Matarskruv...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Matarskruv...

Inlägg av kegu »

Var nere och sotade ur pannan precis, när jag sedan startade upp igen märkte jag ett ljud ifrån matarskruvsmotorn.
Skruvade bort kåpan och kollade på den en stund. Visar sig att när frammatningscykeln är klar, backar skruven tillbaks en bit.
Gör ju endel ,med tanke på att med min inställning, (4,5 sek) så roterar skruven ca 170 gr, om den sedan roterar tillbaka ca 15 gr "tappar" man ju ca 10%

Ibland bakroterar den knappt inget, ibland mer än 15gr... störande för det blir ju ojämn matning...

Har Ni övriga Ulma ägare likadant på era skruvar?
Kan ju inte säga om detta fenomen har varit med från nyinstallationen eller inte, har iaf inte lagt märke till det innan...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den går väl tungt,så den "fjädrar" tillbaka :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Taxen skrev:Den går väl tungt,så den "fjädrar" tillbaka :roll:
Definiera "tungt"...
Skruven borde inte gå så tungt just nu iaf... (Ca 25 kg pellets i mafaförrådet) samt att jag rengjorde bottenstosen ifrån spån förra påfyllningen för ca 2 veckor sedan... Dvs, den verkar inte gå tyngre än den gjort innan...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hur lång är skruven och vilken vinkel har den?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Rol-bi skrev:Hur lång är skruven och vilken vinkel har den?
1670 mm & ca 40 gr vinkel mot golv
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Den borde gå lätt. Min erfarenhet är att 1500mm mellan inlopp/utlopp är en gräns och att skruven skall helst ha 45 graders lutning.
Din skruvs data ligger ju ganska nära.

Jag känner inte Ulmas skruvar men antar att varvtalet ligger på 5 rpm och att spiralen är förspänd.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Rol-bi skrev:Den borde gå lätt. Min erfarenhet är att 1500mm mellan inlopp/utlopp är en gräns och att skruven skall helst ha 45 graders lutning.
Din skruvs data ligger ju ganska nära.

Jag känner inte Ulmas skruvar men antar att varvtalet ligger på 5 rpm och att spiralen är förspänd.
Kan nog stämma med 5rpm Har inte mätt exakt.
Vad menar du med förspänd?

Frågan jag startade tråden med var ju mer riktad till de som kör med Ulmas utrustning om de har samma fenomen.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hur är inloppet på skruven gjord? Har den gjorts efter ULMA:s beskrivning? Har du mycket spån i förrådet i botten?

Har du kollat så att inte skruven är nerkörd ända i botten?

Då kan du om du har gjort röret lite för kort få spiralen att dra i botten av botten i nedredelen av inloppet. Därför fjädrar den tillbaka.

Om du har gjort hålet annorlunda som exempel rektangulärt så kan spiralen tryckas upp i hålet och då spänns den upp.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Karla1 skrev:Hur är inloppet på skruven gjord? Har den gjorts efter ULMA:s beskrivning? Har du mycket spån i förrådet i botten?

Har du kollat så att inte skruven är nerkörd ända i botten?

Då kan du om du har gjort röret lite för kort få spiralen att dra i botten av botten i nedredelen av inloppet. Därför fjädrar den tillbaka.

Om du har gjort hålet annorlunda som exempel rektangulärt så kan spiralen tryckas upp i hålet och då spänns den upp.
Inloppet är gjort av installatören och ser ut som på ulmas anvisning, rengjorde för ca 2 veckor sedan. Då var det första gången på ca 15 månader jag rengjorde bottenstosen, ändå var det inte mycket spån att tala om.
Kör med Vidapellets och har knappt ett enda spån i säckarna så det tror jag inte är orsaken.
Håller på att köra tomt i magasinet så jag kan kolla upp statusen på det igen.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Gör en markering med ett tuschstreck, och dra upp skruven en centimeter och se om det blir annorlunda, då ser du direkt om den går i botten. Skruvarna har oftast en tendens att vilja gräva sig nedåt i mot botten. Vrid samtidigt på den lite fram och åter.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Karla1 skrev:Gör en markering med ett tuschstreck, och dra upp skruven en centimeter och se om det blir annorlunda, då ser du direkt om den går i botten. Skruvarna har oftast en tendens att vilja gräva sig nedåt i mot botten. Vrid samtidigt på den lite fram och åter.
Testade detta igår med samma resultat, bakrotation, som innan. EFter att pannan var uppe i temp så hade skruven grävt ner sig till originalläge igen.
Borde va tomt i magasinet när jag kommer hem i em och då ska jag ta ner det hela och inspektera.

Karla1--- Detta fenomen, med bakrotattion är inget som Du råkat ut för?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Skriv svar