Luktar rök, vad göra ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Luktar rök, vad göra ?

Inlägg av slaskman »

Plötsligt har det börja lukta rök från pannan
Jag har dragregulator och och god tillluftventilation.
Skorstenen ej nysotad men pannan sotas varje vecka utan skillnad. Jag har dragit ner både matning och luft. Har tidigare kört 5 turbolatorer utan problem. gick nu till 6 st varav två ner kapade till mindre än 50 procent. Röklukten kom redan innan. Jag får intrycket att pannan går för varmt, nya klena rostret blev sönderbränt å ett par veckor, därför drogs matning och luft ner. Har inte bytt pelletskvalitet.

Vad göra ? Öka fläkten men vill ej att det skall gå varmare än det gör..
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vilken effekt behöver du för att kunna hålla varmt? Jag kör väl på 10-11 kW ungefär. Ökar jag effekten får jag också röklukt eftersom mottrycket i pannan då blir för stort. Blir det 25 grader kallt får jag säkert ta bort bafflar ur pannan för att kunna gå upp i effekt.
Verkar som om brännaren går för varmt och med stort luftöverskott. Tror inte luften ska vara mer än vad som behövs till förbränningen utan att det sotar.

Kan inte lukten bero på att tätningen mellan brännaren och monteringsplåten har blivit tilltrycka och läcker eller mellan monteringsplåten och pannluckan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

Såg vad som hände idag. Jag har tidigare fått det bättre genom att sätta pannkitt runt kanten.
Idag märkte jag en kraftig röklukt och tog av kåpan. Från hålet där tändelementet går igenom kom massor med rök. Har försökt täta av med pannkitt för att se om det hjälper. Antar att jag får plocka ut en turbolator med.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

När ryker det? Under uppstarten, driften eller vid nedeldning?
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

Jag upptäckte röken starx efter uppstarten . Tror att en annan orsak kan vara att rostret var helt slut i bakkanten. Nytt roster och avtätat med avgaspasta verkar ha fixat det hela.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Efter gårdagens premiär av pelletseldning, kan jag också konstatera att jag får täta till min panna. Pannan är konstruerad med sugande fläkt, då behöver den inte vara så tät sedan all gas(luft) ska in i den. Men med tryckande så ställer det andra krav.

Men det är enkelt. En liten skruv som trycker mot tillluftsspjället. :D
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Skriv svar