Installera panna själv.
Installera panna själv.
Vad är det för regelverk kring installation av panna som gäller?
Får man göra en sådan installation själv, eller måste det vara certifierad personal till att göra det?
Rökgångar osv behöver väl besiktigas av sotare förmodar jag, samt att ev. el skall dras av elektriker med behörighet. men själva rörkrökandet borde man väl kunna få göra själv, eller skall det besiktigas av fackman det med? Knappast nån rörmokare som vill godkänna en anläggning som han inte själv installerat, eller?
Vore tacksam om någon kunde räta ut lite frågetecken kring detta åt mig, eller hänvisa till något regelverk på nätet.
Have a nice day!
Får man göra en sådan installation själv, eller måste det vara certifierad personal till att göra det?
Rökgångar osv behöver väl besiktigas av sotare förmodar jag, samt att ev. el skall dras av elektriker med behörighet. men själva rörkrökandet borde man väl kunna få göra själv, eller skall det besiktigas av fackman det med? Knappast nån rörmokare som vill godkänna en anläggning som han inte själv installerat, eller?
Vore tacksam om någon kunde räta ut lite frågetecken kring detta åt mig, eller hänvisa till något regelverk på nätet.
Have a nice day!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Re: Installera panna själv.
För att försäkringar skall gälla skall det vara fackmannamässigt utfört, men vem som sen utör det spelar ingen roll. Elen skall dock installeras av behörig elektriker.kegu skrev:Vad är det för regelverk kring installation av panna som gäller?
Have a nice day!
Jag installerade panna & brännare helt själv med hjälp av farsan och sotaren hade inga synpunkter på något.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jag har i allafall inte hört talas om att det är krav på certifierad person för att installera en panna. Det är bara att sätta igår, men fundera både en och två gånger på hur det skall se ut samt vad som behövs i form av material och verktyg så att det inte saknas något den dag som du sätter igång. Att vänta på material när pannan är ur drift är ingen höjdare.
Har själv byggt om en del av rördragningen i min anläggning samt kompletterat med solfångare. Det "största" tipset som jag kan ge dig är att läsa på, fördjupa dig i allt som du kan komma över samt ställ mycket frågor om hur/varför mm mm (helst före igångsättandet...)
Besiktning av anläggningen före idrifttagning skall utföras av sotaren oavsett vem som monterat och att elektriker skall göra all fast installation är också ett krav (trots att en del tummar på det.... inklusive mig själv).
Har själv byggt om en del av rördragningen i min anläggning samt kompletterat med solfångare. Det "största" tipset som jag kan ge dig är att läsa på, fördjupa dig i allt som du kan komma över samt ställ mycket frågor om hur/varför mm mm (helst före igångsättandet...)
Besiktning av anläggningen före idrifttagning skall utföras av sotaren oavsett vem som monterat och att elektriker skall göra all fast installation är också ett krav (trots att en del tummar på det.... inklusive mig själv).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag har också installerat själv. Det kostade många timmars planering och jag fastnade på att jag inte förstod att jag behövde lödfett till kopparlödningarna. Jag körde med en liten gasolbrännare från Jula/Biltema med lösa gasbehållare (ca 8 cm i diameter och 8 cm hög).
Ett gott råd är att byta under sommaren då det endast är akut med vv-kretsen.
Lycka till ;0)
Lycka till ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det där låter som tennlödning vilket inte rekommenderas.
Löd med kopparlod minst 2%silver men hellre 5%.
Inget flussmedel behövs det flyter ut/in så fint ändå.
Använd helst svets med acetylen och oxygen för att snabbt få upp värme på lödstället.
Gasollåga genererar max 2800 C acetylen/oxygen ca 3200 C. Det är större skillnad än man kan tro.
Löd med kopparlod minst 2%silver men hellre 5%.
Inget flussmedel behövs det flyter ut/in så fint ändå.
Använd helst svets med acetylen och oxygen för att snabbt få upp värme på lödstället.
Gasollåga genererar max 2800 C acetylen/oxygen ca 3200 C. Det är större skillnad än man kan tro.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Är ju inte så att det är aktuellt precis nu, men som Roli sa så skadar det inte att vara ute i god tid med planering och fördjupning i ämnet.
SÅ bered er på vidare frågeställning i ämnet!
Nog är det bekvämt att anlita rörmokare, men efter att ha sett några fakturor på bekantas pannbyten ,så tycker jag att det är helt klart värt besväret att göra det själv...
Undra hur många på forumet, som inte är rörkrökare till yrket, som har gjort sina pann/acctank/solinstallationer själva?
SÅ bered er på vidare frågeställning i ämnet!

Nog är det bekvämt att anlita rörmokare, men efter att ha sett några fakturor på bekantas pannbyten ,så tycker jag att det är helt klart värt besväret att göra det själv...
Bra tips! Tar mer än gärna emot information om vad för käppar som man kan få i hjulen!Jag har också installerat själv. Det kostade många timmars planering och jag fastnade på att jag inte förstod att jag behövde lödfett till kopparlödningarna. Jag körde med en liten gasolbrännare från Jula/Biltema med lösa gasbehållare (ca 8 cm i diameter och 8 cm hög).
Lycka till ;0)
Undra hur många på forumet, som inte är rörkrökare till yrket, som har gjort sina pann/acctank/solinstallationer själva?

CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Jag har! 2 kompletta värmeanläggningar med pannor acktankar solfångare värmeväxlare och pooluppvärmning. Inte en enda läcka än så länge (bara gått 19 år)
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag använde silvermjuklod (3%) för mjuklödning från Rinkaby rör. Köpte sedan lödfett från rörbockaren. Enligt Rinkaby skulle mjuk- och hårdlödning fungera lika bra. Ingen läcka här heller.
OBS EDIT:Jag har varit inne och klippt bort de citat som kommer från direkt föregående inlägg i denna tråd. Det blir lättare att läsa utan dessa. Föreslår att vi endast använder citat om det är ett inlägg längre bak som man vill referera till eller fokusera på ett kort avsnitt i det senaste meddelandet. /Stugsittaren

OBS EDIT:Jag har varit inne och klippt bort de citat som kommer från direkt föregående inlägg i denna tråd. Det blir lättare att läsa utan dessa. Föreslår att vi endast använder citat om det är ett inlägg längre bak som man vill referera till eller fokusera på ett kort avsnitt i det senaste meddelandet. /Stugsittaren
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har installerat själv. Då får man det som man vill och lär sig kanske nåt nytt. Se tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5326. Jag mjuklödde rören, det funkar bra.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Jag körde också med mjuklödning, det funkar bra.
Ett tips är att blanka upp rörändarna med lite stålull, sedan på med lödpasta, det blir ritkigt fint.
/johan
Ett tips är att blanka upp rörändarna med lite stålull, sedan på med lödpasta, det blir ritkigt fint.
/johan
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Har skrivit det förut men tydligen värt att nämna igen då sökfunktionen på forumet verkar vara svåranvänd. Gå till http://www.koppar.com, leta reda på Utbildningssidorna och beställ hem materialet... väl spenderad tid att läsa.
Kommentarer till inlägg ovan:
- blanka upp med stålull? Varför det? Det finns "scotchbrite" som är gjord för ändamålet, funkar perfekt även innuti kopplingar! Sälj i packe om 5 bitar och räcker väldigt långt.
- kopparlod med silver och gassvets?? Menar du kanske fosforkopparlod? Tänk på att du INTE får värma röret över 800 grader då kopparn blir spröd och sprickbenägen!! Det gäller att kunna läsa färgen på röret och akta sig för att komma för nära med lågan.
- hårdlödning, alltså gassvets och fosforkopparlod, används i normala fall bara det det finns risk för vibrationer och/eller temperatur över 110 grader.
- i normala fall använder man mjuklödning, alltså gasol / putsduk / fluss / silverlod, tänk bara på att spola ur om det är tappvattenrör innan ni dricker vattnet.
- skaffa en BRA gasolbrännare!! En Sievert Powerjet är mer än värd sin kostnad! Automatisk på/av på knappen samt automattändning. Lättreglerad samt olika munstycken om man skiftar mellan STORT och smått
- om du låder på plats mot annat än tegelvägg, akta så du inte bränner upp huset! En brandduk bakom är ett krav.
Men viktigaste rådet, beställ hem materialet från koppar.com, LÄS PÅ och använd Google. Den enda dumma frågan är den man inte ställde!
/Jörgen
- blanka upp med stålull? Varför det? Det finns "scotchbrite" som är gjord för ändamålet, funkar perfekt även innuti kopplingar! Sälj i packe om 5 bitar och räcker väldigt långt.
- kopparlod med silver och gassvets?? Menar du kanske fosforkopparlod? Tänk på att du INTE får värma röret över 800 grader då kopparn blir spröd och sprickbenägen!! Det gäller att kunna läsa färgen på röret och akta sig för att komma för nära med lågan.
- hårdlödning, alltså gassvets och fosforkopparlod, används i normala fall bara det det finns risk för vibrationer och/eller temperatur över 110 grader.
- i normala fall använder man mjuklödning, alltså gasol / putsduk / fluss / silverlod, tänk bara på att spola ur om det är tappvattenrör innan ni dricker vattnet.
- skaffa en BRA gasolbrännare!! En Sievert Powerjet är mer än värd sin kostnad! Automatisk på/av på knappen samt automattändning. Lättreglerad samt olika munstycken om man skiftar mellan STORT och smått
- om du låder på plats mot annat än tegelvägg, akta så du inte bränner upp huset! En brandduk bakom är ett krav.
Men viktigaste rådet, beställ hem materialet från koppar.com, LÄS PÅ och använd Google. Den enda dumma frågan är den man inte ställde!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Visst, jag menade inte att det just måste vara _stålull_, bara att man bör "dra av" ytan innan lödpastan läggs på..om man sen kör med sandpapper, scotchbrite, stålull eller nåt annat spelar ju ingen roll.joeri91942 skrev:...
...
/Jörgen
/johan
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jo precis, det måste inte vara just scotchbrite men den är väldigt mycket enklare att använda än stålull, smärgelduk osv.. håller dessutom länge. Ett paket om 5 bitar räcker ungefär lika länge som en P2000 räcker till lödningarna
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag undrar om du inte menar tenn, jag har aldrig varit med om att man använder silver när man löder koppar mot koppar.- i normala fall använder man mjuklödning, alltså gasol / putsduk / fluss / silverlod, tänk bara på att spola ur om det är tappvattenrör innan ni dricker vattnet.
Silverlod använder man tex när man skall löda koppar mot stål.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm