Askfärg?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

Askfärg?

Inlägg av ixs »

Hej
Har upptäckt att min aska, som brukade vara gråvit och ren som snö.
Man kunde köra fingrarna igenom den, och den var som luft, ändå vara helt ren om händerna. Nu är den kolsvart och smutsig.
Men pannan går som vanligt. Alltså ingen speciell ändring av brännaren i övrigt.
Kunde kanske skaffa en ny rotor, då den börjar bli lite illa däran, verkar få väldigt lite slagg i koppen.
Någon med nogon teori
MVH IXS
Pe-Te-panna mod 1960
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

rotor

Inlägg av slagis »

hur gammal är din rotor som sitter i???
ska hålla i 2-3 år ,,,
hur mycket har du i drag??
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Hej!
Har inte haft min brännare så länge men nu när jag askade ur pannan så var min aska ganska svart...
Läser på flera ställen här att ni andra har vit/grå och att ni inte blir svarta om ni tar på den... Själv var jag kolsvart...

Öppnade även luckan vid eldning för att se hur lågan ser ut men det kommer mest flygande glöd....

Har ni också detta eller har jag för bra drag.??

Det sitter en dragbegränsare monterad sedan oljebrännaren men jag har inte justerat något på denna.

Rökgas Temp ca: 130*c
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

draget

Inlägg av slagis »

färgen på aska kan ändra sig om man byte pellets, kolla alltid drager hyr eller köp en instrument det lönar sig. :lol:
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Se så det inte blivit tätt i nån kanal nånstans, om du tittar in i brännarröret så ser du röret ut ur brännkammaren därinne, skall vara små mellanrum på kanterna, tätnar det där blir förbränningen skräp.

Samma sak med luftkanalerna i rotorn.

Min rotor är 5år gammal nu, så livslängden varierar nog, den borde anges i drifttimmar istället tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Rengjort brännaren och panna i helgen..
Det såg inte ut som om det var tätt i brännarröret i alla fall.

Där emot tyckte jag att det även kommit med mycket aska långt ut efter panna i skorstenen....

Rotorn var ren.
Tycker fortfarande att det virvlar mycket glödande aska i pannan..

Det tar ca: 20min eller mer för att komma upp i 700*C.

Däremot så har jag märkt att det "läcker/blåser" ut varm luft från sidorna och framåt mot panna. (Mellan brännaren och luckan under där rotorn sitter)
Packning "snöret" är nytt så det kommer nog från sekundär luften....

Funderar även på om min kvarn kanske maler för fint så att bitarna flyger med in i pannan.

Jag använder AGROL pellets..
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Morre skrev:
Däremot så har jag märkt att det "läcker/blåser" ut varm luft från sidorna och framåt mot panna. (Mellan brännaren och luckan under där rotorn sitter)
Packning "snöret" är nytt så det kommer nog från sekundär luften....
Det där skulle jag kontrollerat noggrannare, dom är känsliga om luften tar fel vägar dom här brännarna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Skruvade av "locket" på brännaren idag...

Kollade så att det inte låg någon isolering fram mot brännarröret.
Allt såg ok ut där.

Däremot så ligger det ingen isolering neråt heller..... alltså ner mot luckan där jag tyckte det blåser luft när brännaren går...

Vet någon om det skall vara så?? borde man inte stoppa luftflödet så det bara kan gå in i pannan istället??

Frågan är också om askan förbränns bättre då? eller man bara blåser in luft i panna ....
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
Skriv svar