Cirkulationspumpen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Cirkulationspumpen

Inlägg av Pellabella »

Hej hej.

Ja nu när min brännare gått så fint i snart 4 dagar utan avbrott så måste jag ju komma på andra saker att fråga om :D

Läste i en annan tråd om cirkulationspumpen och att man kunde ställa den i olika lägen vilket tydligen reglerade hur snabbt vattnet flödar?

Men jag måste erkänna att jag inte fattade allt.

På min pump, som tydligen heter "Grundfos" finns det ett vred på undersidan med tre olika läge och den står i läge 3.

Vill någon vara snäll och förklara för mig lite om detta?

T ex:

Vad är det som avgör vilket läge man väljer? M.a.o varför har jag läge
3 tro?
Vad händer (rent konkret) om man ändrar läge till 2 eller 1?
Vad händer om man väljer ett för lågt läge - kan det skada på något
sätt?
Kan det ligga lite "ekonomi" i vilket läge man väljer? Hur i så fall?

Mina frågor kommer sig av att jag inte alls litar på att vår "röris" ställt in grejorna efter våra förutsättningar och därför vill jag veta mer. :)
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är helt riktigt hur hög effekt du vill köra cirk. pumpen på, kör den så lågt som möjligt, om det funkar på 1:an så håll dig där.

Det är helt ofarligt att prova dom andra lägena.

Om du ändrar från 1 till 2 eller 3 så pumpar du mera vatten genom radiatorerna.

Om du ökar så finns alltid risken att du får oljud i huset (det brusar i rören) vilket kan vara irriterande (fast du kör ju redan på 3:an)

Jag tror inte att det är någon större skillnad rent ekonomiskt (pumpen drar givetvis lite mindre ström i och för sig på 1 & 2), om du ökar cirk. pumpen så kan du oftast sänka shunten lite samtididgt så det jämnar i stort sett ut sig skulle jag tro.

Men det är inga problem att testa, prova att sänka till 2:an och se vad som händer, om man sänker för mycket så kan eventuellt radiator som sitter högt upp (ovanvåningen) få svårt att hålla tempen eller ta lång tid att bli varma, exempelvis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Tack för svaret! :)

Du det där att det brusar - ja det gör det faktiskt! Jag har retat mig på det länge faktiskt. Kanske det försvinner om man sänker då :)

Ok jag testar! De e kul att testa saker :D
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Prova att sätta den på 1:an och se om det klarar sig där, jag har aldrig använt något annat än 1:an hos mig, men det skiljer sig givetvis från hus till hus.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar