Kalibrerade rökgasinstrument?

Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Kalibrerade rökgasinstrument?

Inlägg av Patrik »

Hej
En fundering. Har ni sett ifall era installatörer har sina rökgasinstrument kalibrerade mot riksnormaler :?:
Kan tänka mig att många para köper ett instrument för >5000:- och sedan inte skickar iväg detta för kontrollera om det visar rätt .
Rätta mig om jag har fel :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej
Mitt TESTO 325 M skall kalibreras ca 1 g/år.
O2 mätcellen skall bytas ca varannat år, och CO2 cellen efter ca 3-4 år.

Har man rökgasanalys som ett försäljningsargument måste man se till att ha ett kalibrerat instrument.
Kostnaden är så pass liten att det helt klart är värt det

Men tyvärr är det säkert så att många instrument är okalibrerade.
Tror jag betalade närmare 12000inkl moms för mitt inkl väska och IR skrivare.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Det bör har kalibrerat de dyra verktyg innan man säljer, och borde finnas medfölj som typ"intyg" eller "klistmärke på väskan eller verktyg.
Det kan man inte säljer utan kalibreras. Tyvärr kan säljer utan ..

Ja

Föresten min 400:e är här, jaha så många har jag gjort fast kände som har bara gjort 50 inlägg :lol: :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Bra, så ska det vara enligt min mening MatsH :wink:

En sk produkt/tillverknings "kalibrering" är inte så mycket värd då instrumentet kan ha legat och åldrats eller dyligt innan slutanvändaren börjar nyttja mätdonet. Efter inköp så skall instrumentet kalibreras mot normaler för att se att det är ok, sedan skall detta ske återkommande.
Har själv varit med om att kassera flera mätinstrument där det legat med ett "calibration certificate"
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

kalibrering av instrument

Inlägg av Ante »

Otroligt viktig punkt som ni tar upp här, både ur konsumentens perspektiv och även för pelletsbranschens framtida trovärdighet.
Frågan om installatören kar kalibrerat eller inte är ganska intressant för det är ju så att frågar inte kunden efter det så...........
Skämt åsido det är nog väldigt vanligt att instrument används utan att vara kontrollerade.
Tipset till alla brännarägare är att dyka ned i instrumentväskan och fråga efter intyget för om du betalar för en mätning så förutsätter du ju att mätvärdet är OK eller hur? :wink:

Sedan finns det ju montörer som åxå borde ha varit på "kalibrering".....
Vet han/hon vad som visas på instrumentet och vad det innebär med avseende på ekonomi och miljö?????
:roll:
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Patrik skrev:En sk produkt/tillverknings "kalibrering" är inte så mycket värd då instrumentet kan ha legat och åldrats eller dyligt innan slutanvändaren börjar nyttja mätdonet. Efter inköp så skall instrumentet kalibreras mot normaler för att se att det är ok, sedan skall detta ske återkommande.
Ett kalibreringsintyg skall naturligtvis ha ett datum för kalibreringen, jag tycker nog att ett sådant intyg är värt en del och inte behöver ett nytt instrument kalibreras innan användning om kalibrering skett inom rimlig tid innan inköp!

Alla som utfört en mätning av pelletseldning vet att värdena varierar över tiden. Det är ett dilemma med fastbränsleeldning att det är mycket svårt att få jämna förbränningsförlopp, speciellt i små anläggningar. Felmarginalen hos ett bra rökgasinstrument är 20 - 30 ppm för CO och 0,2 % för syre. Under en förbränningscykel varierar värdena för CO kanske mellan 100 och 1000 ppm. Det resultat man får på papper är ett ögonblicksvärde och inte något absolut eller konstant mått.

Självklart skall instrumentet kalibreras med de intervall som tillverkaren föreskriver, men man skall inte överdriva kraven, varken på servicegubbar eller mätinstrument.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Agerod skrev:
Patrik skrev:En sk produkt/tillverknings "kalibrering" är inte så mycket värd då instrumentet kan ha legat och åldrats eller dyligt innan slutanvändaren börjar nyttja mätdonet. Efter inköp så skall instrumentet kalibreras mot normaler för att se att det är ok, sedan skall detta ske återkommande.
Ett kalibreringsintyg skall naturligtvis ha ett datum för kalibreringen, jag tycker nog att ett sådant intyg är värt en del och inte behöver ett nytt instrument kalibreras innan användning om kalibrering skett inom rimlig tid innan inköp!
Jag har råkat på helt nya elektronisk mätinstrument, bladmått mm. som inte klarat av den kalibrering som utförs före nyttjande och dessa har kontrollerats av tillverkaren(Jävig va vet jag). Som sagt inte så roligt om nu installatören :( använt ett instrument som inte har inkalibrerats för användning, och sedan ett år senare upptäcker att det visar fel. åtgärden för installatören borde bli att åka runt till dom installationer som gjorts det senaste året och göra en ny uppmätning :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

intrument

Inlägg av Ante »

Som en kommentar till det som skrivits i den här tråden tidigare håller jag absolut med om att instrumentet ger en ögonblicksbild av ett förbränningsförlopp. Detta innebär att eftersom en brännare doserar in pellets satsvis kommer variationerna i en mätning att vara stora.
Syftet med en mätning är att kontrollera nivåer och inte absolutvärden så att gå blint på decimalerna för uppmätt verkningsgrad eller andra kemiska parametrar är ingen ide.
Jag tror nog att de flesta i branschen är överens om detta och använder instrumentet som en vägledning vid intrimning, i kombination med egen erfarenhet exempelvis status på befintlig panna/ skorsten.
Efterbesöket för brännare med extern skruv (PellX-Viking Bio etc) fyller en viktigt funktion förutom det ni nämnt tidigare beträffande den rena kundvården, nämnligen det faktum att vid installationstillfället går det inte att fylla skruven till samma fyllnadsgrad som vad skruven har efter 2-4 veckors drift, och då bränsledoseringen är en avgörande faktor för anläggningens prestanda så är efterbesöket viktigt för slutjusteringen.
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Nja, jag kan nog inte hålla med dig Ante om att instrumentet ger en ögonblicksbild av förbränningsförloppet eftersom den suger in gas, analyserar, räknar och visar värdena kontinuerligt, så jag skulle nog vilja påstå att så länge man har analysatorn igång så har man en fortlöpande indikering över förbränningsförloppet. Däremot håller jag med att det resultat man får på papper är ett ögonblicksvärde och inte något absolut eller konstant mått.
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Instrument

Inlägg av Ante »

Jag var lite otydlig när jag pratar om ögonblicksbild tidigare. Det jag avsåg i mitt resonemang var precis som leifa.k rättade mig, dvs utskriften på papper är en redovisning av förhållandena just när utskrift beordrades därom äro vi alla överens.
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
Skriv svar