Offert no3 Nibe Pellux Panna

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Offert no3 Nibe Pellux Panna

Inlägg av Per-Erik »

ska man skratta eller gråta..?

Leverans av 1.st VIKING BIO PELLETS BRÄNNARE
Leverans av 1.st MATARSKRUV 2,5M T VIKING BIO
Leverans av 1.st TMV ALLBRÄNSLEPANNA PELLUX
Leverans av
- 6st Kulventiler
- Ta flex expansionskärl 18L
- Flexcon tryckmätare
- Lka 550 Blandnings ventil
- Lka -510 Säkerhetsventil 1,5 mpa
- Lka 514/0,9 säkerhetsventil
- Lka 536 påfyllnadsventil
Installation av anläggning med material enligt ovan.
2 års installations- och fabriksgaranti
Pris inkl. moms: 87,000 kronor
Ej inkluderat i priset:
- Extra arbeten debiteras 480 :-Tim inklusive Moms
- Isolering av rör
- Asbestsanering

Nog för att man bor i TOK stan.. Eller är jag bara snål? :oops:
nån mer som tycker att alla mina offerter är dyr/svin dyr eller otroligt dyra.. tycker alla andra verkar få "bra" priser medans jag får..............

Denna firmas första fråga till mig var "varför vill du göra dig av med ELpannan? dom brukarju fungera så bra!"

Sen tyckte han att jag skulle köpa en Bergvärme pump istället alt Vatten/luft. fick offerter på det med. B/V = 141.000:- L/V 107.000:-
B/V = besparing på 16.181 L/V = 13.482.. Pellets = 12.500:-

Ändå tycker han att Pellets anläggningen inte var nått att sattsa på.. :roll:

Nu Leder Thermia Biomatic + för 75-80.000:-
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

hahaha, tror vi skrattar, fan vad dem lägger på.

Köper man på vvs-butiken.se blir det ca

Viking Bio 14000:-
2.5m Skruv 4000:-
TMV Pellux 21500:- (om det var den pannan)
Exp kärl 18L 500:-
Blandventil 400:-
Säkerhets ventil 600:-
6 kul ventiler 1500:-
Säkerhets ventil 600:-
Påfyll ventil 600:-
Tryckmätare 500:-

ca 45000:- inkl frakt o moms, iof, det kanske är lyxventiler dem använder så priset blir 77000:- jobbet kan väl inte vara mer än 10000:-?
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Kolla på priserna hos RinkabyRör, jag tycker dom är mycket bra. Enkelt och smidigt och med mycket bra service. http://www.rinkabyror.se/
Börja med att beställa deras katalog. Det är riktigt roligt att sitta och komponera rör och krökar till olika projekt med hjälp av katalogen.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Idag kom en stor lastbil och ställde av alla roliga grejor som jag beställt från Rinkabyrör, gissa om det var julafton här...

1 st Nibe Alpha Keram panna för pellets o ved
2 st ack-tankar a 500 l, en med vb 120 l och 15 m solslinga
1 st exp-kärl 100 l
18 m 1" blårör
Laddomat, shunt, röktermostat, blandventil och div kopplingar o svarta delar. Fler kopplingar o rör ska beställas senare, har inte inventerat totalbehovet än, det var stor prishöjning 1:a mars så jag passade på att beställa i februari.

Alltihop 37.200:- Jag gillar Rinkabyrör... en offert på likvärdiga prylar från rörnisse landade på över 50.000 exkl jobb o frakt.

När det blir varmare eller när gammelpannan säger upp sig - vilket som kommer först - ska det baxas och meckas i lilla pannrummet. Skoj!
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Re: Offert no3 Nibe Pellux Panna

Inlägg av Danne »

Per-Erik skrev:ska man skratta eller gråta..?
Skratta! Vi har ju så mycket annat kul här i storstan...........fastighetsskatt, trängselskatt osv..

Det är nog så att pellets inte riktigt har slagit igenom här, dessutom tror jag att dom extremt upptrissade huspriserna gör att även en dyr eller svindyr (läs BV) anläggning inte uppfattas som lika dyr här det är ju bara 5-6% av priset på ett genomsnittshus.
Firmorna tjänar naturligtvis mycket mer på att sälja en BV anläggning för 150 K än en pelletsanläggning för en tredjedel. Det är nog stor risk att dom lägger på lite extra om det verkar bli för billigt för kunden.

Jag kommer snart att få en offert på ca 30K för att få en thermiabrännare installerad i befintlig panna. Dyrt jämfört med vad andra här på forumet fått betala för motsvarande grejor.

Danne
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Har ni som bor i storstan funderat på att ta in offerter från installatörer på landsbygden? Det kan ju finnas de som är intresserade av att åka en bit, och merkostnaden för transporten kanske är betydligt lägre än de lokala installatörernas saltade offreter.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag skulle nog :cry:
Ha dom nå fel i skallen el???
Jag tror på allternativet som Pelleplutt skrev kolla med nån röris utanför stan.. Måste ju bli billigare även om man ska stå för hotel o vissa club besök :wink:
Sen kan de ju va så att dom trissar upp priset på pellets för att minska skillnaden till en VP..(bara en tanke) kanske dom tjänar mer på att kränga en VP.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Jag fick en offert på ca 140' för Econom + solfångare från en lokal installatör i Sthlm. Tyckte givetvis att det var sinnessjukt dyrt och fick på omvägar kontakt med en installatör från landsbygden som var återförsäljare för Ecotec.

Han instämde i att den tidigare offerten var orimligt hög och han lovade att ge mig en offert med sina priser.

Dagen efter ringde han dock och berättade att han "inte längre hade tid" och ursäktade för detta. Genom en annan återförsäljare fick jag intrycket av att installatören på landsbygden fått påtryckningar om att inte sälja till Sthlm då det redan fanns återförsäljare här.

Till slut blev det omöjligt för mig att köpa Ecotec då alla återförsäljare jag ringde till hänvisade till min lokala återförsäljare (som var svindyr).

Trots att jag i princip hade bestämt mig för Ecotec fick jag lägga ner den tanken. Turligt nog hittade jag en vettig återförsäljare för Thermia som jag beställde ett helt paket ifrån istället.

Märklig bransch som lägger krokben för sig själv!
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Ivar skrev: Märklig bransch som lägger krokben för sig själv!
Instämmer!!! Har själv kollat runt på priser och begärt offerter under ett par månaders tid. Jag ville bara ha leverans av ett paket, för jobbet kan jag göra själv - har utrustning och viss kunskap - och låta en röris besikta anläggningen på timpenning när allt är klart. Det kan skilja åtskilliga tusenlappar på snarlika paketlösningar... hos de rörisar som gjorde sig besväret att skicka en offert... det var flera som aldrig hörde av sig trots påminnelse, en tyckte det var för långt bort (7 mil) för att leverera, en hörde av sig efter 6 veckor, när jag redan beställt hos Rinkabyrör som till slut var den enda vettiga lösningen.
Har rörisarna på tok för mycket att göra så de kan tälja guld och välja o vraka? Det verkar så nu i energiomställningstider när alla ser om sitt hus.
Har några bekanta i Sthlm som kan berätta om prissättning på hantverkstjänster överlag i storstan - sinnessjuka priser - och om man opponerar sig mot priset så rycker de på axlarna och tar nästa jobb... tar man anbudet så blir det ofta ett uselt resultat av arbetet.
Tror jag ska omskola mig till röris... verkar lönande ett tag framöver 8)
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt sinnessjukt..Man blir ju så :twisted:
Så va de hör uppe i norrland med bil o traktor affärer förut..
Där hade dom gjort upp mellan handlarna av sama märke var områdes gränsen gick mellan städerna ( t.ex umeå o skellefteå) så bodde man närmare en stad o for till den andra blev man hänvisad till staden man "hörde" till..
Hmmm verkar lite ofta att de dyker upp konstigheter av detta slag när de gäller Ecotec el?? Dåligt är de iaf.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Pelleplutt skrev:Har rörisarna på tok för mycket att göra så de kan tälja guld och välja o vraka? Det verkar så nu i energiomställningstider när alla ser om sitt hus.
Vad jag förstått så är rörmokare bristvara, efterfrågan är större än tillgången. Dessutom så installerar nog en smart rörmokare hellre värmepumpar - enklare installation och dyrare produkt betyder mindre jobb och bättre vinst. Varför sälja pelletsinstallationer när värmepumpar är det bästa för dem?
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Kan du inte köpa pannan och rördelarna lösa och hyra en polack för rör jobbet. Han är säkert inte sämre rörkrökare än en svensk, troligen är han beroende av referenser så han måste sköta sig.
Sen köper du en brännare och låter leverantörerna bjuda mot varandra, i värsta fall får du väl montera brännaren själv och beställa intrimning av Å.F. Blir det problem så ge dig på tillverkaren. (utesluter väl salin/ecotäck).
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Konkurrans...nej det verkar vara brist på denna

Inlägg av Pellfan »

Fick i våras info från impotör av Benekov Pelling 49' loppor.
Denna panna kan köpas i Danmark för 25'834 omräknat SEK plus frakt,
men den lär inte äta upp skillnaden...
Se www.vvs-grossisten.dk för intresserade
Ha dé !

Pellfan

Jo'visst, inte skulle sydsvergies bönder anlita Polacker om de gjorde dåliga jobb :-)
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Kan ju säga att jag överlag är lite besviken på leveratörerna här i Stockholm.. :x

Har kontaktat ca 8 olika fabrikat!
5 har varit här och tittat
3 har kommit med offert.

Fattar inte varför man åker ut och sen väljer att inte ge någon offert.. :?

2utav dom som jag fick offert i från har lagt på/saltat installation mycket $$

1 dvs Thermia är den enda som verkar ligga någolunda normalt i Pris.

Jag har även varit i kontakt med 3 st tillverkare för att få reda på någon installatör i mitt "område" varav 1 har jag fått svar ifrån (Nibe svarade samma dag som jag mailade dom).

Kontakterna har varit Mail & via Telefon varav dom posta brav till mig.. men ikke...!

har dessutom varit i kontakt med 3 olika skorstens lev. 2 kom hit och lämnade offert. den sissta tyckte jag skulle faxa in konkurenternas offerter så skulle han komma med ett lägre bud.. = seriöst eller? :?

Jag ger mina pengar till dom jag tycker verkar vara Seriösa & bra, som dessutom har en bra produkt.. 8)

Men men informativt har det i allfall varit.. Man har lärt sig en hel del. :D

Nåja jag fnular vidare i djungeln :wink: :D 8)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Per-Erik skrev:Kan ju säga att jag överlag är lite besviken på leveratörerna här i Stockholm.. :x
Kan bara hålla med. Renoverar huset i maklig takt (5år hittills) och anlitar hantverkare ibland, men det är helt hopplöst att få tag i nån bra. Enda möjligheten är via kontakter.
Per-Erik skrev: har dessutom varit i kontakt med 3 olika skorstens lev. 2 kom hit och lämnade offert. den sissta tyckte jag skulle faxa in konkurenternas offerter så skulle han komma med ett lägre bud.. = seriöst eller? :?
Det är egentligen inte så oseriöst. Du ska ge honom de andras offerter fast med priset borttaget naturligtvis. Syftet är att han ska kunna ge en offert på exakt samma sak som konkurrenten. Det är ett inte helt ovanligt förfarande för mer komplicerade offerter, som att bygga till ett hus t.ex. Gäller det bara en skorstensrenovering borde han väl inte behöva den infon.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar