Matarslangs tips

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Matarslangs tips

Inlägg av slaskman »

Min pannrumslayot tillåter inte mitt pelletsförråd att stå framför pannan utan måste placeras brevid. Detta ledde till stora matningsproblem med krökt slang. Detta löstes mkt enkelt med en 30 graders avloppskrök vid brännaren. Nu mera fastnar pellets mkt sällan i slangen.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Hur funkar det brandsynpunkt tro?

Är väll inge bra om den fattar eld även om risken för detta är minimal.
deleted
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Danne82 skrev:Hur funkar det brandsynpunkt tro?

Är väll inge bra om den fattar eld även om risken för detta är minimal.
Jag köpte också en Biltema avgaskrök av Volvo PV typ men använder den inte just nu. Blir det större brandrisk om man förlänger fallröret av metall med en avgaskrök? Man sätter ju dit den brännbara plastslangen ovanför ändå?
Jag får inte in förrådet bra i pannrummet, ett runt förråd vore bättre.
200 liter plåttunnor finns ju alltid men är rätt små. Är det tillåtet med plasttunnor, det finns sådana på 300 liter som skulle vara perfekta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

slangen får inte vara brännbar vad jag vet utan den skall endast smälta medans pvc brinner ganska bra har jag för mig.
deleted
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Torsten skrev:
Danne82 skrev:Hur funkar det brandsynpunkt tro?

Är väll inge bra om den fattar eld även om risken för detta är minimal.
Jag köpte också en Biltema avgaskrök av Volvo PV typ men använder den inte just nu. Blir det större brandrisk om man förlänger fallröret av metall med en avgaskrök? Man sätter ju dit den brännbara plastslangen ovanför ändå?
Jag får inte in förrådet bra i pannrummet, ett runt förråd vore bättre.
200 liter plåttunnor finns ju alltid men är rätt små. Är det tillåtet med plasttunnor, det finns sådana på 300 liter som skulle vara perfekta.
Jag satte mitt förråd i rummet bredvid och slapp därmed bära pelletsen så långt samt behöll den lilla platsen i pannrummet intakt. Tog helt enkelt bort lite tegel i väggen där jag mätt in var skruven passade. Trädde på en bit snedkapat 110 avloppsrör och murade till slut fast detta när allt funkade.

Cleant o bra. Fick mycket beröm av skorstensfejarmästaren vid besiktningen.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Stroker skrev:[
Jag satte mitt förråd i rummet bredvid och slapp därmed bära pelletsen så långt samt behöll den lilla platsen i pannrummet intakt. Tog helt enkelt bort lite tegel i väggen där jag mätt in var skruven passade. Trädde på en bit snedkapat 110 avloppsrör och murade till slut fast detta när allt funkade.

Cleant o bra. Fick mycket beröm av skorstensfejarmästaren vid besiktningen.
Jag ville också göra så. Frågade sotaren vid brandbesiktning men det gick inte. Ville ta ett hål i väggen av lättbetong och dra matningsskruven genom det. Då skulle hela källaren bli en brandcell och det skulle krävas sprinklersystem mm. Alla med bulkförråd gör ju så?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Min sotare var bara tacksam att jag gjort så då jag slapp ha en massa pellets i samma rum.
Rent praktiskt så är de väldigt långsökt att beskriva de som att man förstorar sin brandcell men vill man vara teoririst :) så vill man . Ganska vanligt de där.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar