Är detta IDE eller S-ATA?
-
- Stor entusiast!
Är detta IDE eller S-ATA?
Hallå allvetare,
Hårddisken i min bärbara har pajjat. Sitter nu och kollar efter utbytesdisk. Det är inte aktuellt att köpa Dells egna, då priset är avskräckande. Men vad ska jag kolla efter? Vet helt enkelt inte hur jag ser skillnad på om det är IDE elelr S-ATA (eller annat). Vet du?
Så här ser disken ut :
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... veckan...
Hårddisken i min bärbara har pajjat. Sitter nu och kollar efter utbytesdisk. Det är inte aktuellt att köpa Dells egna, då priset är avskräckande. Men vad ska jag kolla efter? Vet helt enkelt inte hur jag ser skillnad på om det är IDE elelr S-ATA (eller annat). Vet du?
Så här ser disken ut :
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... veckan...
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
Aha, nu har jag svaret. Det är ungefär morsvarane skillnad i utseende på sådana smådiska rtill barbara som till 3,5 diskar till stationära. Alltså är det en IDE-disk jag har. S-ata har små kontakter med fem (tror jag) stift i.
Vi höres med mer pelletsrelaterade frågor!
Stefan
Vi höres med mer pelletsrelaterade frågor!
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Nja, 7 pinnar ska det nog vara i en SATA kontakt, dessutom har du en annan större kontakt för spänningsmatning (3.3, 5 & 12 volt) med 15 pinnar om jag minns rätt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
Shit !
Trodde svaret var givet nu. Det var ju helt klart inte SATA jag hade på min. Alltså var det IDE (PATA). Trodde jag. Fick min nya disk idag, men där smög det sig.
Jag har en Delldator. Kanske har de ett eget interface? I vilket fall så är det inte SATA eller IDE på min burk.
Kanske därför Dell är 3 gånger dyrare på sin disk än andra handlare. MAn måste kanske handla av dem...
Någon som vet?
mvh
Stefan
Trodde svaret var givet nu. Det var ju helt klart inte SATA jag hade på min. Alltså var det IDE (PATA). Trodde jag. Fick min nya disk idag, men där smög det sig.
Jag har en Delldator. Kanske har de ett eget interface? I vilket fall så är det inte SATA eller IDE på min burk.
Kanske därför Dell är 3 gånger dyrare på sin disk än andra handlare. MAn måste kanske handla av dem...
Någon som vet?
mvh
Stefan
Hej
Om det är den som är på den bilden du länkar till så är det en standard 2,5" disk från Fujitsu. http://193.128.183.41/home/v3__product. ... =fsp&wg=30
På en del Delldatorer sitter det en kontakt på diskens standardkontakt som anpassning till datorn samt att det brukar sitta en plastbit i andra änden. Dessa brukar bara vara att skruva dän och flytta över.Har du någon bild på din gamla disk man kan få se?
Om det är den som är på den bilden du länkar till så är det en standard 2,5" disk från Fujitsu. http://193.128.183.41/home/v3__product. ... =fsp&wg=30
På en del Delldatorer sitter det en kontakt på diskens standardkontakt som anpassning till datorn samt att det brukar sitta en plastbit i andra änden. Dessa brukar bara vara att skruva dän och flytta över.Har du någon bild på din gamla disk man kan få se?
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Det är inte så att det sitter en adapter fasttryckt på PATA kontakten på den gamla hårddisken? Fujitsu kör med det, Compaq också, en del äldre maskiner hade tillochmed hela hårddisken i en liten plåt/plastlåda med en annan konakt på utsidan men inuti satt en standard-disk, Dell har jag aldrig rotat med men det skulle inte förvåna mig om det är likadant, det finns nämligen inte så många fler interface att välja på, för SCSI lär du inte ha på en bärbar, om du går bet så kan du väll försöka lägga ut en bild på hårddisken med så jag kan se hur den ser ut...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
-
- Stor entusiast!
TACK!!!!!!
Det satt mycket riktigt en adapter på IDEkontakten. Nu ska det bli fart på burken igen.
Det är otroligt kul att man kan få sådan hjälp av totala främlingar. Detta är verkligen ett hjälpsamt forum. Nivån är nästan alltid schysst. Detta är en kärleksfull plats på nätet
// Stefan i Örebro
Det satt mycket riktigt en adapter på IDEkontakten. Nu ska det bli fart på burken igen.
Det är otroligt kul att man kan få sådan hjälp av totala främlingar. Detta är verkligen ett hjälpsamt forum. Nivån är nästan alltid schysst. Detta är en kärleksfull plats på nätet

// Stefan i Örebro
Nja, vi håller på med både personangrepp, påhopp och är rätt taskiga mot varandra här i största allmänhet, men det är ju smällar man får ta....

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)