Hur kopplar jag bort en enrörs-radiator?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Hur kopplar jag bort en enrörs-radiator?

Inlägg av MobbA »

Jag ska ta bort en radiator som är ansluten till ett enrörs-system.
Golvet har jag precis brutit upp för att se hur det är inkopplat. (se bilder)

Kan man bara ta bort rören som går till radiatorn och plugga t-kopplingarna?

Bild
(klicka för större bild)

Bild
(klicka för större bild)
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det går aldeles utmärkt det...
proppa igen med propp..glöm inte linet bara.. :wink:

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Jag trodde också det först, men vid närmare eftertanke tycker jag att det borde sitta någon form av strypning på huvudledningen för att vattnet ska komma till radiatorn, annars borde väl vattnet bara vilja passera förbi radiatorn? :roll:

Så måste man inte koppla ihop tillopps- och returledningen som går till radiatorn istället, så man får samma flöde i systemet?

Edit: Hittade lite mer info...
"Avlänkningen av vatten sköts vanligtvis med fasta strypningar, strypbrickor och/eller termostater.
Returvattnet från den första radiatorn blandas med förbipasserande vatten vilket gör att inkommande vatten till radiator två har lägre temperatur än vattnet till radiator ett."


http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Min rörkrökare sa att det finns en tunga som riktar in en del av vattnet till elementet. Ser du någon sådan i det du tar bort? Ett alternativ är att byta hela biten så du får ett rakt ohindrat rör mellan kopplingarna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om du byter ut delen så sätt inte dit klämkoppling! Börjar en sån pysläka lite inne i golvet blir det inte bra... har för mig att man inte får göra det heller.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Skall radiatorn tillbaks igen?Skulle det inte bara pluggas igen T-kopplingarna?Dom 2 järnrören upp tas väl bort ...och sen är det väl bara att sätta dit 2 st proppar i rätt dim....

Termostater funkar det på enrörssyst?
Det är väl bäst att bara ha strypvred på radiatorerna som justering
Ex radiatorn längst bort mest öppet...osv

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Jag åkte till en VVS-firma och visade bilden och han trodde att man bara skulle kunna plugga T-kopplingarna.
Ska försöka hinna ta bort rören ikväll, och då borde man kunna lista ut hur det fungerar...


Stugsittaren:
Ja en tunga i röret låter som att det skulle kunna vara.

joeri:
Nej någon klämkoppling blir det inte, förhoppningsvis så räcker det med pluggarna jag köpt.

ronald:
Nej radiatorn ska bort, jag ska sätta in en balkongdörr där den sitter nu så det är därför jag har rivit upp golvet.


Tack för alla svar!
Jag återkommer när jag tagit bort rören.

Edit: Nu har jag tagit bort rören och pluggat T-kopplingarna.
Det satt mycket riktigt en tunga i T-kopplingen. Och inget vatten leddes mellan tillopp och retur när ventilen var stängd så att plugga T-kopplingarna blir som att man har elementet helt avstängt.

Nu är det bara att börja kapa i väggen för balkongdörren som ska dit :D
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Skriv svar