igenkorkad skruv

Skriv svar
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

igenkorkad skruv

Inlägg av ostabengt »

Någon som haft problem med igenkorkad matningskruv vid användning av 8mm pellets. Jag kan använda booforssjö 8mm pellets utan problem men när jag provade byggmax pellets korkade skruven igen. Jag mätte diametern på pelletsen som skillde ca. 1mm. Diametern på byggmax var den större.
Kan det vara så att det är slussvingarna som behöver slipas ner 1mm eller är det något annat. Jag upplevde även att byggmax pellets var kortare överlag om detta nu har någon betydelse.
Jag har en vattenmantlad ecoteck 16 som ska klara både 6 o 8mm pellets.
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

Nej, jag kör med Byggmax-pellets(Rindi) i min EcoForest och har inte haft några problem med att det korkar igen. I bruksanvisningen för min kamin står det att den är gjord för 6mm pellets. Det enda problem jag haft med 8mm pellets är att den ibland slocknat på minimum-läget eftersom det ju matar fram mindre mängd pellets med 8mm. Detta kunde jag dock åtgärda genom att öka matningshastigheten något för minimum-läget. Detta problem hade jag även med Fredells-pellets så det har bara att göra med 8mm ej märke.
/miksan
EcoForest Vigo 9,5kW
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Jag får trimma in skruven efter årets eldningsperiod så att även jag kan använda Rindi 8mm pellets. Det är en avsevärd skillnad på priset. Jag betalar 45kr säcken för booforssjö 8mm pellets och hade gärna betalat mindre.
Sen är det även så att det verkar som 6mm pellets mer och mer försvinner från marknaden. Även booforssjö har slutat tillverka 6mm.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

kör med Neova 6mm (HAr kört med 8mm innan) Inte haft problem med någon av dom..
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Vart köper man neova 6mm som kan levereras i höör(skåne)?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

ostabengt skrev:Vart köper man neova 6mm som kan levereras i höör(skåne)?
Här kanske :roll: http://www.neova.se/index.php?id=190&region=20&name=481
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Tack för svaret! Tyvärr har de bara 8mm och verkar inte intresserade av att ta hem 6mm, är väl dålig omsättning på den eller nåt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

ostabengt skrev:Tack för svaret! Tyvärr har de bara 8mm och verkar inte intresserade av att ta hem 6mm, är väl dålig omsättning på den eller nåt.
Skall du hämta själv eller beställa hem?
Här kör de hem "gratis" http://www.bioshop.se/i/bioshopse/accou ... _artno=PE9 Vet ej om de har bra pris.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan ostabengt och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar