byta panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

byta panna

Inlägg av Tobben »

Halloj,,

Kunde inte låta bli att byta panna nu.

Jag är sugen på att kunna nödelda lite med ved...

Fick tag i en TMV Alpha 1-2 1994 + laddomat 4030 + två strömsnästanken 500liter + lite diverse rördelar för 3500kr

Pannan verkar inte varit eldad i princip... lite ytrost är det enda jag hittat... allt annat ser nytt ut.

Jag tror snarare jag får lite sämre verkningsgrad i denna kombinationen än tidigare men jag har men lite mer valfrihet.. Sen är oxå steget att byta till en bättre kombipanna enklare såfall.


Jag tänkte behålla den andra pannan i pannrummet o hota med om det inte vill som jag vill.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Verkar bra att ha en ersättare att hota med, de som skaffat sådana som jag hört om och/eller känner har haft dem stående i sådär 30 år 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

hehe

Ja man får väl se :)

Funderar på hur man kan bygga om det för att få det att bli "ok" med en och annan ved pinne med.

Tyvärr hade mbio stängt nu så det får bli utan pellets ett tag.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ja nu är den installerad... Men mbio har semester stängt, så jag har inte fått tag i längre skruv än.

Men ved / el fungerar än sålänge.


Nästa del är att installera 2st ack tankar... Men frågan är om jag ska vänta tills jag får tag i fler.... ( Har 2 st 500liters nu..)

Planen är att gå över till att ta ut värmen ur tankarna senare..

Tänkte mig en eller två till... Den ena ska va med solslinga. (Eller kanske värmeväxlare här med??)

Varmvatten tänkte jag lösa med en värmeväxlare.

Laddomat 4030 just nu... För att kanske byta panna igen senare :p och såfall blir det väl en laddomat 21

Kom på en rolig sak... Är det bara jag som byter panna när det är varmt ute? :)

Det är väl en sån sak man måste göra när det är -20 ute :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu är brännaren installerad... Ja o det bara fungerade....

Väntar på att det ska säga BOOM... :)


Får se hur det ser ut vid första sotning.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Hej
Vad fick du för temp på rökgaserna ut ur pannan?
Har du baffelplåten i översta "sotluckan" i ?
Eller den kanske inte finns på ALPHA 1-2, sitter den i så fall i eldstaden(vedmagasinet)?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har rätt låg temp.. ca 125grader..

Tyvärr sitter rökgastermometern fel... (efter dragbegränsaren)

Jag har ett tjockt rostfritt insatsrör i skorstenen. Men jag kan inte se att det rinner ner kondens i skorstenen... (men där är troligen lite)

Plåten sitter kvar i veddelen..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Ok. gissar att våra pannor inte ser exakt likadana ut.
Jag har en baffel/hylla i vedmagasinet (ovansidan går snett upp bakåt i pannan) för att förlänga rökgasvägen, denna går ej att ta bort och är troligen vattenkyld.
Sedan har jag en baffelplåt i sotluckan ovanför vedmagasinet, utan denna har 120gr ut..ca:90gr instucken.
Pannan verkar vara väldigt effektiv, installatören som var här med rökgasinstrumentet var imponerad och skulle leta efter en till sig själv till en av sina fastigheter.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nä det låter som dom är likadana...


Först en fast plåt... sen en som är flyttbar..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Tobben skrev:Kom på en rolig sak... Är det bara jag som byter panna när det är varmt ute? :)

Det är väl en sån sak man måste göra när det är -20 ute :)
Haha, nä gjorde samma sak här med :D
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Skriv svar