pelletsbrännare i Albin special 425-90

Skriv svar
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

pelletsbrännare i Albin special 425-90

Inlägg av flygsfors »

Den här vintern höll på att knäcka mig med allt vedeldande. Har ovanstående panna med 1000 liter tankar och ca. 200 kvm att värma upp. Jo jag vet, jag har alledes för lite tankvolym till huset, men vad gör man när jag köpte huset för fyra år sen.(byggt-48 med lite taskig isolering) Jag har eldat upp ca 25 m3 i vinter (ca35m3 för hela året)och tänkte pelletsbrännare skulle bli bättre.Kw-värderna för olja är 36-54kw, så jag tyckte att en pelletsbrännare skulle passa.Tittade lite på Px-21 och Jarnfire.Enligt dom som förstår sig på skulle det gå åt ca 7 ton pellets, men med min vanliga otur går det åt mycket mer.Att jag är lite negativ beror på allt eldande i vinter från 9 på morgonen till 11 på kvällen för att sen värmen är slut vid 9 nästa morgon...så känslan är att brännaren kommer gå dygnet runt och bara slurpa i sig ton av pellets.Kan det vara lämpligt att sätta i en brännare eller ska man sätta i ett helt nytt vedsystem med mer tankar osv?Tacksam för svar... MVH/roger
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag kalkylerade med ca 7 ton när jag gick över från ved till pellets men nu med facit så gör jag av med ca 5-6 ton pellets /år och vi har 22grader som lägst här hemma
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Inlägg av flygsfors »

Det är ju aldrig fel när det blir åt det hållet!!! det man undrar är om kombinationen som jag nämnt är bra eller om pannan inte passar till pellets.Kontrar man vedmängden/år så skulle det väl ligga runt 7 ton/år.Ifall man tittar på kw-siffrorna för olja känns det som om den skulle vara ganska effektiv med pellets också då bla. Px-21 blåser på likadant som en oljebrännare. Förresten, vad gav du för din Px-21;a monterad och klar? Fått pris på 21000kr monterad och justerad utan förråd.. MVH/roger
Skriv svar