Braskamin som stöd till Pelletseldning

Skriv svar
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Braskamin som stöd till Pelletseldning

Inlägg av LW »

Hejsan alla

Jag ser att Ronald med flera har en braskamin som hjälp under vintern.
Jag är rätt ny här men har fått mycket hjälp i mina frågor.
Jag har en massa funderingar på hur jag ska göra. Allt från att byta till stort förråd till att skicka in en braskamin som stöd vintertid. Sen sonderar jag marknaden så jag vet vilken panna jag ska ha när den som jag har somnar in.
Ska jag köpa ett pellistore som kanske går på 30 000:- installerat och klart för bulk, eller bygga ett förråd med plan botten och fylla med storsäck för ca 10 000:- Har hugg på ett beg pellistore med paj motor för 10 000:-
Jag tänker inte byta ut min Jämäpanna innan den somnar in även om den inte har den bästa verkningsgraden.
Planer på att sätta in en kamin i vardagsrummet och koppla till murstocken sen sätta in värmeförflyttare för att få upp värmen till ovanplan. Jag har sett att det finns termostatstyrda värmeförflyttare. Jag är lite orolig att de låter för mycket bara.
Jag vill ha en låg kostnad på uppvärmning (som alla andra) och inser att pelletsen kanske inte blir billigare än vad den är. Jag har aldrig eldat med olja då vi tryckte in en brännare direkt nä vi flyttade in i huset i somras, se den besparingen har vi inte. Ser ni någon besparing när ni kompletterat med braskamin?

Hur gör man när man både kör med ved och pellets i pannan? Man måste väl ha en acktank kopplat då, eller.


Tacksam för många tips och åsikter.
:salut:
Glad påsk! :P
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är det krav på ackumulatortank vid alla nyinstallerade vedpannor, just för att undvika pyseldning.

Och om det blir en besparing är svårt att sia om, en bra braskamin ger mycket värme men de kostar också i inköp, ved kostar (ibland) osv.

Har du veden gratis kan det nog löna sig över ett antal år, speciellt om du har lämplig värmestyrning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi satte in en braskamin i vår "gillestuga" året efter vi konverterade till pellets.

Den sparar mer än man tror. Framför allt under för- och eftersäsong då den klarar större delen av värmebehovet. Men även under huvudsäsong då man kan få det lite extra skönt och varmt - utan att det direkt syns i pelletssilon..

Att flytta värme är svårare än man tror. Det är viktigt att man har koll på husets till- och frånluft m.m.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

L.W...Kamin :thumright: mysfaktor :thumright: pelletsåtgång :D
Värmefördelare inte fel....Själv har jag en vanlig fläkt på en hylla i takhöjd
det funkar har öppen planlösning....Så en kamin genererar hem sig själv med råge.....17000 kr/ink install hela klabbet skorsten glaskiva 30745 kr Finns ju billigare kaminer) Kopplat i egen murstock ännu billigare...koppla själv billigast.. :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

En braskamin gör i vårt hus att pannan kan vila ordentligt. Jag kan i stort sett värma hela huset med endast kaminen men man ska ju vara försiktig så man inte eldar för hårt. Rökgaserna blir ju något varmare med kamin...
Ang. värmeflyttare så är de faktiskt väldigt tysta... Beror ju klart vilket märke man köper... Finns allt från 500:- på Claes Ohlsson till en riktig Pax-fläkt för ca 1300:-
Men det gäller att tänka till lite innan man installerar den så man inte stör husets ordinarie ventilation.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Vi sänkte grundvärmen till 20grader och tänder en brasa på morgonen och på kvällen....samt en på dan om man är hemma.
Varmt och gott! :D ....samt pelletsförbrukningen har minskat(har kört 5mån med myskaminen).

I år gick det 3ton Dec-April 5mån ....har stillestånd på brännaren ca 1mån under sommaren. Så lär sänka förbrukningen en del.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanin är helt ok o då gärna en vattenmantlad då värmeflyttare inte är nån höjdare, Farsan skaffade en men jag tycker vare sej den gör nämnvärd skillnad utan mest bullrar så vid tv tittande är den alltid av..

Såg nånstams en som som kopplat in den på radiator returen i v-rummet, Det funkade kanon för då han eldade så steg tempen inne o shunten stängde via shunstyrningen med innegivare så värmen pumpades runt i hela huset så pellets förbrukningen blev 0..
Hos gannen funkar det på liknande sätt men då med en kökspanna som dom eldar i, Dom har det som Ip 75 med nedställd temp till 19° o sen beror tempen på hur mycket dom eldar under dagen/kvällen.. Hade själv kunnat tänkt mej en sån lösning om det vore möjligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Själv var jag motståndare till en kanin men man fick ge sig hade 7 st när jag var liten... :wink:
Såklart du skall ha en kamin Andre så dom norrländska vintrarna (som i för sig lyste med sin frånvaro i år) kan hållas stångna.. :)
Jag kör precis den principen 20 C på termostaterna... igång med mysbrasan morgon och kväll vid behov...
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar