Köpa eller bygga egna turbolatorer?

Skriv svar
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Köpa eller bygga egna turbolatorer?

Inlägg av hottuna »

Nybliven pelletsbrukare men med rökgastemp på 340 grader.
Fanns plats för 8 turbolatorer. Satt 4 st monterade installatören tryckte dit två till och fick ovanstående värde. Han rekomenderade att sätta in de två sista men jag hade inga fler liggande. Jag är nyligen husägare och undrar vart jag kan få tag på fler. De ser ju inte hlt komplicerade ut, går dem att tillverka själv?
Tacksam för svar till en helt grön på området.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Re: Köpa eller bygga egna turbolatorer?

Inlägg av hottuna »

Jag pratade med Nibe i Trelleborg fördetta TMV.
Han ansåg inte att man skulle montera i fler än de medföljande 6 turbolatorerna utan installatören skulle istället gjort så här.
Behållit "välvda tak baffeln" i förbränningsrummet och tagit bort kanske två turbolatorer. Som nu eldade man för kråkorna ansåg han.

Har ringt installatören och påpekat detta, och deras erfarenhet var att "baffeln" inte kunde vara kvar. Han trodde att om jag monterade in två turbolatorer till skulle tempen sjunka till 280.

Jaha, lite av moment 22.

Hur ska jag tackla detta
Köpt in ett kit med brännare förråd och installation till fast pris.

Jag har inte tummen mitt i handen och skulle nog kunna laborera mig fram till bra resultat. Men det känns då som jag skulle jag från början kunnat köpa brännaren separat och gjort installationen själv.

Vem ska jag lita på. Panntillverkaren eller installatören?
Tacksam för tips.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Jag köpte rökgastermometer och ugnstermometer.
Fick 330grader respektive 102 ca 1m ner i pipan vid -2 grader utomhus.
Ungefär samma värde som installatören (han mätte dock inte ner i skorstenen)

Följde installatörens råd och monterade in två egentillverkade turbolatorer (fanns inte som reservdel hos nibe) Dessa värde blev nu 230 i rökgas och 75 i pipan. -2 grader utomhus (om det spelar någon roll)

Om jag har kikat runt på detta forum låter det väl som hyfsade värden.
Gärna kommentar från någon med mer efrarenhet än en tvådagarsägare av pelletsbrännare.
Pannan är nysotad.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Skriv svar