Måste få berätta om vår f.d. sotare

Skriv svar
Rövaren
Frö

Måste få berätta om vår f.d. sotare

Inlägg av Rövaren »

Den korta versionen: Min anläggning har blivit godkännd 4ggr, trots detta har jag fått brev om eldningsförbud (från samma firma) och till råga på allt så har de gått under jorden.

Den långa versionen:
För snart 2 år sedan ringde jag sotaren för att kolla hur jag skulle göra om jag ville byta till pellets, jag ville ju inte att något skulle bli fel. Sotaren kom dit, hade lite synpunkter på vad som skulle fixas till. Det var inget stort så jag fixade till det och en firma installerade brännaren i den gamla oljepannan. En vecka efter installatioen så var det dags för ordinare sotning, den sotaren kollade av punkterna som jag fixat och sa att allt var ok. I ett år var allt frid och fröjd tills nästa ordinarie sotning. Då stod det fortfarande att vi hade olja, sotaren hade alltså inte fört in det i datan. Men det löste sig genom att "mäster" kom ut och inspekterade redan dagen efter. Nu var helt plötsligt förrådet för nära pannan, skulle vara minst en meter från pannan, och dessutom skulle det tvunget vara gjort av plåt eller något annat obrännbart :shock: Vad ska man göra? Det var inte lönt att protestera. Jag byggde ett nytt förråd långt ifrån pannan (i plywood för någon måtta får det vara på tokigheterna). Jag hade ändå tänkt göra ett större förråd men inte precis där. Jag ringde sotaren och berättade vad jag gjort, han sa att det var ok och att han inte behövde komma ut och kontrollera. Efter detta har vi haft ordinare sotning och brandskyddskontroll och vid båda tillfälle frågade jag vad de tyckte om förrådet. De tyckte att jag kunde haft det kvar där det var från början men att det var ju bättre som det är nu. Nu kommer det allra värsta... Vid årskiftet bytte kommunen sotare, trots detta kom det några veckor senare ett brev från den gamla sotaren om att vi absolut inte fick ta vår anläggning i bruk förrän han godkänt den. Om jag inte hörde av mig skulle ärendet skickas vidare till myndighet enligt lagen om skydd mot olyckor (tror jag det hette). Jag ringde flera gånger det mobilnummer som angavs men ingen svarade och ingen ringde tillbaka på mina meddelande. Nu har det gått några månader men jag har fortfarande inte hört något.

Anläggningen har alltså blivit godkänd en gång vid ordinarie sotning, en gång per telefon efter inpektion, ytterligare en gång vid ordinarie sotning och en gång vid brandskyddskontroll. Totalt 4ggr. Ändå får jag brev hem om eldningsförbud och till på köpet har sotaren gått under jorden.

Jag kan fylla på med ännu fler tokigheter. Tex så påstod han att pannan var direkt olämplig för pellets och behövde sotas minst en gång per dag. Vad säger man? Man får hppas att det finns bättre sotare. Jag har pratat med många andra i kommunen och alla har precis samma uppfattning om denna person. Han är en översittare och besserwisser som inte vet vad han pratar om. Nu skiter jag i honom, blir det problem så har jag blankt papper från brandskyddskontrollen från samma firma.

Ha det så bra! Kul att se att det händer lite i forumet trots att det är sommar ;)
Nibe City + Janfire FlexA
6m2 solfångare
750l Acktank
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tamig fasn, kan ju tro att du bor i samma distrikt som våran sotarmästare, han är en redig besse. men han har säkerligen rätt i det mesta han säger.
dok är det lite roligt när de "mindre" lärda assistenerna/sotarna inte håller samma åsikter som han eller att han rättar dem.

vem man ska tro på. ja hmm får hoppas att det inte börjar brinna så man slipper han, tillåmed övervägt jordvärme för att slippa ha hit han igen=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ja vad skall man säga.... Verkar som om sotarna på många ställen vill agera, styra och ställa trots att regler och förordningar säger annat.

Men de har iallafall fått till en brandskyddskontroll hos dig. Jag väntar fortfarande på min första kontroll trots att jag nog redan borde haft 1-2 stycken gjorda kontroller om man skall följa de intervall som gäller.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Usch, man blir allergisk mot dessa typer,låter precis som vår sotare...väntar fortfarande på första brandskyddskontrollen efter konverteringen.
Går aldrig att få tag på människan, hör bara av sig när jag efter flera mail hotar med ansvarig på kommunen...jag tror att de är släkt, misstänker det starkt bör jag tillägga!

Det tog honom 1 1/2 år!!! att få in uppgifterna om konverteringen, och när han väl fick in dem så ville han sota med 3 månaders mellanrum?

Helt klart bättre att sota själv. 8)

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
P.R
Gallringsobjekt

Inlägg av P.R »

Ta kontakt med byggnadskontoret på din kommun och beskriv ditt ärende! De är ansvariga och har via avtal "leasat ut" jobbet till din sotare.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Som jag skrev i mitt inlägg så förstår du att det är "släktingen" som jag beskrev som är den ansvarige...

Det är alltid efter kontakt med denne ansvarige som det helt plötsligt har trillat ett livstecken från sotaren, tills nästa gång...never ending story!
De håller varandra om ryggen.

MVH// Dave

Edit: Borttagning av citeringen av föregående inlägg. / Roli / Moderator
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Janneman
Späd planta

Inlägg av Janneman »

Var i Skåne bor du hörs ju precis som det var samma sotare som jag har.
TMV- Panna Compact 900 + Flex-A Blå -03
Danfoss shuntautomatik med inne och utegivare
Skriv svar