Bränslefel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Bränslefel

Inlägg av EdinBasic »

Jag fick meddelande "bränslefel" på displayen på min pelletsbrännare tre gånger på en vecka. Det fanns tillräckligt med pellets i behållaren. Jag startade om brännaren och allt funkade som det ska. Brännaren är en Ulma 2000 TC och är endast en månad gammal. Vad kan det vara för fel? Kan det vara skit i matarskruven?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Enligt manualen (sidan 10) så är det en luftficka i skruven eller skräp i skruven, så man skulle ju kunna tänka sig att det är mycket spån i skruven exempelvis, detta kan ju ställa till det ibland.

Det kan ha fastnat något i skruven, jag fick med en bit wellpapp bland pelletsen som satte sig på tvären i skruven och det gjorde att det nästan inte kom någon pellets alls exempelvis.

Så kolla upp om något inte är som det ska med skruven, lossa slangen och sätt en hink under skruven och kör den direkt i ett vägguttag en stund och se om det matar jämt och fint.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Vi är många som hittat lite av varje i pelletsen, M8x30 skruv har jag hittat.

Skruvarna gillar ju inte alltid sånt :?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Inlägg av Sundström »

Hej, jag har funnit både betongbitar och cigarettfimpar o även nån M8 bult i mina storsäckar, betongbitarna var antingen för stora för skruven eller så små att dom låg inne i bännaren, fimparna följer ju med in också o brinner upp, men ingen drifstörning i allafall
H
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Håller med Micke. Har Ulman själv, testa att koppla ihop skruvens sladd med elmatningens sladd, alltså de båda svarta som sitter i brännaren, direklt i varandra. Sätt en binge under och ta en kopp kaffe... sedan är säkert problemet borta.
Vänligen Brus.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar