INte imponerad av denna brännare än inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Tycker det där tyder mycket på det som jag misstänker, nämligen att fallröret har en tendens att bli lite för varmt med nya brännkammaren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Låter lite farligt: lossna säkerhetsprylen för att brännaren ska fungera.

För mig känns det som att det finns ett allvarligt designfel, antingen i utformningen av brännaren eller i sensorns nivå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med om att säkerhetsdetaljer ska man inte sätta ur funktion.
Zwentomen skrev:
Brännaren startar upp bra, brinner bra och oftast klarar den nästan att avsluta med äran i behåll men men men :twisted: :twisted: :twisted:
Sen slår överhettningsskyddet i fallröret ut :twisted: :twisted: :twisted:
Och kommer inte det felet så kommer felmeddelande att fotocellen inte ser :twisted: :twisted: :twisted:
Du har en kraftig vedpanna och ett bra drag. En lång skorsten också kanske?
Kan det vara så att det kraftiga draget är orsaken till problemen.
I vissa ventilationsanläggningar kan det exempelvis bli lågfrekventa trycksvängningar utan någon särskild orsak. Trycket i det ventilerade rummet stiger och faller med några sekunders mellanrum.

När brännaren slutar brinna kan det då bli en motreaktion, ett mycket litet baksug i pannrummet, ett större baksug i pannan som tillsammans leder till att hela rökpelaren från pannrummets luftintag ända till skorstenstoppen under ett kort ögonblick går baklänges?
Går det att programmera in en friblåsning med högsta fläktstyrka som sista åtgärd innan brännaren stannar så borde problemet inte uppstå.

Vid vilken temperatur ska överhettningsskyddet normalt lösa ut.
Är det inte högre än 200 grader kanske det går att få dit en givare till en digital stektermometer bredvid överhettningsskyddet och se vad som händer när brännaren stannar.
Givaren till en sådan termometer går dock sönder om det går uppemot 300 grader.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min sensor på fallröret har 65°C som första steg i effektbegränsningen, vid 100°C stoppas matningen och det larmas för överhettning med fläkten körande på fullt och vid 120°C stoppas allt och brännaren larmar bara.

Så 200°C är HÖGT!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

70grader har jag för mig skyddet är på bionan. iaf på min, som numera är "gammal".
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Rådet var INTE att ta bort skyddet eller lossa det HELT utan att lossa på skruvarna lätt. Lossade på skruvarna ca ett halvt varv eller lite mera.

Håller med om att det verkar lite dåligt att man måste ändra på säkerhetsdetaljer för att nåt skall funka men men nu funkar det och röret känns onekligen varmt har dock inte provat med någon annan termometer ännu...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fallröret ska INTE kännas speciellt varmt! Jag har ingen erfarenhet av din brännare men det ska inte vara mera varmt än att man kan hålla på det en stund utan att bränna sig iaf.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

PÅ den biona som snurrar i mitt pannrum är fallröret (alltså den sista eller första stumpen av metall) så pass varm att man inte håller i den. Har det någon betydelse hur brännarkonstruktionen ser ut? Bionan är ju inte som alla andra brännare? Vad skall jag i så fall ändra på för att få ett kallare rör? Försäljaren vägrar häva köpet....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns 3 möjliga orsaker till ett varmt fallrör:
1: En konstruktion som leder värmen upp i röret via materialen.
2: För högt mottryck alternativt för dåligt drag i skorstenen.
3: En kombination av dessa.

Om det beror på orsak 1 skulle jag mumla något om usel konstruktion, är det #2 måste det fixas ganska snabbt.

Som det är nu är det för många okända variabler till att ge ett svar, termometern och övervakning under de olika stadier ville vara en stor hjälp för att hitta felet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag tror mest på alternativ 1 för tillfället.

Vad menas med för högt mottryck?

Skorstenen är 8,5 m lång 20 cm i diameter. Inga problem med ved i denna panna ligger vackert kring 250 grader, ingen ide att sträva lägre med ved.

Har dragregulator instäld på 28 för tillfället (provar mig försiiktigt fram(

Kan nämnas att pellets kommer att användas de gånger som jag är borta på arbetsresor och inte som huvudvärmemedel. Därför var jag ute efter en enkel pellettsbrännare (en volvo 240, vad jag fick var en alfa romeo...)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jepp, bör nog handla om punkt 1 där.
Fallröret är ju svetsat i brännkammaren, som blir 700grader i godset vid eldning.....

Men nog kan man hålla i den vid eldning, utan att ha mätt skulle jag tro att tempen på röret ovanför det demonterbara höljet på brännaren ligger på runt 50grader då jag kan hålla i det ett par minuter eller så (ganska länge alltså), så över 60 grader är det troligtvis inte.

Men längst ned där det är svetsat mot brännkammaren skalar det lite lite invändigt hos mig, ser inte bra ut tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Går det att ta bort pelletslangen från fallröret under drift så kan man känna i vilken riktning luften vill gå där. Drar det luft ned i fallröret är det alternativ 1. Om det kommer upp varm luft ut fallröret är det alternativ 2.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Hos mig går den definitivt ned, men gör den inte det så är det nog säkrast att man inte står för nära brännaren när man lossar slangen :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Icecap skrev:Min sensor på fallröret har 65°C som första steg i effektbegränsningen, vid 100°C stoppas matningen och det larmas för överhettning med fläkten körande på fullt och vid 120°C stoppas allt och brännaren larmar bara.

Så 200°C är HÖGT!
Viking Bio har simplare överhettningsskydd.
Inställt på 80° och stoppar brännaren.
Kollade just nu efter att brännaren gått 1,5 h.
2 cm över brännarens kåpa 32°C
17 cm över brännarens kåpa där givaren sitter 27°C

Det känns som det bara är strålningsvärme från pannluckan som brännaren är monterad i, den håller 78°C (6 cm mellan luckan och röret)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jaha då börjar man bli orolig för när pannrummet brinner upp.

Man håller definitivt INTE i fallröret ovanföre kåpan. Röret är varmt.

Vilken åtgärd är det som gäller nu då?

Har dragluckan inställd på 28. Men ikväll när jag passade på att kolla upp hur det brann vid några tillfällen så kändes det som brännaren fick jobba utav bara :twisted: för att klara av att hålla sig kring 700. Matningen jobbade på till och från och så också tempen. Är det så att jag borde ställa om dragluckan så att den öppnar tidigare för att få till en jämnare förbränning??

Hade den tidigare på 20 men kom inte vidare på den tråden då jag fick alla möjliga andra problem under resans gång. Kändes som om matningen och tempen var lugnare då
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar