INte imponerad av denna brännare än inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Beror ju lite på hur pannan är funtad å så där också, hur mycket drag du behöver i pipan för att inte brännaren skall "se" ett onödigt mottryck.
Runt 15 skall normalt räcka, men det finns nog undantag, se ovan.
Testa med det först, å se om det hjälper innan du gör nåt annat.



Jag kör förresten min brännare med 660grader, tror det också är individuellt. Kör jag högre så ökar mängden i sinterkoppen markant samt att brännare får svårt att hålla igång, det tar jag som ett tecken på att det är allt för mycket för min brännare. Sintrar det mer så är ju tempen för hög.

Lågan är jättefin å stabil å förbrukningen är precis som den skall jämfört med elpatron.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ställde om dragluckan idag så att den öppnar på 20. Svårt att säga om det är någon skillnad...borde väl skaffa programmet så att man kan logga brännaren. Kändes som om den fortfarande söker lite efter en jämn och fin matning

Testade med kall brännare att ta bort fallröret (inte metalldelen) och kände med handen att det finns ett sug igenom brännaren när den är kall. Provade också med en tändare för att kolla vartåt det "suger" och lågan sökte sig definitivt in mot brännkammaren.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej,

Jag har också bra drag genom brännaren när den är kall eller har stannat.
Annat verkar det vara när brännaren går. Vet inte vad det är som händer då. Jag har en terio! Brännaren har svårt att "hålla kvar" den malda pelletsen i brännkammaren, varför???!. Med fel balans i luft/rökgas-flöde stiger tempen i brännkammaren och lågan blir lidande. Om fönstret för rätt flöde är så otroligt litet, så tror jag att även om man hittar rätt, så kommer brännaren att gå dåligt under vissa perioder. Rätt inställd temp. får man nog prova ut på den pelletskvalitet man kör. Detta går tyvärr stick i stäv med vad mbio uppger om denna brännare.
Skulle vara intressant att veta villka som har denna brännare och fått till det bra. Vilka pannor har ni då?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
staffan7
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 sep, 2007 21:07

Inlägg av staffan7 »

CTC vemax miljöpanna 700 grader verkningsgrad mellan 33 och 43 procent. Inga problem just nu
pellets kvaliten dålig engån och sintrade den mycket.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag är nöjd :)

Meckat lite hit å dit men aldrig egentigen haft någon dålig drift eller upprepade driftstopp.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Min brännare har nu funkat sen jag fick nya delar i måndags. Börjar snart tro att den kan klara sig själv och inte ständigt behöva en övervakande hand som kviterar larm.

Däremot så får den jobba med matningen ibland har jag märkt. När jag bar in ved i pannrummet i går så stod dörren upp och var stängd om vartannat och det verkade som om brännaren inte tycker om såna saker. För matningen gick ständigt upp och ner upp och ner. När dörren är stängd och jag själv befinner mig i pannrummet för att följa med sakerna verkar det som om den ibland inte alltid går betydligt jämnare...

Mycket jobb med något som skall funka som reserv när jag är borta i arbetsresor
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Zwentomen skrev: När jag bar in ved i pannrummet i går så stod dörren upp och var stängd om vartannat och det verkade som om brännaren inte tycker om såna saker. För matningen gick ständigt upp och ner upp och ner. När dörren är stängd och jag själv befinner mig i pannrummet för att följa med sakerna verkar det som om den ibland inte alltid går betydligt jämnare...
Som jag nämnt tidigare, den är mycket känslig för tryckförhållandet i pannrummet. Har även märkt med min att om vinden ligger rakt på den väggsnutten som ventilen IN i pannrumet utifrån är på så påverkar detta driften kollossalt.

Den ÄR känslig på den punkten, helt klart.

Men, är grunddraget rätt och brännaren jobbar på nånstans mitt i sitt arbetsområde så den har lite reserv uppåt å nedåt å reglera på så fungerar det väl.

Men det kan va ett helsike å hitta dit.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Å naturligtvis när man bröstar sig å e så glad så skiter det sig :lol:, fast det var min dragbegränsare som ahde hängt sig på fullt öppet.

Fick till följd att det kom en del rök bakvägen upp i kvarnen å sedan va de stopp. Nu vet ni vad jag gjorde i typ en timme förut, rensade kvarnen.

Men den där dragbegränsaren fick ett provisoriskt "stopp" också, klippte till en bit hålband som jag skruvade i röret, sedan böjde jag ut det så att motvikten på dragbegränsaren tar i det precis innan (typ 2mm) dragbegränsaren går upp i fullt öppet läge.

Den har gjorts så ett par gånger tidigare men då har det inte hänt något mer än att brännaren inte startat upp, men nu skall det väl inte hända igen iaf.

Hur går det för "Zwentomen" då ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Svar till Hemmafixar`n:
Jag har en Biona, från början av 05 med gamla brännarhuset, som först satt i en gammal Parca 3000 och nu i en Combifire. I båda pannorna har det bara varit att installera och sedan köra. Har ingen rökgasfläkt, men dragregulator. Hittills är jag nöjd med denna brännare, bara det kommer att finnas reservdelar när det blir behov för det.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tackar tackar. Nu har den klarat över en vecka problemfritt. Ställde om dragbegränsaren på ca 20 och det verkar som om teorierna om att brännaren inte klarar för friskt drag stämmer bra även för mig.

Hämtade hem förmånligt pellets igår 6 mm tillverkad av en glad amatör... blev förvånad över kvaliteten som var mycket bra. Fyllde på så att skruven fick av den nya sorten och j*klar vilken värme det var i denna sort. Matningen sjönk märkbart direkt den nya sorten kom fram till brännaren. Matningen låg kring 20 mot att normalt ha legat kring 37-40. Återkommer med mera kommentarer
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Jag har haft samma problem som dig. "Snillet"
Att dragbegränsaren hänger sig fullt öppen.... funderade också på samma lösning som dig, men jag vinklade bara ner vikten lite så löste sig det problemet...
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Trist att en del har problem. Själv har jag helt stängt igen hålet där jag tidigare hade dragbegränsaren. På skorstenen sitter en rökgasfläkt.
Min teori är att med denna lösning får jag ett kontrollerat drag, utan speciellt mycket påverkan av omgivningen. För mig har detta fungerat under en lång tid, helt utan problem. Stadig förbränning med matning på 37-40% hela tiden. Inga som helst bekymmer med drag eller varma delar på brännaren.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

ÄNTLIGEN!!!
Jag verkar nu fått ordning på denna brännare, men ska väl inte brösta upp mig för mkt så här tidigt.
Det största problemet för mig verkar ha varit tillförseln av luft på primären. Jag får ta tillbaka en rad i mitt tid. inlägg om att exprimentera med lufthålen på röret till primärluften för mkt., ivf. plugga helt. Jag tror Mbio (eller vilka de är som provat ut brännaren) nog har haft en hel del sömnlösa nätter för att kontrollera denna balans.
Tyvärr hade jag ett sjuhelsikes blåsväder ute när jag provade som bäst och JA det störde. En possitiv erfarenhet av detta var att jag byggde om en del i pannrummet för att det skulle bli mindre känsligt.

Jag har kunnat göra en del experiment med matningen och jämnfört denna med värmeöverföring till panna/skorsten och har kommit fram till i mitt fall att ca 39-41% ger de kortaste uppvärmingstiderna och bästa utbyteseffekten. Biosolpannan är otrolig på att ta åt sig värmen, men också tyvärr lite dålig på att hålla den (jobbar på detta nu).

Har i dagsläget en förbr. på ca 10-14kg/dygn vid en dygnsmedeltemp på mellan 2-5 grC

Att matningen går ner så mkt som till 20% för Zwentomen låter otroligt.
Kan den nya pelletsen vara så mkt bättre eller blir fördelningen i kvarnen annorlunda nu? Har imponerats av vad finnarna kan åstakomma med denna brännare och de ligger på mkt låga matningar.
Ska man beställa finsk pellets i forts?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Näe beställ inte finsk 6 mm pellets ännu. Min brännare hade stannat inatt. Orsak ingen låga detekterad. Kvitterade och försökte starta igen men rotorn knarrade på värre. Vet inte ännu om det beror på att brännaren fått för mycket pellets eller om jag fått in nån skit i brännaren. Måste kolla ikväll när jag kommer från jobbet, blev lite brådis att få bort brännaren ur pannan och ladda pannan med ved och hinna äta frukost och föra barnen till dagis......'

Jag återkommer
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Brännhuset fullt med pellets som var förbränd i varierande grad...

Tömde brännaren, putsade, plockade ihop och fint startade den upp MEN mu stiger inte tempen till mera än 650.....

Skall jag öppna bionan igen och pusta ÄNNU mera nogrannt eller lönar sig det att hälla bensin på den och dansa naken runt den efter 12 inatt?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar