Den långa versionen:
För snart 2 år sedan ringde jag sotaren för att kolla hur jag skulle göra om jag ville byta till pellets, jag ville ju inte att något skulle bli fel. Sotaren kom dit, hade lite synpunkter på vad som skulle fixas till. Det var inget stort så jag fixade till det och en firma installerade brännaren i den gamla oljepannan. En vecka efter installatioen så var det dags för ordinare sotning, den sotaren kollade av punkterna som jag fixat och sa att allt var ok. I ett år var allt frid och fröjd tills nästa ordinarie sotning. Då stod det fortfarande att vi hade olja, sotaren hade alltså inte fört in det i datan. Men det löste sig genom att "mäster" kom ut och inspekterade redan dagen efter. Nu var helt plötsligt förrådet för nära pannan, skulle vara minst en meter från pannan, och dessutom skulle det tvunget vara gjort av plåt eller något annat obrännbart

Anläggningen har alltså blivit godkänd en gång vid ordinarie sotning, en gång per telefon efter inpektion, ytterligare en gång vid ordinarie sotning och en gång vid brandskyddskontroll. Totalt 4ggr. Ändå får jag brev hem om eldningsförbud och till på köpet har sotaren gått under jorden.
Jag kan fylla på med ännu fler tokigheter. Tex så påstod han att pannan var direkt olämplig för pellets och behövde sotas minst en gång per dag. Vad säger man? Man får hppas att det finns bättre sotare. Jag har pratat med många andra i kommunen och alla har precis samma uppfattning om denna person. Han är en översittare och besserwisser som inte vet vad han pratar om. Nu skiter jag i honom, blir det problem så har jag blankt papper från brandskyddskontrollen från samma firma.
Ha det så bra! Kul att se att det händer lite i forumet trots att det är sommar