Måste turbulatorerna sotas?
-
- Ungskog
Måste turbulatorerna sotas?
Hej!
Min installation av pelletspannan blev inte helt optimal. Installatören drog vattenrör ovanför sotningsluckan vilket gör att jag inte kan dra upp spiralfjärdrarna ur turbulatorerna. Jag kommer åt ovanifrån att dammsuga osv men just turbulatorer kan jag inte sota enligt bruksanvisningen.
Installatörern säger att det inte nödvändigt att sota ur dem då det finns spaksotning.
Kan jag lita på installatören eller ska jag begära att de gör om arbetet?
Min installation av pelletspannan blev inte helt optimal. Installatören drog vattenrör ovanför sotningsluckan vilket gör att jag inte kan dra upp spiralfjärdrarna ur turbulatorerna. Jag kommer åt ovanifrån att dammsuga osv men just turbulatorer kan jag inte sota enligt bruksanvisningen.
Installatörern säger att det inte nödvändigt att sota ur dem då det finns spaksotning.
Kan jag lita på installatören eller ska jag begära att de gör om arbetet?
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
-
- Entusiast!
Det beror på vad du har för panna. Jag har en Janfire Intergral och sotaren tar ibland ut spiralfjärdrarna ur turbulatorerna. jag tycker du ska säga till att han gör om jobbet. Detr är bra att kunna ta bort sotluckan för att kunna göra rent ordentligt.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Tycker definitivt att du skall be honom flytta på röret/rören som är i vägen för att kunna rengöra pannan optimalt. Sådant skall han (installatören) kunna/tänka på...........
En spaksotning är inte 100%-ig och säger sedan bruksanvisningen att det skall tas ur så är det "bara" för installatören att göra om.
Man hoppas ju, när man anlitar "proffs", att sådana här fel inte skall inträffa. Men det verkar inte vara så i detta fallet...... eller hade han bråttom och gjorde det lätt för sig när han drog rören ?
En spaksotning är inte 100%-ig och säger sedan bruksanvisningen att det skall tas ur så är det "bara" för installatören att göra om.
Man hoppas ju, när man anlitar "proffs", att sådana här fel inte skall inträffa. Men det verkar inte vara så i detta fallet...... eller hade han bråttom och gjorde det lätt för sig när han drog rören ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Ungskog
tack för svar.
Jag var första kunden som de installerade en Integral på så då gjorde de lätt för sig och behöll mycke av det gamla rördragningen, utan att tänka på sotningsmöjligheterna.
Det var 2,5 år sen och det har funkat mycke bra. Dock ser jag nu rök och sot ur skorstenen vilket innan bara varit lite skimmer av värme innan. Så funderinagr på om pelletskvaliten är mycke sämre eller om det börjar bli trångt pga av sot och ofullständig förbränning. svårt att veta
Jag var första kunden som de installerade en Integral på så då gjorde de lätt för sig och behöll mycke av det gamla rördragningen, utan att tänka på sotningsmöjligheterna.
Det var 2,5 år sen och det har funkat mycke bra. Dock ser jag nu rök och sot ur skorstenen vilket innan bara varit lite skimmer av värme innan. Så funderinagr på om pelletskvaliten är mycke sämre eller om det börjar bli trångt pga av sot och ofullständig förbränning. svårt att veta
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
-
- Entusiast!
Kolla att fläkten går på brännaren så att den inte har bränt, det hände mig. Väg och kolla pelletsen, har du bytt sort? det lönar sig att väga och kolla inställningarna efter en ny leverans.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Som jag fattat det så är spaksotningen till för den aska som ligger löst på turbulatorerna.
Man ska borsta kanalerna rgelbundet för optimal verkningsgrad på pannan.
All beläggning i värme kanalerna minskar verkningsgraden.
/dkmart
Man ska borsta kanalerna rgelbundet för optimal verkningsgrad på pannan.
All beläggning i värme kanalerna minskar verkningsgraden.
/dkmart
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva