Pelletbrännare i vedpanna - fläktproblemet

Skriv svar
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Pelletbrännare i vedpanna - fläktproblemet

Inlägg av sveno »

Jag har läst (jag tror att det var i en manual för Bonus30) att man ska ta loss vedpannans fläkt om man ska köra pellets. Orsaken antar jag är att fläktmotorn får dålig kylning när den inte snurrar och att fläkthjulet bromsar rökgaserna en aning. Fläkten ska då ersättas med en täckplåt.

Det innebär ju att det blir en del skruvande när man vill skifta mellan pellets och vedeldning. Ofta sitter de grejerna mer eller mindre trångt till eftersom fläkten vanligen sitter på baksidan av pannan. Det blir med andra ord ganska omständigt att ställa om.

Nu har en tanke dykt upp i min lilla hjärna... Varför inte stänga av pelletsbrännarens fläkt och låta vedpannans fläkt sköta det jobbet? Det blir ju såklart lite svårt att reglera effekten under drift eftersom det är svårt att anpassa luftflödet, men om man har en vedpanna så har man ju acktankar och kan köra på ett fast effektläge. Förslagsvis full effekt, eller ved som nu är effektivast för brännaren. Det gäller bara att trimma in brännarens spjäll och matning så att det blir bra förbränning. Man styr då brännarens från- och tillslag med termostater i acken.

Är jag ute och cyklar helt med det här resonemanget? Har någon testat?
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Tanken är god, men jag tror inte det funkar i praktiken. En pelletsbrännare arbetar med övertryckstyrd förbränning, det är styrda luftströmmar och kanaler i förbänningszonen som är utvecklade för bästa förbränning... fan vad jag svamlar men ni hajjar väl? Om man låter pannans rökfläkt suga luften genom brännaren så blir det ju ett undertryck och då mister man väl hela konceptet... och dessutom måste ju pannan vara absolut tät, men luckpackningar och sådant kommer ju att läcka tjuvluft förr eller senare.

Det kan inte vara så jobbigt att ta bort fläkten om man vill alternera mellan ved o pellets - det är väl fler saker som måste ändras, typ ta bort brännare, sätta in keramik osv, och man bestämmer sig väl inte för att elda pellets på förmiddagen och ved på eftermiddagen, utan med lite längre tidsperioder.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Pelleplutt skrev:Tanken är god, men jag tror inte det funkar i praktiken. En pelletsbrännare arbetar med övertryckstyrd förbränning, det är styrda luftströmmar och kanaler i förbänningszonen som är utvecklade för bästa förbränning... fan vad jag svamlar men ni hajjar väl? Om man låter pannans rökfläkt suga luften genom brännaren så blir det ju ett undertryck och då mister man väl hela konceptet...

Jo, hm, tänkte inte på det... :) Det borde väl iofs också sugas in luft genom fallröret i en övermatad brännare?
och dessutom måste ju pannan vara absolut tät, men luckpackningar och sådant kommer ju att läcka tjuvluft förr eller senare.
Mjae, det skulle i så fall gälla även vid vedeldning. Luckorna ska vara täta, helt enkelt.
Det kan inte vara så jobbigt att ta bort fläkten om man vill alternera mellan ved o pellets - det är väl fler saker som måste ändras, typ ta bort brännare, sätta in keramik osv, och man bestämmer sig väl inte för att elda pellets på förmiddagen och ved på eftermiddagen, utan med lite längre tidsperioder.
Jo, det är rätt jobbigt. I alla fall som min panna står. Min tanke var att man skulle kunna slippa elda med el om man reser bort ett par dagar. Jag gör det då och då och det svider varje gång jag slår till strömbrytaren till elpatronen. Helst skulle jag slippa ta ur nån keramik alls, eller åtminstone bara förbränningskammarskålen, eller vad man ska kalla den understa stenen.

Hursomhelst så verkar det som om man skulle behöva konstruera en ny eller bygga om en gammal brännare för att få det att funka med sugfläkt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm sveno tanken ä god..Kanske nåt som kommer så småningom.. :wink:
Men ja förstår om du vill ha detta nu.. Har oxå sett o funderat på om detta inte skulle gå lösa på nå simpelt sätt..
De skulle inte funka med att köra fläkten på lågfart typ..??
Men de finns kanske ved pannor som man inte behöver ta bort fläkten??
Hur ä de med t.ex telluspannan??
Såg någon tråd här på forumet nån som kör en sådan panna med en a:4
o som jag fattade va de bara att dra ut bännaren o sätta dit en lucka för brännar hålet sedan va de bara att ladda ved å tända på?? :?
Men jag kan ju förståt de fel..
Nån som vet hur de är med calmarpannan v33/v65??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Borde man inte kunna anpassa rosterns storlek och montera dit eltändning, sätta på en "pelletslucka" och mata in pellets med degermansdoserare. Sen styr man hela skiten med lambdasond/microdator/motorspjäll och varvtalsregleradfläckt. När man vill elda ved så lyfter man ur pellets rostern svänger dit vedluckan och trycker på knappen "vedeldning".

Lite ny tänkande hos panntillverkarna skulle inte skada, jag menar varför ska man stoppa en pelletsbrännare i en vedpanna. Den är ju redan anpassad för att elda med vedbränsle. Jag tycker inte att ovan skissade lösning borde bli dyrare än en separat p.brännare.

Jo, för att slippa kondens så kan man ju elda pelletsen mot acken med hög effekt, om man väljer styrningen på det sättet.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Erik, jag har varit inne på din idé också. Om man kör med underhållsfyr, eller kör med manuell tändning och satsvis eldning så kanske det kunde räcka med följande:

Man modifierar rostret så att inte pellets trillar ner i springan, eller hålet i rostret. T ex genom att lägga en eldfast tegelsten över springan och ha distanser så att stenen inte ligger lite ovanför keramiken.

Ett fallrör som styr pellets ner till det modifierade rostret sätts in i vedpåfyllningsluckan Man stänger vedpannans primärspjäll och låter primärluft sugas in genom fallröret.

Sen måste det hela trimmas in så att det brinner bra. Ett problem är hur man reglerar primärluften om den ska sugas in genom fallröret.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Akta dig bara så att inte effekten blir för hög, pellets är väldigt torrt.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

undrar..

Inlägg av snillet »

Är fläkten justerbar i bonusen ?

I så fall borde det ju räcka med att justera in fläkten så den inte suger för hårt och sen köra den fast på lägre varvtal även med pellets.

Rökgastempen blir ju lägre med pellets (vanligtvis) så kylningen borde inte vara något bekymmer, däremot bromsar den ju om den står still.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: undrar..

Inlägg av sveno »

Jag tror inte att det går att varvtalsstyra fläkten i Bonusen. Den är i princip likadan som min Solo Innova och den fläkten har bara en hastighet. Jag är inte riktigt hemma på vad som krävs för att man ska kunna reglera varvtalet. Behövs det speciella motorer eller kan man koppla nån dosa mellan fläkten och eluttaget för att reglera hastigheten?

Så mycket lägre tror jag inte att rökgastempen blir med pellets i en modern vedpanna. Min håller 180 grader nysotad och så mycket lägre än så kan jag inte gå. Att fläkten inte gillar det kan kanske bero på att fläkthjulet leder in värme i fläktmotorn via axeln. Om inte motorn snurrar sån kyls den inte av luften lika bra och då kan den nog ta stryk i längden.

Det skulle vara intressant att få till någon form av pelletseldningstillsats till vedpannan. Jag skulle vilja kunna skifta bränsle enklare och det känns också som lite slöseri att skaffa en pelletsbrännare när det redan finns så många delar i pannan redan. Fläkt, efterbrännkammare och spjäll. Om man har acktank, vilket man ju har till en vedpanna, så är det inget problem att köra på en fast effekt och dessutom ha lång brinntid.

Kan man åbäka sig att tända och lassa in 20 kg pellets i pannan så bord e det gå att köra satsvis pelletseldning om rosterytan kan anpassas till pellets. Å andra sidan så kan man ju lika gärna elda ved då. :wink:

Hur funkar det i en pelletsbrännare? Är det fläkten i brännaren som gör att det inte sugs in luft via fallröret av skorstensdraget? Eller ska det sugas in luft via fallröret?
Skriv svar