Har en EcoTec, Thermia eller Janfire fler driftproblem ?

Skriv svar
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Har en EcoTec, Thermia eller Janfire fler driftproblem ?

Inlägg av MatsH »

Hej pelletseldare !

I många inlägg om vilka brännare man skall välja får ofta EcoTec och Thermia ett varningens finger med att de har
"så många rörliga delar som ger driftsproblem".
Finns det några belägg att det är mer driftstörningar på en undermatad brännare, eller är det bara något man hört ?
Jag har inte på tre år fått någon reklamation/indikation på driftstörningar som beror på fler rörliga delar.

Ni som kör EcoTec, Thermia och Janfire: Hur har det fungerat för er ? :?: :?:
Har ni upplevt problem som har med "rörliga delar" ?

(Slussvingarna är en slitagedel som skall bytas varannat år, och skall inte räknas med)
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Har en EcoTec, Thermia eller Janfire fler driftproblem ?

Inlägg av Patrik »

MatsH skrev:Hej pelletseldare !

I många inlägg om vilka brännare man skall välja får ofta EcoTec och Thermia ett varningens finger med att de har
"så många rörliga delar som ger driftsproblem".
Många har fastnat för Viking bio försäljnings argument verkar det som. "få rörliga delar"
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Har kört min A4 nu i 4 veckor.
Den har gått klanderfritt hela tiden om man bortser ifrån att jag missat att
fylla på pelletsförådet, men det kan man ju knappast klandra brännaren för :lol:

Den enda "problemet" jag haft är att slussvingarna lät lite väl högt i början
men det problemet löste sig här på forumet då jag fick tips om 556. ( tack Roli )
Nu använde jag siliconspray istället och har bara behövt spruta på dem 1 gång.

Ett annat missljud uppstog i förra veckan då den blev och gnissla högt med
jämna mellanrum. Ville först få det till att det skulle vara den roterande
tallriken ovanför brännkoppen, men det visade sig vara axeln som sticker
fram en bit framför brännarkoppen som gnisslade. Men med lite smörj på den så...

Annars har den bara gått och gått. Är imponerad över hur snabbt den tänder
med varmluftständningen!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Rörliga delar gnisslar/skrapar/låter men det går att få bort med lite 556/silikonspray eller spissvärta (det sista gäller den roterande brännarkoppens överdel).

Annars är det än så länge "bara" internmotorn som styr slussvingar och matarskruv som gett upp. Den drabbades av lagerglapp i växellådan. Lagret går säkert att byta, värre är det då med rotoraxeln som också skadades. Detta inträffade efter nästan 10000 driftstimmar.

I övrigt har det inte hänt så mycket, trots diskusionen om att den skall innehålla så mycket rörliga delar. Vilket jag ställer mig lite frågande till. Skulle tro att t.ex Bionan innehåller mer rörliga delar än Ecotec A3.

En annan blivande felkälla, som ingen ännu har tagit upp, är det här med att vissa tillverkare har sin elektronik och styrsystem i själva brännaren. Detta tror jag kan påverka livslängden eftersom det i en brännare kan bli relativt varmt. Detta skulle jag ta med vid en fundering över vilken brännare jag skulle köpa, elektronik i eller utanför brännare.

Naturligtvis påverkar antalet rörliga delar en brännares livslängd men det beror till stor del på vad det är för delar samt delarnas konstruktion och dimension.

När det sedan gäller min motor som gav upp så sitter den typen av motor i många externmatningsskruvar också, så om det är motorn i brännaren eller externmatarskruven som stannar så betyder det i bägge fallen att det blir driftsstopp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nix inte jag heller... De beror nog mer på kostruktionen hos brännaren..
Janfire´n vet jag (både kompisar o här på forumet fått pers.medd.)
att de kan blir stopp ibland i internskruven vid övergången där pelletsen ska falla ner i brännarkoppen o att den kan missa i tändninge.. Men detta beror ju inte på rörliga delar...
Även anndra brännare kan ju missa att tända.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Roli skrev:
En annan blivande felkälla, som ingen ännu har tagit upp, är det här med att vissa tillverkare har sin elektronik och styrsystem i själva brännaren. Detta tror jag kan påverka livslängden eftersom det i en brännare kan bli relativt varmt. Detta skulle jag ta med vid en fundering över vilken brännare jag skulle köpa, elektronik i eller utanför brännare.
Detta argument tycker inte jag håller, jag tror det helt beror på var elektroniken placeras. I min Pellx är det inte det minsta varmt vid kretskortet, samma temperatur som luften som går in i brännaren faktiskt. Det som åldras på elektronik är mestadels elektrolytkondensatorer och sådana är inte särskilt vanliga nuförtiden i elektronik.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Inlägg av jimmy_ »

Har en EcoTec A4, och kan inte vara annat än nöjd.
Installerad i dec förra året, och har inte stannat än så länge.
Kan knappt få hejd på den :wink: .
Det ända som är, är att det gnisslar lite om internskruven ibland pga.
slagg.
Mvh En nöjd konsument 8)
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Tumregeln får åldring av elektronik är halverad livslängd per 10 grader temphöjning. Det är mycket påtagligt i undercentraler med dåligt isolerade rör=hög temp..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Tumregeln får åldring av elektronik är halverad livslängd per 10 grader temphöjning. Det är mycket påtagligt i undercentraler med dåligt isolerade rör=hög temp..
Tur att bequemen är helt kall då... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: Har en EcoTec, Thermia eller Janfire fler driftproblem ?

Inlägg av ABSO »

MatsH skrev:Slussvingarna är en slitagedel som skall bytas varannat år, och skall inte räknas med
Vad kostar dessa omtalade vingar för respektive brännare? Svåra att byta?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Har en EcoTec, Thermia eller Janfire fler driftproblem ?

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:
MatsH skrev:Slussvingarna är en slitagedel som skall bytas varannat år, och skall inte räknas med
Vad kostar dessa omtalade vingar för respektive brännare? Svåra att byta?
Har för mig att senaste leveransen till Ecotec A3 kostade 290:- inkl moms och frakt.

Det följer med en liten lapp med instruktioner, men jag gör det ännu enklare för mig och hoppar några demonteringar. Skulle gissa att det tar cirkus en halvtimme kanske trekvart att byta på en A3:a (borde vara samma funktion/tid på en A4:a).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Jag tar 240:- + porto
Det är lättare att byta på A4'an. Internmotorn hänger i axeln som går genom slussen. Motorn kan vridas motsols och då snurrar ju slussen samtidigt. Då kommer man åt skruvarna med magnetisk mejsel. När man skruvat dit en ny vinge så
vrider man tillbaka motorn försiktigt och sedan upprepar man samma procedur tills man är klar.
En halvtimme tar det nog att byta.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar