Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag svängde förbi där du bor för någon vecka sedan. Det var nära att jag stannade och fotograferade taket. Får ju mina 72 rör att se ganska ynkliga ut... :shock:
Intressant är dock att se att dina erfarenheter stämmer bra överens med mina. Jag bokför inte riktigt lika noggrannt, men däremot skriver jag upp varje dag som jag eldar i pannan. Detta mest för att hålla reda på när det är dags att sota, men det duger ju även som ett slags omvänd solvärmestatistik. Jag hade ganska kallt i slutet av mars, men annars stämmer det väl med dina datum.
Men det räcker ju att molnen tar vägen över södra Småland men inte norra Skåne, så gör det genast skillnad. Det är ju inte bara vädret som är bättre i Skåne... :wink:

Rakt över skiljer det bara 27 km, kollade jag på kartan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Man följer helt klart årets sol mer intensivt och noga nu när man har solfångare.

Helt plötsligt tar det tvärslut så här års (gjorde det förra året också) , och det blir ett tjockt molntäcke.

Skulle vara bättre om det blev typ 5 minus o klart.


Får väl ringa Ryssarna å de om hjälp, så de klarar upp himmeln. :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Igår och idag har det varit hyfsat klart väder, och visst har det laddat på rätt bra. Men nu börjar det märkas att det finns mindre solenergi att hämta ner. Solfångaren fick i varje fall upp tanken i 61 grader, så varmvatten för det kommande dygnet finns ju.

Hittills i oktober drygt 70% av varmvattnet från solen. En av de bästa oktobermånaderna sedan jag installerade 2005. Nästan lika bra som juli i år... :shock:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jag tror det är det här området jag bor i .

Varje år är det lika dant Okt/Nov/Dec över sydöstra delen och nedåt på Svedala. Tjockt molntäcke och få solklara dagar.


Räcker med att man åker till Öland så är det fler klara dagar.

Får väl gå på distriktet om att lägga kulvert till Öland och sedan kan vi massätta solfångare på Alvaret. :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Kan bara instämma med Anders.

Oktober har varit riktigt dåligt.
Denna veckan gav det hyggligt med värme men annars så har oktober inte bidragit med mycket sol.

November knackar på dörren och nu är det väl endast några enstaka dagar som ger någon värme.



(sol-anläggning i drift sedan aug -09)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Skiljer det så mycket mellan olika delar av Sverige? Här har det varit väldigt mycket sol med undantag av en vecka då det var trist väder. Södra Värmland; Hammarö.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jo det gör det rejält. Har 3 mil ut till kusten och bara det gör mycket. Sticker man sen en mil till över Ölandsbron så gör de ännu mer.

Kör man sedan från mellersta Öland upp till Norra delen runt Byxelkrok te.x , så har de nästa alltid fint väder där om det ösregnar i Kalmar o åskar.De har mest soltimmar. Skiljer 6-7 mil från mitten o upp.

Så nog skiljer det mycket alltid.

Här är alltid i regel 3 grader lägre när det är kallt på de 3 milen, än ut till kusten. Motsvarande så har vi bågeljummet tidigare på våren än när man kör ut till kusten.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

solen har givit 7%

Inlägg av sjönära »

Idag, med sol hela dagen men kallt - förra natten -6 och nu -4, har solen givit 8,6 kwh. Elpatron 30 kwh, VP CZ65 har producerat 84 kwh.
Detta betyder att solen klarat 7% av värmebehovet (cirkpump ström ej inräknad varken för sol el VP).
då har vi 250 kvm nytt hus, högt i tak stora fönster (elit extreme 0,9), golvvärme i 1,5 plan. Innetemp 20 gr.
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Laddar ner ca 12 kWh en molnfri dag så här års. 8 kvm lesol 3AR med selektiva kollektorer.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har ingen kW mätare men däremot en tempmätare och kan konstatera att värme ner från panelerna legat som max mellan 38 och 52 grader sista veckan. Varit hyffsat soligt sista veckan.

Har klarat värmeproducering så det räckt till disk och dusch, dock fått slänga in en brasa inför kvällen och nattvärmen.
Vi klarar oss inte på solvärmen men den ger ett hyggligt tillskott, ger ett varmare startläge när vi tänder i pannan. = mindre vedåtgång.

Utetemp legat mellan +4 och +7 grader sista veckan, runt 0 på natten.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Det känns som evigheter sen, men idag lyste solen från klar himmel. 14 grader blev 32 i tankens nedre del innan dagen var slut. Energimässigt motsvarar detta i bästa fall halva vårt varmvattenbehov. Det är så bra det blir i mitten av december.

1 vecka till, sedan blir dagarna längre igen...

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Klart imponerande!
Powered by klorofyll
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Imorgon är det vintersolstånd, så från och med imorgon ökar solinstrålningen (fast det tar väl 2mån innan man märker det)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Så här års är det dessutom så att är det en vacker dag, så nog fan ligger det snö på solpanelerna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Ja, eller så hinner inte solfångaren upp i temp innan solen går i moln.

I år har det varit dåligt med solenergi i snart 2 månader i sträck. Hela november regnade det, sedan blev det molnigt och kallt. Sedan kom det snö. Och på slutet har varit hyfsat klart någon dag, men inte tillräckligt för att det ska börja ladda. Den stränga kylan gör att det ligger snö och is kvar som solfångaren inte orkar smälta.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar