Funderingar kring inköp och installation av en Biona?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
no1_martin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 maj, 2007 16:12
Ort: Kode

Funderingar kring inköp och installation av en Biona?

Inlägg av no1_martin »

Jag har i nuläget en Värmebaronen ELO 20K. Luckan för montering av brännare är ca 100mm hög därför är jag begrensad när det gäller val av brännare. (Jag har iofs funderat på att köpa en större lucka och svetsa in men det skulle kännas skönt att slippa det ingreppet.) Därför är Biona:n en stark kandidat. Nu till mina frågor.

1. Med liten lucka som jag har blir ju uraskningen jobbigare men hur mycket jobb är det? Kan någon ge ett exempel på hur många kilo pelets de eldar innan uraskning och ungefär hur lång tid det tar? (Jag har i nuläget en förbrukning på ca 20000kWh värme)

2. Det som oroar mig mer är min skorsten. Den är innan jag köpte huset försedd med insats 100mm utvändigt ca 90mm invändigt och den är någonstans mellan 6-7m tror ni detta kan ställa till problem eller är det någon annan som har liknade med bra resultat?

3. Nämn någon mer fördel än de rent uppenbara som tex 90mm brännarrör och dataloggning? Jag kan ju köpa en Viking bio betydligt billigare än en Biona men är ändå sugen på Biona:n

4. Hur upplever ni som tidigare eldade med oljebränare ljudvolymen på kvarnen i förhållande till en oljebrännare?

/Martin
Värmebaronen ELO 20K Bionaspekulant.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

1. Jag har en CTC 265 som inte har speciellt stort utrymme för aska, på vintern kör jag ungefär 16kg om dagen, och sotar med två veckors intervall (lite drygt 200kg då) och får ungefär 10 liter aska på ett ungefär.

Om man använder industridammsugare eller tillsats till vanlig dammsugare så är det inga större problem att få ut askan även om luckan är liten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Funderingar kring inköp och installation av en Biona?

Inlägg av Torsten »

no1_martin skrev:3. Nämn någon mer fördel än de rent uppenbara som tex 90mm brännarrör och dataloggning? Jag kan ju köpa en Viking bio betydligt billigare än en Biona men är ändå sugen på Biona:n
Bionan är intressant men priset avskräcker nog de flesta. Kunde man köra sågspån direkt med bionan så vore man ju spekulant men kvarnen mal inte sönder pellets till så fint pulver vad jag fått veta.
Är pannluckan max 100 hög så kan du ju också få roslagsbrännaren i en låg version med instickshöjd 95, bredd 110.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
no1_martin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 maj, 2007 16:12
Ort: Kode

Inlägg av no1_martin »

Askade faktiskt ur min panna idag innan sotarn skulle komma och göra en rutinbesiktning av skorstenen. Har eldat en hel del post från banken och dyligt så det var en del men det var inte så besvärligt trotts den lilla luckan så det verkar inte vara något större problem.

Efter att läst lite om Roslagsbrännaren nu så är det ju oxå ett alternativ. Men lite teknikintresserad som man är så verkar ju loggningen vara ett intressant sätt att övervaka vad som sker i pannrummet. Och om det nu är som det står om Biona:n att man kan byta pellets utan att fundera så mycket så tycker jag ändå att det verkar vara ganska intressant.

Är det någon av brännarna som går att få tag på genom de större grosisterna vi har i landet tex Ahlsell, Oninen eller Dahl?

/Martin
Värmebaronen ELO 20K Bionaspekulant.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

no1_martin skrev:
Är det någon av brännarna som går att få tag på genom de större grosisterna vi har i landet tex Ahlsell, Oninen eller Dahl?

/Martin

Det mesta går ju att få genom dem faktiskt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Inlägg av ahagman »

Jag kör en biona i just en ELO 20K och tycker att det fungerar bra.

Jag trodde att jag var ensam med just denna panna.

Jag har satt uraskningtimern på 70 timmar, det går säkert att köra längre men det passar plåtlådan jag har till aska.

De problem jag har haft har berott på pelletskvalitet och en dåligt utförd sotning.
Biona 2000 i Värmebaronen ELO 20K.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring inköp och installation av en Biona?

Inlägg av Magnus »

no1_martin skrev:
1. Med liten lucka som jag har blir ju uraskningen jobbigare men hur mycket jobb är det?
/Martin
Jag kör Biona i en CTC Regent (eg kombipanna för olja/el/ved).
Klar fördel för Bionan tycker jag är att jag slipper lossa brännaren och göra rent i brännarröret. De sinterprodukter som bildas hamnar i en kopp undertill som jag tömmer var 90-100:e driftstimma (har inte räknat hur mycket pellets det blir). Askar ur pannan gör jag utan att lossa brännaren var 250:e timma.
no1_martin skrev: 2. Det som oroar mig mer är min skorsten.
/Martin
Jag har 90 mm insatsrör och behöver därför en rökgasfläkt.
no1_martin skrev: 3. Nämn någon mer fördel än de rent uppenbara som tex 90mm brännarrör och dataloggning? Jag kan ju köpa en Viking bio betydligt billigare än en Biona men är ändå sugen på Biona:n
/Martin
Styrning som anpassar sig till rådande dragförhållande och pelletskvalitet räcker för mig.
no1_martin skrev: 4. Hur upplever ni som tidigare eldade med oljebränare ljudvolymen på kvarnen i förhållande till en oljebrännare?
/Martin
Låter mer än oljebrännare men hörs ej upp i våningen ovan (pannrumsdörr + källardörr)
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
no1_martin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 maj, 2007 16:12
Ort: Kode

Inlägg av no1_martin »

Blir nog en biona. Fick deklaratinspaprena i veckan och såg att skatteåterbäringan räcker till en Biona. Då känns det ju inte så tungt att investera. Det är ju pengar som man inte riktigt räknat med :)
Värmebaronen ELO 20K Bionaspekulant.
Skriv svar