Distans övervakning på en Viking B16

Skriv svar
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Distans övervakning på en Viking B16

Inlägg av slaskman »

Någon som har tänkt ut något bra sätt att få till en distans övervakning av pannan ? Som nybliven eldare så vill man ju kolla att pannan tuffar på. Och andra sidan vill man inte knata ner i källaren hela tiden. Går det at grena flamvakten eller tjuvkoppla in sig på PLC:n eller något annat smart ?
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag har också funderat på detta.

Termoventiler har en fjärrtermometer med 6 givare, Laddoterm 6T http://www.termoventiler.se/default.asp ... &u2_ID=131.

Displayen kan man ha många meter från mätpunkterna, man får dra kabel emellan. Intervall -40 till 110 grader. Men jag misstänker att den kostar en hel del. Jag har inte lyckats få fram pris på den.

En idee jag har är att använda utgången till skruven och driva en liten lampa eller lysdiod med den. Då kan jag se att skruven matar och att pannan går utan att springa ner i källaren. Men jag vet inget om olika temp-värden med den varianten.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

Matarpuls till skruven startar en timer som driver en grön lampa i 30 sekunder. Samma puls drar ett relä som som håller en röd lampa släckt i 30 sek. Försvinner pulsen så lyser det rött och grönt slocknar. Synd att man är meckare och inte kabeldragare
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

annars så går det väl att övervaka pannan med en billig webkamera å ha lite belysning på mätarna eller :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Inlägg av andreas123 »

...eller med en billig trådlös termometer med utomhussensorn mot pannkroppen?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Min CTC1100 har en lampa som indikerar när el-patronen är igång. Tänkte koppla en lampa på den som jag drar upp i hallen, elpatronen är ställd så den bara går igång när brännaren stannar.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

larm

Inlägg av peje »

jag tänker sätta en tempgivare på pannan eller stigarledningen som jag kopplar till mitt villalarm som ett driftlarm som alltid är aktiverat, innebär att vaktbolagt slår en signal när pannan har kallnat oavsett om jag kollar TV, är på jobbet eller är bortrest.
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: larm

Inlägg av ABSO »

peje skrev:jag tänker sätta en tempgivare på pannan eller stigarledningen som jag kopplar till mitt villalarm som ett driftlarm som alltid är aktiverat, innebär att vaktbolagt slår en signal när pannan har kallnat oavsett om jag kollar TV, är på jobbet eller är bortrest.
Intressant, vad betalade du för ditt larm? Hur mycket kostar kopplingen till vaktbolaget per månad?
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Detta kan vara ett alternativ http://www.intab.se :?:
Dom har larmenheter som SMS,GPRS larmar till mobiltelefon,även olika loggers finns där.Priset kunnde vara lägre :cry:
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Jisses vilka priser! :shock: 8900+moms för en enkanals GPRS-logger. 500+moms per år för webbservice, 500+moms per år för larm via SMS. I sammanhanget framstår Thermias 2500 inklusive moms, samt 600 inklusive moms för webbservice och larm för online som rätt blygsamt...
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Re: larm

Inlägg av peje »

ABSO skrev:Intressant, vad betalade du för ditt larm? Hur mycket kostar kopplingen till vaktbolaget per månad?
Det är ett vanligt 'riktigt' villalarm, installerat av larmfirma, tror att pannövervakningen skulle kosta ca en lusenlapp och vaktbolaget tar extra för driftslarm. Går att koppla driftlarm till de flesta villalarm, dock ej aroundio, som inte kan ta emot signaler från annat en sina egna enheter, magnet, rök, Ir.

/peje
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
JensI
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 10:27
Ort: Södehamn
Kontakt:

Inlägg av JensI »

Jag skulle tro att B16 har en larmutgång på PLC'n. Det har jag i alla fall på min 9990 som är föregångaren.

Det finns inget i instrukrionsboken, utan det kom till i en ganska sen revision, typ i september 2004, av programvaran. Det är en slutande transistorutgång på utgång 4 få min PLC i alla fall. Sluter vid alla feltillstånd, utom strömavbrott...
/Jens
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Jisses vilka priser! :shock: 8900+moms för en enkanals GPRS-logger. 500+moms per år för webbservice, 500+moms per år för larm via SMS. I sammanhanget framstår Thermias 2500 inklusive moms, samt 600 inklusive moms för webbservice och larm för online som rätt blygsamt...
Hoppsan!! inte billigt..
Om man vill ha dessa funktioner ä de ju bättre att sälja befintlig brännaren o köpa en bequem med online.. :?
Priset blir ju nästan de samma + en riktigt bra bännare på köpet :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

distans

Inlägg av slaskman »

Nu hade jag tänkt mig distansen mellan övervåning och källare. Längre avstånd känns som lite overkill, elpatronen står på 40 grader och det får räcka. Extra utgången på PLCn lät intressant, jag antar att det finns grenuttag till datakabel med. Föresten skulle det vara intressant att se programvaran till brännaren, vet nån vad den är skriven i för språk osv ?
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Övervakning på B16. VARNING.

Inlägg av energibiten »

Lägg ingen last på utgången på plcn. då går trafon i brännaren åt pipan.

Om man vill ta en signal från plc skall man ta en trafo/batterieliminator. använd utgången som ett relä, mata 0 och ta ut på styrsidan. då belastar man inte brännarens trafo. Signalen blir då aktiv när brännaren säger avbrutit.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Skriv svar