koppla ihop 2 slavtankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
piloten66
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 mar, 2008 17:02

koppla ihop 2 slavtankar

Inlägg av piloten66 »

Hej jag har idag en ctc2200 och en slavtank på 500 l om jag vill koppla in en tank till som slav ska jag då koppla den parallelt eller seriellt har alltså inga slingor i tankarna utan allt är i pannan har en laddomat 21 nu mellen panna o tank Hjälp vintern är på gång
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du värme- och VV-uttag ur pannan?

Om så är fallet så skall du inte ha en Laddomat 21 som skickar uppvärmt vatten till din ack. För hur får du då tillbaka värmen till pannan sedan när behov finns? 21:an har inte den funktionen, att hämta varmt vatten från acken.
Du skall i stället ha ett system som både kan skicka och hämta vattnet från acken (kommer inte ihåg rätt betäckning men läs på termoventilers hemsida där finns det uppgifter).
Serie- eller parallellkoppling hänger lite på hur det ser ut i övrigt men om du skall pumpa vatten fram och tillbaka mellan ackar och panna så fungerar nog båda kopplingsalternativen. Är tankarna lika i storlek och höjd fungerar nog parallellt bäst(?) medan serie är bättre om de är av olika storlek.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar