Garantier på Eurofire...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Garantier på Eurofire...

Inlägg av Galne-Gurra »

Som det ser ut nu lutar det åt att jag köper en Eurofire brännare från Rinkabyrör,om ingen installatör i närheten kan ge mej ett bra pris på brännare plus installation.
Men vad är det för garantier som gäller om man installerar själv? såg på Eco-Tech sida att inga garantier gäller om man installerar deras brännaren själv.
Kunde inte hitta någon info angående garantier på Baxi's hemsida...
Om jag köper brännaren från Rinkaby och det blir problem med den,skall man ringa Rinkaby eller direkt till Baxi?
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Garantier på Eurofire...

Inlägg av Torsten »

Galne-Gurra skrev: Om jag köper brännaren från Rinkaby och det blir problem med den,skall man ringa Rinkaby eller direkt till Baxi?
Jag var också på väg att köpa en Eurofire förra vintern men ingen kunde ge klart besked om den här frågan. På Baxi sa dom ingenting säkert men trodde att det var återförsäljarens sak med garantier. Just roligt om det blir något fel och ingen vill ta ansvar!
Nu fick jag reda på att i alla fall Roslagsbrännaren och Viking B16 brännaren har full support och garanti om man monterar själv.
Jag köpte en Viking B16 och det har jag inte ångrat senare. Tror jag gick plus på den affären. :)

Självklart måste du ha skriftligt på vem som verkligen har ansvaret i den här frågan så att dom inte börjar slingra sig när något problem dyker upp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
toysoldier
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 19:35
Ort: Nykvarn

Inlägg av toysoldier »

Detta borde väl vara solklart!
Konsumentköp-lagen gäller även i detta läge.

Parallell: Om man köper nya högtalare till stereon och de inte fungerar när de kopplas in. Jag skulle vilja se den handlare som inte tar tillbaka högtalarna på garantin....
Våga vägra värmepump.....
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

toysoldier skrev:Detta borde väl vara solklart!
Konsumentköp-lagen gäller även i detta läge.

Parallell: Om man köper nya högtalare till stereon och de inte fungerar när de kopplas in. Jag skulle vilja se den handlare som inte tar tillbaka högtalarna på garantin....
Hmm varför står det så här på EcoTecs hemsida under broschyrer/instruktionsbok för Bioline20 citat:Garantien gäller under förutsättning att produkten installeras av EcoTec auktoriserad återförsäljare.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo om dom har skrivit specifikt att grantin inte gäller vid "självinstallation" så har man nog inte så mycket att komma med.

(Det brukar inte stå något på högtalarpaketet att det måste installeras av godkänd personal).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det var en hygglig röris som gjorde mig uppmärksam på problemet.
Det som är rena fabrikationsfel blir det säkert inga problem med.
Installationsrelaterade problem kan det däremot bli diskussion om.
Exempelvis tändröret som går sönder efter två månader eftersom självinstallatören satt hysteresen till 3 grader. Brännaren som blir deformerad eftersom effekten ställts för högt i förhållande till mottrycket i pannan.....
Många problem kan nog skyllas på dålig installation om brännartillverkaren nu helst vill att återförsäljarna ska sköta installationen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Hittade det här på Baxis hemsida efter mycket letande,verkar som man byggt in ett stort tolkningsutrymme med sin formulering.
Citat från baxis sida.
Installation av brännare skall utföras av utbildad personal eller person med likvärdiga kunskaper för sådan
verksamhet. Bristfälligt utförd installation medför att garantiåtagandet från BAXI AB:s sida upphör.

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 0_rev7.pdf
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Skriv svar