ved/pelletspanna inkoppling mot tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

ved/pelletspanna inkoppling mot tank

Inlägg av pank »

hej!
nu börjar det närma sig en ny panna, har fastnat för Baxi Bonus pga att den verkar vara en bra kombipanna för pellets och ved.

nu till frågan hur man ska koppla in den mot tanken.Pannan rymmer väl ca 125 liter vatten ,därtill får man väl lägga minst hundra kilo till som värms upp med vattnet i form av keramik och plåt.Låt oss säga att det blir totalt ca 250 kilo som man värmer upp till innan laddpumpen startar.

Nu Kommer själva frågan: När laddpumpen sen slår ifrån så har man ju motsvarande ca 250 liter varmt vatten i pannan till ingen nytta..ska man strunta i ett laddkoppel och bara köra runt vattnet? Eller ska man ha laddkoppel? Och i såfall vilken laddtemp kan vara lämpligt.

Detta problemet uppstår ju främst när man använder pellets som man får betala dyrt för !

Tror det var Andre som hade lite funderingar kring detta.

jag har svårt att få ihop detta i skallen!
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du räknat ut hur många år du måste sticka emellan med ved för att tjäna in merkostnaden för pannan och förlusten av verkningsgrad i förhållande till en riktig pelletspanna.
Kombinationen ved och pellets har jag svårt att få in i skallen om det gäller ett nytt system.
Har du tillgång till stora mängder gratis ved så satsa på en riktig vedpanna. Möjligtvis går det att knö in en beg. oljepanna med pelletsbrännare i samma skorsten?
Här firade vi med avsevärda mängder öl den dagen kombipannan skrotades och oljepannan med pelletsbrännare började spara pengar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Tjena Torsten!

jag har gratis ,ganska dålig ved, i ca 6 år framåt i tiden.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då du tar ut både vv/värme från tanken kan du ju lösa det med en bivalent shunt o koppla den så värmen tas först från pannan o när den är tom så tar den från tanken... Kostar ca 1000:-

Skulle även kolla in calmar v33 om jag vore du med en tank på minst 2,5 m3 men gärna mer, Den fyller 2 m3 ack på ett ilägg..
Går få med pelletslucka i sidan el så monterar man den i vedluckan..

Den har 72 l vattenvolym http://www.trebema.se/filer/Inst%20anv% ... 071112.pdf

Sen om det inte är tänkt att shiftas ofta mellan ved/pellets kan man ju plocka ur keramiken oxå vid pellets, Plåten innehåller inte så mycket värme ( va de 100 kg plåt = 10 liter vatten tror ja :roll: )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Hej Andre!

Det är som så att jag har en Isokern-skorsten ,och i den har jag gjort ett hål får min TS Turbo på 940 mm från golv till centrum rökrör. Det passar perfekt till Baxi Bonus , V33 kommer en liten bit över,och risken är då att innerröret i skorstenen kan bli för mycket försvagat om jag tar upp ett hål till.( Det var iaf en liten risk enl sotaren).

Som läget ser utt nu så har jag inte plats för mer än 2x500 liter.Huset är byggt -86 så det brukar räcka att elda en gång per dag.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok ja då kan du köra på baxin men fundera på bivalentshunten ändå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Du Torsten!

Jag tänkte på en sak ang kombipannor.Bonusen är väl ingen kombipanna i den gamla bemärkelsen.
Pannverkningsgraden är enl Baxi 89% för ved och 90% för pellets.Pannan är nog eldningsmässigt helt ok,det som jag stör mig på är väl den onödigt stora vattenvolymen.

nu är jag inte helt fast i Baxitankarna,så har du ett ok alternativ som passar i mina skorstensbekymmer så är du jättevälkommen med förslag.Gärna då en ren pelletspanna.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja kanske Bonus är ett bra alternativ ändå om du bara får plats med 2x500 liter tankar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar