Det ryker in bakvägen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Det ryker in bakvägen

Inlägg av ES335 »

Startade upp min Biona Active i en NIBE City idag.

Jag fick först startproblem. Ingen låga på 3 försök och det kom rök ur kvarnen. Testade igen och den gick igång en kort stund för att stanna ganska omgående.

Efter att FTX-systemets insug i pannrummet stängts :roll: gick hela anläggningen stabilt på 20%-25% matning. Lågan såg dock mer ut som glöd i inspektionsglaset och det kommer lite rök ur stosen till kvarnen. Värmde upp från 60 till 80 grader. Efter stopp fortsatte fläkten att gå tills jag stängde av.

Har noterat ordentlig låga som liknar gamla oljebrännarens en gång men bara i max 30sekunder. Då var det ganska mycket pellets i brännaren efter flera omstartsförsök.

Vad kan orsaken till röken och den låga matningen vara?

Jag har dragbegränsare direkt efter pannan men även på skorstenen sitter en "vipplucka" ca 50cm efter anslutningen till pannan. Skorstenen är 7m stålrör ca 140mm diameter enligt husritningen. Borde inte behöva rökgasfläkt enligt de pelletsinstallatörer jag tog hem innan köp.

Jag var tvungen att byta flänsen till brännaren och den nya är inte tätad mot brännarröret eller luckan. Brännaren är inskjuten så långt att 38cm återstår till pannväggen.

Imorgon ska jag täta flänsen och röret med någon massa, sota ur rökkanalerna och montera brännaren något längre ut. Har ni erfarna rävar några andra förslag. Hur mäter jag enklast draget?
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Vipp lucka???om den funkar som en dragbegränsare så stäng den, det
måste ju räcka med en begränsare. Kolla hur mycket pellets du får
på start dosen. För att få ett korrekt värde på draget måste man
mäta med ett instrument( sotaren bör ha ett).

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter som dåligt drag..

Har du turbolatorer? Ta såfall bort dem o testa igen.

Något spjäll som inte är öppet ?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

Satte för vippluckan på skorstensstocken och brännarhålet i luckan lite enkelt. Då öppnar dragbegränsaren vid ungefär 10Pa. Så draget är kanske lite lågt.

Alla 6 turbulatorer sitter i, en var utdragen 1/3. Testar med att ta bort dem också. Kan det inte bli för varmt då? Har iof en rökgastermometer som jag ska montera för att hålla koll på sotningen så det lär visa sig om någon turbulator måste vara kvar.

Sotning behövs nog. Försökte sota kanalerna idag men verktyget jag hade till hands var tyvärr för stort så det får bli en vända til Clas Ohlsson imorgon.

Ska man ha någon speciell packning till flänsen? Fick ingen med från MBIO.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag kör med asbest ;)

Men det brukar finnas på välsorterade byggmarknader eller typ elda butikerna..

Testa temporärt låsa dragbegränsaren, och ta bort turbolatorerna..

Det kommer inte bli varmt så det är ett problem.

Ryker det in då så har du drag problem.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Nu funkar det bättre

Inlägg av ES335 »

Mellan flänsen och pannan tog jag firegum som jag haft att täta avgasdelar till bilen med. Tål 1000 grader. Brännaren sitter än så länge otätad i flänsen så att den kan tas bort enkelt.

Jag tog bort alla 6 turbulatorerna och satte brännaren längre ut så att mynningen på röret är i ungefär samma snitt som luckans innervägg.

Först 3 misslyckade förök till tändning men sedan tog det fyr när jag startade om igen genom att vrida på min-termostaten.

Bra drag och ingen rök i pannrummet. Rökgastemperaturen var 220 grader efter 30min i ganska sotig panna. Jag mätte ner i pannans rökrör genom dragbegränsaren som är monterad i 45 graders vinkel.

Vattentemperaturen steg från ca 40 till 55 grader vilket kanske är lite klent. Ska stoppa in ett par turbulatorer imorgon och se om det blir bättre då.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Pilla inte med för mycket saker samtidigt.. Man blir lätt förvillad och vet inte vad som har med vad att göra.

Avgastätning lär ju funka bra.

Jag hade kört utan turbulatorer först och försöka kolla så allt verkar normalt o det brinner som det skall (1vecka eller så)

Vad har du för termostater? 2st ? 1st? hysteres?

Dragbegränsare i 45graders vinkel? Är den byggd för det? annars kan det ju bli fel.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

Dragbegränsaren är en Tigerex som kan monteras i alla vinklar mellan vågrätt och lodrätt. Armen med vikten justeras så den ligger i våg.

Jag tyckte att rökgastemperaturen blev lite hög så därför ville jag sätta tillbaks någon turbulator. Annars tycker jag att det funkade bra.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Du hade nog inte behövt dra ut brännaren tror jag.

Förresten.... FTX system med utsug ur pannrummet ? :lol:, det DÄR kan inte vara godkänt ur brandsynpunkt :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

När jag väl får igång brännaren så går det bra. Matningen är något låg men dragbegränsaren fladdrar inställd på drygt 15Pa när det väl tagit fart.
Rökgastemperaturen är 215 grader med två turbulatorer inskjutna.

Problemet är att brännaren inte tänder på de 4 första försöken men dock alltid på 5 försöket när larmet kvitterats.

Har märkt att det blåser ut varm luft framför fallröret samt att det luktar aningen bränt efter nedsläckningsfasen. Är det normalt?
snillet skrev:Förresten.... FTX system med utsug ur pannrummet ? :lol:, det DÄR kan inte vara godkänt ur brandsynpunkt :shock:
Ventilationen går genom pannrummet till tvättstugan. Det är förstås viktigt att ventilen är igentäppt när man kör annat än elpatronen. Det är dock besiktigat och godkänt.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

ES335 skrev:
snillet skrev:Förresten.... FTX system med utsug ur pannrummet ? :lol:, det DÄR kan inte vara godkänt ur brandsynpunkt :shock:
Ventilationen går genom pannrummet till tvättstugan. Det är förstås viktigt att ventilen är igentäppt när man kör annat än elpatronen. Det är dock besiktigat och godkänt.
Men du har stängd dörr mot övriga huset och rejält och öppet luftintag utifrån till pannrummet ?, så att inte ventilationen påverkar lufttillförseln till pannan ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

snillet skrev: Men du har stängd dörr mot övriga huset och rejält och öppet luftintag utifrån till pannrummet ?, så att inte ventilationen påverkar lufttillförseln till pannan ?
Ja precis. Stängd och tätad dörr och en ventil i ytterväggen.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Skriv svar