jag har ett problem min förbrukning har ökat jmf med förra året
förra året hade jag en förbrukning på 720kg i jan i år har jag 896 kg
det är en ökning på ca 24% temp skillnaden ute är ca 0,4gr
jag har samma intällningar på panna och brännare och samma lev av pellets Argol men en ny sändning. kan den har blivigt så mycket sämre att förbrukningen har ökat? eller vad kan det vara
ökad förbrukning
-
- Prima virke
ökad förbrukning
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Re: ökad förbrukning
De sista sändningarna av Laxåpellets jag fick i fjol verkar ha varit sämre än de jag fick i början. Förbrukningen ökade undan för undan, och mot slutet gick det nästan två säckar om dagen.
Nu testar jag Boo-Forssjö, och den har jag inte hunnit komma underfund med riktigt. Energiinnehållet verkar vara sämre: jag måste öka både fläkt och matning för att hålla avgastemperaturen på 120-140 grader. Å andra sidan verkar den räcka lika länge som laxå i början: 1,3 - 1,6 säckar om dagen. Men pelletsen kanske har mindre densitet, så att det krävas större matning för att få samma bränsledos.
Fritz
Nu testar jag Boo-Forssjö, och den har jag inte hunnit komma underfund med riktigt. Energiinnehållet verkar vara sämre: jag måste öka både fläkt och matning för att hålla avgastemperaturen på 120-140 grader. Å andra sidan verkar den räcka lika länge som laxå i början: 1,3 - 1,6 säckar om dagen. Men pelletsen kanske har mindre densitet, så att det krävas större matning för att få samma bränsledos.
Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937