INte imponerad av denna brännare än inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

INte imponerad av denna brännare än inte

Inlägg av Zwentomen »

Jaha då har man provat det också. Monterade ihop biona paketet och kopplade allt och inget händer.....Ringer efter el-montör imorgon....jag som så gärna hade sett lite eld ur bionan ikväll
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Vad är problemet?

Är det en ny brännare??
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

:oops: Användaren :oops:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

En ledning på fel plats :oops: :oops:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jaha. Varför varför köpte man denna brännare....

Har inte fått brännaren att brinna ett helt varv utan felmeddelande än :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Brännaren startar upp bra, brinner bra och oftast klarar den nästan att avsluta med äran i behåll men men men :twisted: :twisted: :twisted:
Sen slår överhettningsskyddet i fallröret ut :twisted: :twisted: :twisted:
Och kommer inte det felet så kommer felmeddelande att fotocellen inte ser :twisted: :twisted: :twisted:

Skulle vilja och tro att man kan få den här :twisted: :twisted: brännaren att klarar si själv utan att man :twisted: :twisted: skall behöva kvittera felmeddelanden
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Nytt överhettningsskydd på kommande...få se om det hjälper
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Dom där 2 felmeddelandena hänger nog ihop....
Låter som om du har ett grundproblem med draget eller lufttillförseln till pannrummet (skrev samma sak i en annan tråd alldeles nyss här, typ, men det är überkänsligt på denna brännaren).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Bytte ut överhettninsgskyddet... och det hjälpte inte ett :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Dugg

Problemet är inte när det brinner utan att den j :twisted: vla brännaren inte klarar av avslutningsfasen. Efter att det slutat brinna och pelletsmatningen tar slut så slår överhettningsskyddet ut varenda gång.


Hmmm jag vill ha tillbaka min bequem :twisted: :twisted:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Och farsen fortsätter.....idag har tempgivaren som anger förbränningstemp gett upp samtidigt som det :twisted: :twisted: Överhettningsskyddet löst ut :twisted:

Finns det nån som har en fungerande brännare av detta märke????
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Ge inte upp!!! Jag har mer eller mindre bott i pannrummet de senaste 2 veckorna. Jag har haft alla symtom du har. Lyssnade till inlägg från bla
snillet. Han verkar ha bra erfarenhet.

1. Om du ändrat några parametrar i huvudbränningsprogrammet, så ställ tillbaka dessa till default värden.
Labba bara med startdos och upptändningstider, för det kommer du att behöva göra om du följer nedanstäpående råd.

2. Har du en dragbegränsare, så ställ denna på 25-30Pa

3. Biona Activ har 2 lufthål på 4-kantsprofilen ner till primärluften. 1 skruv är mont. vid lev. Börja med denna inställning. Om allt går bra och du får en bra tempreglering, kan du plugga båda 2. Plugga dock INTE lufthålet
nertill på den fällbara nederdelen (sitter rak utifrån roster och rotor).
Bra tempreglering är tecken på bra balans på luft/rökgas.

4. Har du rökgasfläkt ställ denna så lågt du kan i hastighet (fläkt ÄR nödvändigt i ditt fall, lyssna inte till annat!)

5. Hur ser din ansl. ut till skorstenen, vinklar, böjar, minsta/största diameter hela vägen upp i skorstenen? Insatsrör, stålpipa el. murad? LÄNGD? Sotlucka ngn stans? Bara nyfiken :P Vinklar/böjar funkar nog inte ihop med självdrag & Biona. Men det går att fixa med rökgasfläkt.

6. Sista punkten, men absolut den viktigaste, hur ser ditt luftintag ut till pannrummet? Jag har en öppen glugg på 14x12 cm, vilket är alldeles för lite. Så jag har en 12V fläkt där som fullständigt vräker in en massa luft när brännaren startar. Ska öppna upp väggen och se om jag kan ta bort fläkten. Med öppet fönster fick jag väldigt konstiga fenomen med tryckstötar i rummet. Så jämnt och fint (helst självdrag) är nog att rekommendera.
Att nedsläckningsfasen inte fungerar kan jag med 100% säkerhet härleda till för dåligt drag.

MKT VIKTIGT!!! Om fotocellen börjar blinka eller slocknar helt vid full låga, så stäng av brännaren snabbt. Det är troligen då för dålig syretillförsel till lågan. Min låga tvärdog och följden blev en rejäl gengasknall. Dom vill man vara utan, särskillt i en modern panna med hög verkningsgrad.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Hmm hur förbenat mycket drag behöver den där grejen riktigt. Jag har en 8,5 m lång schidel pipa som har en diameter på 20 cm.

Senast när sotaren var på besök så sa han att det är nästan onödigt att dammsuga ur sotluckan för det mest hade dragits upp genom skorstenen :lol:

Jag har haft dragluckan ställt på ca 30 nu. Det har brunnit mycket jämnt och fint matningen har legat kring 36 % +- 4 kastning normalt då jag tittat till pannrummet. Tempen har legat reltivt bra kring 700 lite lätt har det klättrat eller sjunkit någon grad

Hade först låst dragluckan men då stack matningen iväg högt för att sen sjunka för lågt....väldigt instabilt....

Luftintaget är ett 30 cm hål i väggen

Skitbrännare :twisted: :twisted:

Frun tycker äntligen att det är lättare när jag eldar med ved än när jag eldar med pellets,'

Kunde man bara upphäva köptet skulle jag göra det omdelebart och köra med elstav de gånger jag inte kan elda
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Du verkar ha en skorsten lämpad för vedeldning, borde då inte vara problemet. Kan kanske till och med bidra till för bra/ojämnt drag.
Brännaren är som sagt känslig för denna balans (luft/rökgas).
Kanske har att göra med att bionan har nästan all förbränning innan brännarröret. Med tempstyrning därpå kan det nog gå riktigt fel.
Jag upplevde det som att med rökgasfläkt i min 125 pipa blir draget max
och flödet jämnades ut.

Kolla så du har lite konstant övertryck i pannrummet. Har du små utrymmen/flera dörrar/luftintag som jag har, tror jag att detta påverkar och kan skapa ett undertryck i pannrummet. Kan det kanske vara så illa att din skorsten förbrukar all luft i pannrummet? Men har du låst dragbegr. så borde det inte vara fallet.
Jag var nära att skicka tillbaka brännaren och var milt sagt förbannad på bionan efter att ha pensionerat min Ecotec A3 som gick som en klocka (dock i en CTC 265B-70 -panna).
En sak till: hur länge går brännaren varje bränning? Har du loggat med PelConfig?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Hemmafixar'n skrev: Kan det kanske vara så illa att din skorsten förbrukar all luft i pannrummet? Men har du låst dragbegr. så borde det inte vara fallet.
Dragbegränsaren skapar ju bara i det fallet en "genväg" förbi pannan, skorstenen kan fortfarande förbrukar "för mycket".

Jag hade precis det driftfallet ett tag, hade alldeles för kraftig rökgasfläkt, fick ställa dragbegränsaren löjglit högt (fick hänga på extravikt...) för att brännaren skulle jobba bra, men det gjorde den faktiskt i stort :).

Men, nu har jag en extremt klen rökgasfläkt, av samma typ som Mbios fast ett hemmabygge med en 30w liten trumfläkt, mbios har väl en 70w om jag inte minns fel, ejektorfläkt är det jag har byggt alltså.
Skorstenen är en 125mm pipa som är 4.5 meter lång. Jag har ett 15x15cm hål i väggen till pannrummet för tilluft, dragbegränsaren står på 18Pa, och brännaren jobbar mjuuuukt å fint :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Måste återkomma på tisdag med nya uttalanden. Givaren inne i brännarhuset har gett upp och jag får en ny på måndagen.

Jag vill nog inte ge upp utan strävar efter att få det att funka Men jag har precis bytt panna för att den förra inte uppfylde vad tillverkaren lovade så nu är det inte läge för att inte funka....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Nya delar bytta på brännaren och en liten mycket liten justering gjort. Fick rådet av den som jag köpte brännaren av att prova på att liossa lite på överhettningsskyddet som sitter på fallröret så att det inte är riktigt hårt fastspänt...trodde aldrig att det skulle hjälpa....nu har den fungerat nästan ett dygn klanderfritt.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar