Tips och råd om ackumulatortank till gammal ved/oljepanna

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
mliungman
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 okt, 2007 22:24

Tips och råd om ackumulatortank till gammal ved/oljepanna

Inlägg av mliungman »

Hej!

Jag har en gammal ved/oljepanna som jag mest eldar ved i pga oljepriset. Det är en Klafreströms folkpanna (1,4 m2 eldningsyta och ca 35 cm djup) med öppet expansionskärl. Varmvatten och husvärme kommer enbart från denna panna, och vårt 80 kvadrat hus behöver ca 5 eldningar per dygn vintertid. Därför tänkte jag nu köpa mig en begagnad 500 l ackumulatortank innan jag om några år (efter småbarnsåren och diverse renoveringar) byter värmesystem helt. Jag vore tacksam om någon kunde dels ge mig en bekräftelse på att jag tänker rätt, dels berätta vad jag behöver mer än själva ackumulatortanken. Har tänkt låta en rörmokare koppla ihop delarna, men vill inte att kostnaderna rusar iväg för att jag behöver en massa pumpar, ventiler, etc. Allmäna råd och tips angående denna lösning emottages tacksamt från en nybliven husägare med mycket att göra och lite tid...

Mvh Martin
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Hej,
Vi körde med en CTC Total kopplad till 750 liter en vinter
Helt hopplöst, tog 5-6 timmar konstant eldande med höga rökgas temperaturer. :cry: Fyllde vi på för mycket började ski... koka.
Spara och vänta ett par säsonger och fundera på att koppla själv när det väl blir dags om du vill spara på slantarna.
//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
mliungman
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 okt, 2007 22:24

Inlägg av mliungman »

Tack för kommentaren!

Så här i efterhand, berodde det dåliga resultatet på icke anpassade storlekar på panna/ackumulatortank, eller på något annat? För normalt sett borde det väl inte vara så som du beskriver det? Menar du med sista meningen att jag ska köpa ny ackumulatortank eller nytt värmesystem? Är det så att min gamla panna inte är anpassad för att värma en ackumulatortank, och därför sannolikt också kommer att koka istället för att värma acken?

Mvh Martin
Skriv svar