Dom olika effekt lägena på brännaren? ska man köra max?

Skriv svar
Hoppet
Prima virke

Dom olika effekt lägena på brännaren? ska man köra max?

Inlägg av Hoppet »

Jag har läge 1,2,3,4 på min Janfire Flex-A

Har alltid kört på läge 4.
(installatören mätte bäst verkingsgrad på läge 4)

drar den mindre pellets om man tex ändrar till läge 3 ?

vill inte köra den på läge 1 eller 2 får då släcker den och tänder elspiralen helatiden.
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du har bäst verkningsgrad i läge 4 så går det ju minst med pellets där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Har du ackumulatortank?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Dom olika effekt lägena på brännaren? ska man köra max?

Inlägg av Karla1 »

Hoppet skrev:Jag har läge 1,2,3,4 på min Janfire Flex-A

Har alltid kört på läge 4.
(installatören mätte bäst verkingsgrad på läge 4)

drar den mindre pellets om man tex ändrar till läge 3 ?

vill inte köra den på läge 1 eller 2 får då släcker den och tänder elspiralen helatiden.
Det beror helt enkelt på ditt hus effektbehov.

Kör du brännaren på för låg effekt så får du mer förbrukning då brännaren får gå nästan intill hela tiden.

Kör du med för hög effekt så eldar den upp pannan snabbt i temperatur, men då har du också nackdelen av att få en högre bränsleförbrukning då du eldar med mer rökgasförluster samt oftare start och stopp som även sliter på grejerna.

Du får nog testa dig fram till att hitta rätt läge där du ser en jämnare åtgång av pellets. Det är svårare att hitta rätt balans på en fastighet på en stor area, än på ett litet hus. Jag vet inte om denna har max 18kW eller om du har som tillval att köra upp den på 23kW. Sedan beror det väl på hur mycket effekt din panna har. Hur hög varvattenförbrukning mm.
Sedan har du hysteresen på panntemperaturen, hur denna är justerad.
Går den med snabba intervaller mellan låt oss säga start vid 74grader och slår ifrån vid 80grader så ger det ofast en högre föbrukning om du kör mot en gammal oljetermostat. Det bästa är att få den att gå mellan 65grader upp till 82grader så har du även lite eftervärme som kommer till.

Om man har olika effektlägen på brännaren så ska man kunna justera brännaren så att den ger en bra verkningsgrad även på lägre effekt/ tillförd energi. Det jag talar om är förbränningsverkningsgraden.

Förbränningsverkningsgraden beräknas 100% minus rökgasförlusterna.
Exempel: 100%-9%=91% förbränningsverkningsgrad som du avläser i ett rökgasistrument. Gäller även att hålla koll på rökgastemp vid lägre effekter, samt dragförhållanden. Så du inte får kondens om du har en lång skorsten.

Sedan har du pannverkningsgraden och systemverkningsgraden.

Vilken effekt ger din brännare på dom olika stegen?
Vilken effekt har din panna?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här en tråd från Thomas :wink:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7425

Funkar i IE.
Har själv tittat på den,fast jag ej har en sån brännare.En film eller bilder är upplysande :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Tänk bara på att om du vrider för mycket själv på injusteringen och inte har ett rökgasistrument och kan finjustera, så kan din optimala förbränning vara borta och du måste kosta på en justering för att få den gå riktigt igen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då Flex-A har underhållseld på läge 3 & 4 kan dessa lägen knappast vara effktivast om man ser totalekonomisk.

Allt beror på ditt värmebehov och du skriver inget om hur lång tid det är mellan stopp och nästa start så något vettigt svar kan du inte få.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hoppet
Prima virke

Inlägg av Hoppet »

Icecap skrev:Då Flex-A har underhållseld på läge 3 & 4 kan dessa lägen knappast vara effktivast om man ser totalekonomisk.

Allt beror på ditt värmebehov och du skriver inget om hur lång tid det är mellan stopp och nästa start så något vettigt svar kan du inte få.
Jag vet inte hur lång tid det är mellan start och stopp...har inte kollat.
men ibland underhålls eldar den och ibland går den för fullt!

bra svar va :D

Vad händer om jag vrider ner på 3an och den inte orkar med?
flåsar den på för fullt jämt då och underhålls eldar aldrig?

drar det mer pellets då?
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Normalt set ska högre effekt ge bättre verkningsgrad. Men underhålls-eld och uppstart är ineffektivt. Alltså är det bästa hög effekt, långa gångtider och långa stopp.
Också ett bra svar va?
Antar att du inte har acktank?
Har du lågriktare?
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den mån 21 jan, 2008 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har förvisso en annan brännare (fastän ganska lika på vissa sätt) men jag har testat en del under denna bedrövliga vinter.

Under förhållanden som är skapligt lika (samma grå-dassiga väder och temperatur ute) testade jag att kolla hur mycket pellets det gick åt TOTALT för de olika effektinställningar. Sedan räknade jag om så att svaren blev på lika lång tid och jag kollade att snitteffekten var lika.

Resultatet var att 6kW med kallstart var det mest effektiva totalekonomisk sett! På 6kW gick det åt 72,1% pellets av vad det gick åt på 15kW med kallstart, då med samma tid (omräknat) och ung. samma utetemperatur/vind osv.

Då vilotiden mellan varje eldning var längre än 1 timme testades UH-skillnaden inte.

Jag kör nu på 6kW alltså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar