Programmering av UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,
Jag har inte lyckats med PID reglering på min uvr61-3 heller. Bara P funkar men inga kombinationer av I och D ger stabilt system. Jag försökte räkna på det och har för mig att jag skulle behöva minst en 10-potens till på I eller D.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har inte använt någon, så jag vet inte hur de använder sina I och D parametrar. Är det tidskonstant eller förstärkning man knappar in? Eller annorlunda uttryckt, är ett litet eller stort värde "kraftigt"?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tycker de har gjort det hela bakvänt mot hur jag minns reglertekniken ifrån skolan.
I=5 betyder att den ändrar ett steg var 5e sekund för varje grads avvikelse.
Såhär förklaras D:
Differential part of the PID controller 5. The faster a deviation occurs between the desired and the current value, the greater the short-term overreaction will be to provide the fastest compensation possible. If the desired value deviates at a rate of 0.5K per second, the speed is changed by one increment. Large numbers provide a more stable system, but it then takes longer to reach the desired value. (ex works = 0) Setting range: 0 to 9
(klart som korvcspad eller?)

Kort sagt, ju högre värde desto stabilare system.
Men om jag sätter I=9, så ökar den ett steg per 9 sekunder, men iom att ett steg kan nästan dubbla flödet i vissa intervall och att tempgivaren reagerar långsammare kan det inte bli stabilt. Innan givaren hinner känna förändringen så har pumpen gått från min till max eller från max till min. Jag hade önskat en siffra till så jag kunna sätta I=99.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det går ju att höja till 100? Jag har labbat lite på eftermiddagen och tycker nog att jag hittat en variant som ger fina steg. P 4.I 6.D 8 + att jag höjde avläsningen på sensorn i panelen till 1,5s intervall. Ska läsa av kurvan imorgon och se hur det blev.
Sen håller jag med om att det kan vara lite svårt att tyda vad dom menar ibland, man får läsa typ 10ggr innan man hänger med.
En sak jag är osäker på det är hur man ska tyda deras inställnings hjälp för PID siffrorna. Att man ska mäta tiden mellan högsta hastigheterna??? När jag provade att dra ner så kunde jag gå i botten utan att något hände, antar att man måste ha stabilt soligt för att kunna göra detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är ganska vanligt att man anger tidskonstanten istället för förstärkningen (gain) när det gäller integrering och derivering. Nuförtiden.

Men det gäller ju att det finns inställningar som passar till systemets karakteristik. Annars går det åt pipsvängen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Det går ju att höja till 100?
Inte på min uvr61-3
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Jag har inte haft tid att trimma in mitt system ordentligt än dessvärre. Men när jag ikväll studerade manualen lite noga så hittade jag detta stycke vilket jag nästan tycker är lite humoristiskt...

For reasons not entirely understood, the settings PRO=3, INT=1, and DIF=4 have
proved to be effective. Probably, the control unit is so instable here that it oscillates very quickly,
appearing balanced due to the systems and the fluids inertia.


Har inte hunnit testa detta själv ännu av förklarliga skäl men det verkar som att det kan vara värt att testa i alla fall.
Mina inställningar är 10,0,0 men sen driftsättning känns det som det mest varit moln och regn, så jag har ingen riktig bild av hur bra det fungerar dessärre...

/Lennart
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

När jag läste avsnittet i manualen en gång till så inser jag att inställningen ovan handlar om att styra en TVA.

Rekommenderade normalinställningen från TA är 8.5.2. vilket ju inte fungerade för dig Wooda. Får lov att labba lite själv bara det kan bli lite sol några timmar på raken...
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

ok medans vi prövar på kör jag nästa fråga. Frostprotection in share %???

Här är inte jag med.....tror jag. Menar dom hur stark glycollösning man har eftersom den går att ställa in? Och i sidana fall vad ska man ange? (vid Tyfocor LS -20°C färdig vätska)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Jag ställde in 45% glykol.

Enligt databladet för Tyfocor LS så innehåller det 55-58% vatten, resten bör då rimligtvis vara glykol om man inte blandat ut det.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu känner jag mig frågvis, har någon av er lagt upp era system live på nätet med den funktion som finns i TAPPS?
Hur får man sån info att automatisk uppdatera sig själv, går det att göra från en vanlig dator? eller måste man ha tillgång till en server? eller fungerar datorn som server?
Mitt antagande just nu är att Uvr 1611 skickar info till bootloader. sen ska väl ett program hämta från bootloadern? eller sköter programmet detta?
Jag får en hemsida gjord just nu och jag skulle vilja ha upp mitt system på den sidan live så att jag kan se hur det står till med det lilla systemet
:P
Såg att VVfs.dk hade en sån bild ute ett tag.

Edit: såg nu att det fanns en del info i Bootloader häftet om detta ska läsa på lite. men frågan kvarstår om nån av er gjort detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Har inte lagt upp det än men kommer att göra det. Har kollat på Solstat som verkar lite smidigare än Winsol när man ska ladda upp data till sin hemsida. Du kan ju kolla på Echtshops anläggning. De använder UVR1611 men kör med Solstat för att skapa sin Livesida.

UVR1611 sparar data i Bootloader, sen laddar Winsol ner data från Bootloader till datorn. Därefter kan man använda Winsol eller Solstat för att skapa en Live-sida. För att föra upp informationen behöver du ett FTP-program om man kör Winsol, Solstat har den funktionaliteten inbyggd.

Misstänker dessvärre att det kommer ta ett par månader innan jag fått upp något med mitt tempo... :)

/Lennart
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Såg bra ut, synd att man inte kan tyska bara. Kostar programmet något?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Ja tyskan underlättar ju inte även om jag klarar mig hjälpligt. Men det positiva är att den är gratis!
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Har testat lite olika PID-inställningar men det har varit svårt att få tillförlitlig data då vädret varit lite instabilt. Sen råkade dessutom pappret jag noterat inställningarna på åka med när jag tände pannan...

Så lite omstart blev det igår och idag då det varit riktigt soligt.

Testade med PID 10.4.3 igår och 15.6.5 idag och dokumenterade det lite noggrannare.

Det känns som att 15.6.5 fungerar ganska bra. Men jag inser också att jag egentligen inte vet hur kurvan för pumphastighet ska se ut om man får till regleringen optimalt.

Sen var det ganska stor skillnad på tanktemperatur igår och idag.

Har lagt upp två bilder på hur kurvorna blev:
http://web.telia.com/~u79002586/

Kurvfärgerna är:

Röd - solfångare
Blå - tanktopp
Grön - solgivare i nederdel av tanken
Svart - pumphastighet. 30 är max, 17 har jag satt som nedre gräns för pumpen.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Skriv svar