. Ötempskyddet på matarröret går signal igenom. Och har provat med att ha magasinet innan matarröret fullt eller tomt, utan resultat.

Vad kan jag göra? Fler tips och råd, tack
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Det vet du säkert, men ändå: brännaren startar ju alltid med röd diod.

Lite svårt att besämma Ohm värdet på motståndet, men det är nog ok.
När jag fick problem med fotomotståndet var det glapp på en av trådarna på fotomotståndet. Felet berode mkt sannolikt på att brännaren blev för varm pga, dåligt med askningsunderhåll fr. min sida. Lödde lite och det funkade igen, men köpte ett nytt på Elfa.se. Det kan ju vara detta.
På mitt styrkort har pic-processorn styrprogrammet A108. Det går bara ut
och kollar fotomotståndet vid varje start. Larmet återställs om huvudspänningen till styrboxen (230V) bryts och sätts på igen. Du borde då få en brännare som startar tills avläsning på fotomotst sker (efter ca 2-3min).

Om du kopplat förbi (kortslutit) pannskydd och termostat, är du säket på de 4 trådana? Mina är en 4.ledare med svarta kablar, som dock är partmärkta 1-4. Har du en kombinerade termostat/skydd i en enhet på pannan? Inte helt osannolikt att detta kanske var det initiala problemet.
Om du då inte fått ihop kabelparen rätt, funkar det kanske inte.

Såg en tråd här som beskriver ngn som lagar dessa kort, kanske är värt att fråga. Jag antar att du kollat båda säkringarna, så du verkligen har 230V till internskruv och förrådsskruven (säkring F1 tror jag- 2A trög)

Triacarna Q1, 4, 7 & 9 måste ju få 230VAC till alla 230V enheter.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Skriv svar