Ulma och inställningar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Ulma och inställningar...

Inlägg av brushuvud »

Nu har äntligen elektrikern varit och kopplat rätt över överhettningsskyddet.

Installatören har däremot inte justerat, hans instrument är på kalibrering, och han sa på telefonsvararen att Ulmabrännarens inställningar mer beror på röktemperaturen än brännarens luft/pelletsmatning att den funkar bra på alla lägen och det är oftast inte mycket att ändra. Jag antar att han menar att jag ska fixa med turbulatorerna tills rökgastempen blir ok??!!

Men kan det verkligen stämma?? Hur blir det med Ulmapannan? Det är väl fasta retardrar på den, man jag väl inte hålla på och kapa och fixa och ändra med dem tills rökgastempen är ok???!!!! :shock: Jag menar bara...hur många uppsättningar retardrar måste man ha :roll:

Visst, han kommer att komma och justera men har han rätt i sak?? Att Ulmabrännarens verkningsgrad mer beror på tempen än att ändra på syre/luft????


En annan fråga!! När ska man koppla om från lågeffekt till högeffekt??? Finns det någon magisk utetemperatur??

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Visst ska han justera, men jag förstår att han inte ville justera när du ej hade några tuber i, då blir inte verkningsgraden den bästa. Klart att luft och bränslemängd lär justeras för att få optimal förbränning. Du kan annars få en högre förbrukning än normalt. Om inte annars jävligt med sot om du har för lite syre, du ser väl om den svartryker i skorstenen.


Om du har ett väldigt stort hus med stor energiförbrukning så är det lämpligt att slå över till högre effekt. Men du bör nog undvika detta i den panna som du har. Men när du får ULMA pannan så kan jag rekommendera att du får en justering då i båda lägena, då kan du om du vill köra på en högre effekt om så skulle behövas.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Här är inget svartstryk i skorstenen och ej heller något synligt alls dagtid. Vilket ju är bra. Har lånat en rökgastermometer på jobbet och den ligger mellan 120-150 med de halva turbulatorerna i. Så de fixade ju den berömda biffen :)
Jag förstår också att han inte gjorde analysen utan turbulatorerna och han kommer ju så fort kalibreringen är klar. Det var mer resonemanget runt att Ulman i sig är i princip färdiginställd och att det är mer pyssel med tempen än syre/luft som jag undrade om det var riktigt rätt.


Jag har faktiskt kört brännaren på högeffektläge medans jag varit på jobbet idag, ska bli intressant att se när jag kommer hem om systemet pallat trycket. Pannans märkeffekt är på 16- 25 Kw och brännaren anger att det är 16 kw vid högeffekt... Jag ville testa lite för testandets skull, men också för att vi fått ett gäng minus nu i Skåne och efter elkillens jobb i morse var tempen nere på 30.



Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar