Okänslig fotocell

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Okänslig fotocell

Inlägg av ES335 »

Jag har problem med starten pga "ingen låga detekterad". På ljudet verkar det som om det brinner bra under första försöket men systemet ger upp precis innan eller när smygmatningen börjat trots att det låter som det brinner.

När den sen försöker starta 3ggr med 10s pellets så går det givetvis inte.

Om jag stödmatar lite då och under starten så brukar den tända och gå över i driftläge.


Jag tror huvudproblemet är att fotocellen är okänslig. Om jag tar ut den så måste den riktas rakt mot lampan i taket för att ge utslag. Låter inte det lite dåligt?

I höjd med locket på brännaren är det en liten kant i röret som gör att jag bara kan trycka ner fotocellen 5-10mm. Är det meningen att den ska sitta så högt upp i röret?
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Elakt med en okänslig fotocell :D

Det kan vara så att det är petigt hur den sitter monterad, vet inte hur det är med Biona men på Eurofire så är det petigt som bara den med hur fotocellen sitter annars skiter det sig rätt ordentligt.

Att prova fotocellen med en lampa behöver inte funka speciellt bra heller, det beror på vad det är för fotocell (våglängd), det kan mycket väl vara så att den ser infrarött exempelvis (vet ej hur det är på Biona).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Känsligheten går att justera i styrskåpet på poten under översta kortet på höger sida.

Men det jag och ett antal andra råkat ut för (iofs bara med gamla placeringen av ljussensorn) är att slangen blir full med pellets för det ligger o glöder bara. Så pilla egentligen inte här om det inte behövs.

Det intressanta hos dig är ju.... Brinner det? och indikerar den då?

Jag har drag nog att kunna ha matningslangen lite löst o kunna lyfta o titta ner mellan matningarna.... Om det ryker in då så tror jag draget är i underkant.
Brinner det ordentligt o den inte indikerar så är det montering eller känslighet där är nått vajsing med.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Nu funkar det!

Inlägg av ES335 »

Jag uppfattar det som att det brann utan att den reagerade. Under drift så lös egentligen aldrig dioden konstant utan flämtade mest.

Jag justerade känsligheten så att sensorn reagerade även om den inte riktades rakt mot lampan i taket men fortfarande så att den slocknade om jag riktade den mot något skuggigt. Det blev nog nästan "10-20 minuters" vridning på potentiometern och det finns mera kvar så den stod nog väldigt lågt vid leverans.

Brännaren startade sedan på första försöket och dioden för fotocellen slocknade några gånger under start så jag tycker att den inte borde vara för känsligt inställd.

Har kört tre cykler ikväll på dryga timmen vardera och det fungerar galant. Har termostaterna på 55 och 80 grader. Rökgastemperaturen var först 240-250 grader så jag satte in 3 turbulatorer och monterade rökgastermometern permanent precis i rökröret på pannan. Nu ligger rökgaserna på 185-195 grader efter en timme och fram till släckning.

Jag anser att installationen är färdig så 4 pallar pellets är beställda!

Tack för stödet och alla goda råd! [/img]
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kanon att det fungerar

Det är nog "rimligt" att den flämtar lite vid uppstart. Så du verkar ha hittat ett bra läge.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
staffan7
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 sep, 2007 21:07

Inlägg av staffan7 »

:twisted:
Senast redigerad av staffan7 den tis 06 jan, 2009 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag harfortfarande kvar min originalsensor, flyttad till nya positionen, men det är originalsensorn som sitter där. Då har den varit med om några "övertemp" stopp m.m. pga att jag inte hunnit(glömt) fylla på i förrådet....

m.m., livslängden på sensorn är nog inget problem om bara anläggningen fungerar som den skall.

Har även kvar original rotor m.m.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar