Serie eller paralellkoppla pumpar?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Serie eller paralellkoppla pumpar?

Inlägg av Wodda »

Får man ut ett högre flöde om man sätter två identiska pumpar paralellt eller i serie? Eller spelar det ingen roll?
Jag vill ha dubbla pumpar på min solslinga eftersom den tidvis går på maxeffekt vilket betyder att den under dessa perioder möjligtvis skulle kunna trycka på lite mer.
Det enkla svaret är nog byt pump till en större men nu är det så att jag har en extra pump liggande identisk med den som sitter på plats i solslingan. Och så blir ju systemet säkrare med 2 pumpar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låter ju som om det är parallellt som gäller. Frågan är sedan vad som händer om man stänger av en pump vid parallell montage, om vätskan då kan gå tillbaka via den stängda pumpen ?? Man kanske måste ha en backventil på varje pump för att förhindra rundpumpning ifall en pump stängs av......

Men vad gör det om du "bara" har en pump, tempen stiger ju från solfångarna. Men stiger returen upp lika mycket ????

Jag har iallafall "bara" en pump på mitt system och där kan delta T ibland vara 15-20°. Att byta till en större pump fungerar inte heller för mig för då överstiger jag vad solfångarstyrningen klarar av. Den klarar av att max driva 110 VA på sin utgång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja det med hur mycket kräm som behövs kan bli ett problem. Jag har ju möjligheten att köra flera utgångar samtidigt dock och jag kan även lägga upp fler program som kan vara identiska frågan är bara om det blir någon tidskillnad mellan regleringarna.
Backventiler får man nog ha på bägge.

Utan att ha någon kunskap om detta så känns det som att i princip så dubblas flödet vid paralell koppling och när dom är i serie förändras bara styrkan (dvs oförändrat flöde).
Det borde heller inte dra nämvärt mycket mer ström eftersom de båda blir varvtalsreglerade.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar