Kombinera värmepump med ved och ack.tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Macke S
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 aug, 2007 21:18

Kombinera värmepump med ved och ack.tank

Inlägg av Macke S »

Funderar på att komplettera vedeldningen genom att koppla in en värmepump till ack.tankarna. Min tanke är att värmepumpen ska gå in när man inte orkar elda eller när temperaturen i ack.tanken sjunker.

Någon som har erfarenhet av denna kombination? Fungerar den bra? Är osäker på om det finns styrsystem som klarar av att styra värmepumpen mot en ack.tank?

Klarar värmepumpen att värma tappvarmvattnet i ack.tanken till 50 grader? Har också läst att värmepumpar jobbar effektivast vid runt 35-40 grader. Innebär detta att man kommer få mkt högre elkostnad om man vill värma tappvattnet till 50 grader mha värmepumpen?

Vilket fabrikat på värmepumpen ska man välja för att kombinationen med ack.tank och ved som fungera bäst?

Fungerar luft/vattenvärmepump alt bergvärmepump lika bra att koppla in, eller är en frånluftsvärmepump bättre? Har fått för mig att frånluftsvärmepumpen har lättare att leverera en hög temperatur, vilket vore bra för tappvarmvattnet, stämmer det?

Markus
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det var en på gatan intill här som eldar med ved, han satte in en CTC luft/vatten pump och det har funkat bra, men dom fick dra en massa extrarör, om jag minns rätt så var det värmepumpen som inte ville ha för varmt vatten så dom fick sätta lite ventiler och annan för att få det att funka, han har två 750 liters tankar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå det går koppla in vp så men då kör man den med fast kondensering vilket inte är optimalt utan då ska den köras med flytande kondensering så att den inte behöver göra varmare vatten än vad som behövs för att hålla vald temp i huset..

Men visst går det ordna så den går med flytande kondensering oxå, T.ex en växelventil som kopplar bort tankarna då shunten öppnat fullt (tankarna tomma) då går vp bara mot radiatorerna direkt..
Växelventilen bör då styras av shuntstyrningen så tankarna kopplas bort helt vid vp drift,
Låt vp stå för vv el kör med dubbla blandningsventiler så att det tas från tankberedaren först o då den är tom tas det från vpberedaren, Kör man dom i serie så får vp vattnet alltid förvärmt från tankens beredare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Macke S
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 aug, 2007 21:18

Inlägg av Macke S »

Hej, tack för svaren André!

Du menar att man aldrig låter vp värma upp ack.tanken utan vp går direkt ut till radiatorerna, och så tar man varmvatten direkt från vp eller blander det med varmvattnet i ack.tanken. Det låter som en smart lösning då vp säkert inte är optimerad för att värma upp vatten i en ack.tank.

Denna lösning du pratar om André finns den färdig hos någon värmepumstillverkare, eller måste man laborera själv eller hitta en duktig rörmokare?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja VP ska inte värma så stora volymer som en acktank innehåller, Max en volymtank på 300 liter men 200 liter rekomenderas i de flesta fall..
Man försöker få VP att jobba så den går ca 1 timme/start för att minska antalet starter men har man för stor vattenvolym blir systemet för trögt, Pumpen håller inte konstant temp efter behovet utan gör några grader varmare än vad som behövs för att låta tempen i systemet sjunka något under behovet, Med lämplig vattenvolym märks ingen svängning på innetempen men om du skulle ha stor volym skulle det uppstå svängningar...

Nibe har färdiga kopplingsalternativ vilket även http://www.solenergiteknik.se/ har..

Detta med växelventil är ett eget förslag som går ut på att du helt enkelt får acktankarna helt bortkopplade då dom är tom på värme o VP jobbar enbart mot radiatorerna, Du ville väl ha så att VP ska sköta värmen då du inte eldat??
Det blir annorlunda om man vill köra med VP men spetsa med ved, Då går pumpen mot systemet men när den inte orkar med spetsas det genom att shunten öppnar..
Tycker att det inte finns riktigt smarta förslag färdiga för Ved/VP utan går göra så man har bra oavsett värmekälla, Oftast vill rörkrökaren att du ska kasta ut vedpannan då VP installeras..

Det går ju köra med vanliga ventiler som du kopplar in/ur VP oxå men det går ju fixa lätt med motorstyrda ventiler o t.ex dykrörstermostat i acktanken...
På sidan 21 finns en typ av 3 vägsventil http://www.honeywell.se/energi/Honeywel ... 2004_2.pdf
En kopis har i sitt system deras 2 vägsventiler o dom funkar mycket bra, Kostade 770:-/st tror jag så 3 vägs kanske 1000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Macke S
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 aug, 2007 21:18

Inlägg av Macke S »

Hej igen,

Hade en värmekonsult här. Konsultens lösning är att koppla in en CTC ECOpart värmepump som jobbar med fast kondensering och leverera 55grader till acktanken och på så vis värmer både varmvatten och radiator system. På så vis kan jag utnyttja varmvatten beredare och el:en i acktanken och behöver inte ha denna lösning i vv.

Om jag förstod det rätt så stänger värmepumpen av när retur temperaturen till vv stiger över en inställds temperatur, dvs vv kan ställas in så att den stänger av när man börjar elda. Dock verkar det inte som om man kan kombinera ved och vv på något smart sätt.

Vad tror ni om denna lösning?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Macke S skrev: Om jag förstod det rätt så stänger värmepumpen av när retur temperaturen till vv stiger över en inställds temperatur, dvs vv kan ställas in så att den stänger av när man börjar elda.
Vad händer med vattnet som står i pumpen när man eldar?
Ingen risk att pumpen fryser sönder då den stannar vid minusgrader?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Macke S skrev: Om jag förstod det rätt så stänger värmepumpen av när retur temperaturen till vv stiger över en inställds temperatur, dvs vv kan ställas in så att den stänger av när man börjar elda.
Vad händer med vattnet som står i pumpen när man eldar?
Ingen risk att pumpen fryser sönder då den stannar vid minusgrader?
mvh
Nä inte om den står inomhus.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Macke S skrev:Hej igen,

Hade en värmekonsult här. Konsultens lösning är att koppla in en CTC ECOpart värmepump som jobbar med fast kondensering och leverera 55grader till acktanken och på så vis värmer både varmvatten och radiator system. På så vis kan jag utnyttja varmvatten beredare och el:en i acktanken och behöver inte ha denna lösning i vv.

Om jag förstod det rätt så stänger värmepumpen av när retur temperaturen till vv stiger över en inställds temperatur, dvs vv kan ställas in så att den stänger av när man börjar elda. Dock verkar det inte som om man kan kombinera ved och vv på något smart sätt.

Vad tror ni om denna lösning?
Nja det gör att du inte får så bra cop, Ju varmare vatten en VP måste göra ju sämre blir cop samt att den även ger mindre effekt ju varmare vatten den måste göra så jag tycker inte det är nån bra lösning..
Fast kondensering på 55° får du ett cop under 3..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Nä inte om den står inomhus.. :wink:
Ahh, jag bara förutsatte att det var en luft/vatten.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
heddan
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 19:18

Inlägg av heddan »

Jag lyfter denna fråga eftersom jag har exakt samma funderingar. Idag har jag jordvärmepump och en vedpanna med Acc-tankar. Jag använder båda systemen växelvis. Och jag kommer inte att sluta elda med ved eftersom jag har den gratis förutom lite arbete. Och huset mår väldigt bra av att man eldar, ventilation och fukt osv.

Min tanke var precis som trådstartaren att kombinera ved och VP på smidigaste sätt men kanske inte absolut effektivaste. Den dan VP:n skall bytas så investerar jag i en CTC EcoPart 5kw som jag kör fast kondensering direkt mot systemtanken på 500l. Ved pannan är även den kopplad till systemtanken. Jag har behov av en framledningstemp på max c:a 40-42grader vid DUT, och jag upplever inga brister på varmvatten när tempen i tanken är på 40grader. Så jag tänkte att VP:n får värma tanken upp till 40 eller 45 grader. Den ställs så lågt som möjligt så man inte upplever varmvattenbrist helt enkelt.
Då borde inte COP ha försämrats så mycket jämfört med flytande kondensering?
Och en Ecopart kostar ju inte mer än 27.000:-, en motsvarande VP med smart styrning och beredare kostar ju närmare 50.000:-. Så då kan man kosta på sig lite sämre COP men man får ett shuntat system och slipper därmed knäppningar och annat oljud som en VP kan föra med sig. Och VP och Vedpannan kan användas helt i symbios med varandra, idag måste jag välja mellan att köra bara ved eller bara VP. Med den här lösningen tar VP:n över när jag inte har eldat på ett tag.
Med systemtanken så blir det ju även lätt att komplettera med Sol om man skulle vilja det en dag.

Men är det något jag har missat?
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Inlägg av sylta »

Gammal tråd men ack så aktuell hos mej.
Har det kommit några nya råd ock rön ang. detta?
Har en gammal panna som går hål i när som helst.
Funderar på att köpa en luft/vatten vp och byta pannan till en liten vattenburen kamin som man kan elda i om man är hemma och inte är lat när det är kallt ute.
-Vad rekomenderas? :?
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

Inlägg av magnus a »

Jag/rörmokarn kopplade ihop bvp och ved/pelletspanna tillsammans med acc tankar. Funkar bra, eldar jag så stannar bvp, kallnar 1a acc tank startar bvp som kör fast kondensering på vid 48gr, av vid 52gr.

Denna lösning innebär att jag har 4st värme alternativ. bvp-ved-pellets eller elpatron i acctank (helst inte).
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
Skriv svar