förstår inte hur jag skall ställa in brännare
förstår inte hur jag skall ställa in brännare
Har nu köpt en alldeles nu roslagsbrännare, men det tycks inte fungera det heller.
Hur ställer man in matningen från skruven den kör men matar inte och blir väldigt varm.
När jag tar den slangen är den full med pellets men det tycker ur slangen skall det göra det?
Har varit inne i paramentrarn men begriper inte vad eller var jag ska justera.
Det står en massa T över allt vad betyder T?
tex på B6 TH överst sen TL vad betyder det?
Rökgasen gick upp till 260 gr när pannan var uppe i 60 grader.
Vågar inte köra med brännare just nu eftersom skruven motor blir så het och det rycker ur slangen
Nån som vet vad man ska göra?
Hur ställer man in matningen från skruven den kör men matar inte och blir väldigt varm.
När jag tar den slangen är den full med pellets men det tycker ur slangen skall det göra det?
Har varit inne i paramentrarn men begriper inte vad eller var jag ska justera.
Det står en massa T över allt vad betyder T?
tex på B6 TH överst sen TL vad betyder det?
Rökgasen gick upp till 260 gr när pannan var uppe i 60 grader.
Vågar inte köra med brännare just nu eftersom skruven motor blir så het och det rycker ur slangen
Nån som vet vad man ska göra?
CTC Total -82:a, ved
Pannan
Pannan
-
- Stor entusiast!
Förmodar du fått manual till brännaren,där det framgår hur man ändrar effekt på brännaren
följ anvisningarna hur du kommer in i programmet
När du är på B6 är tid för matning troligen inställd på 2,40 sek. o vilotid på 15 sek. pröva med att sänka matningen till 2,00 sek
TH står för matning o TL för vilotid
Eller ring RB support dom kan programmet på sina fem fingrar
Det verkar mysko att skruven går utan att mata fram, ändå är slangen full
är det möjligen så att skruven sitter direkt i vägguttaget så den går kontinuerligt
Det skall ej ryka ur slangen eller motor
Nu känner jag ej din panna så väl,men det är kanske roster eller plåtar som skall tas bort ,var är den monterad?
följ anvisningarna hur du kommer in i programmet
När du är på B6 är tid för matning troligen inställd på 2,40 sek. o vilotid på 15 sek. pröva med att sänka matningen till 2,00 sek
TH står för matning o TL för vilotid
Eller ring RB support dom kan programmet på sina fem fingrar
Det verkar mysko att skruven går utan att mata fram, ändå är slangen full
är det möjligen så att skruven sitter direkt i vägguttaget så den går kontinuerligt
Det skall ej ryka ur slangen eller motor
Nu känner jag ej din panna så väl,men det är kanske roster eller plåtar som skall tas bort ,var är den monterad?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Stor entusiast!
Nej det har jag inte, den matar på tills det är fullt i slangen och sen så försöker den att mata på med jämna mellan rum det är då den blir så het.
tog bort brännaren för en stund sedan och det var fullt med aska i själva brännarkroppen verkar som den inte försvinner därifrån.
För det gjorden den ju när vi hade janfire.
Nu orkar vi inte hålla på mer idag har nu satt igång vedeldning igen.
Får vi inte detta funka så slutar vi med att försöka med pellets.
tog bort brännaren för en stund sedan och det var fullt med aska i själva brännarkroppen verkar som den inte försvinner därifrån.
För det gjorden den ju när vi hade janfire.
Nu orkar vi inte hålla på mer idag har nu satt igång vedeldning igen.
Får vi inte detta funka så slutar vi med att försöka med pellets.
Pannan
Pannan
Ok, en sak åt gången, du säger att den "matar på tills slangen är full" ? går skruven som den ska, alltså en eller två sekunder för att sedan stanna 15 sekunder innan den går en eller två sekunder igen osv ?
Jag blir inte klok på vad du menar, i första inlägget säger du att skruven kör men att den inte matar och samtidigt så säger du att slangen blir full med pellets, jag har nog missat något så fyll gärna på med mera information.
Vad som ska hända är följande:
(Se till att brännkoppen är helt tom först och främst innan du sätter igång)
När du sätter i kontakten eller termostaten slår till så går fläkten och tändelementet igång och den börjar mata ner startdosen i två minuter enligt ovanstånde.
Sedan ska skruven och fläkten stanna medan tändelementet värmer på i den tid som står i parameter B1 (kanske 8 minuter ?).
När den tiden gått ut så stannar tändelementet och skruven går tre gånger innan brännaren drar igång, fläkten startar och nu ska det brinna i brännaren. (gör det det ?)
Sker allt detta som jag jag beskrev ? eller när inträffar det att "slangen blir full med pellets", för att fylla slangen med pellets måste skruven gå rätt så länge.
B6 är som sagt var den parameter som styr skruven i "sommardrift", TH är då mellan 2-3 sekunder ungefär, TL ska alltid vara 15 sekunder pilla inte på den.
Jag skulle föreslå att du sätter ner B6/TH till 1.5 sekunder och provar där först och främst, då är det ingen risk att du överhettar brännaren eller liknande med för hög matning.
Ta också ut vedbaffeln, det är inte säkert att det funkar så bra med den inne, oljebaffeln kan du behålla.
Om det ryker ur slangen så har du för dåligt drag eller för många bafflar skulle jag kunna tänka mig, du har väl ett spjäll på pannan också ? är det stängt eller öppet ? och då kan brännaren överhettas.
Vad som kan fylla slangen med pellets är följande:
Om brännaren inte lyckas tända så kommer den inte att upptäcka detta direkt, detta styra av tiden som man anger med "Flamvakt", kommer inte ihåg vilken parameter det är i huvudet (står i bruxen), den har en 45 graders termostat som måste slås till innom denna tiden annars anser den att brännaren slocknat och om den tiden är lång så kan det ju fyllas upp med pellets ända upp i slangen.
Det är bara att lyfta på slangen mellan matningarna och se om det brinner eller inte, du kan också trycka på "ESC" knappen i huvudmenyn då får du upp en bild i displayen som visar status på alla ingångarna, nummer 4 är flamvakten, om den är 1 så anser den att det brinner, om du trycker en gång till på "ESC" för att komma tillbaka till huvudmenyn.
Berätta gärna vad du har för värden på B1,B2,B6 och B8.
PS: Eftersom du haft en janfire förrut och verkar ha haft problem med den också så kanske det är något annat som jäklas, vad var det för problem med den ?
Jag blir inte klok på vad du menar, i första inlägget säger du att skruven kör men att den inte matar och samtidigt så säger du att slangen blir full med pellets, jag har nog missat något så fyll gärna på med mera information.
Vad som ska hända är följande:
(Se till att brännkoppen är helt tom först och främst innan du sätter igång)
När du sätter i kontakten eller termostaten slår till så går fläkten och tändelementet igång och den börjar mata ner startdosen i två minuter enligt ovanstånde.
Sedan ska skruven och fläkten stanna medan tändelementet värmer på i den tid som står i parameter B1 (kanske 8 minuter ?).
När den tiden gått ut så stannar tändelementet och skruven går tre gånger innan brännaren drar igång, fläkten startar och nu ska det brinna i brännaren. (gör det det ?)
Sker allt detta som jag jag beskrev ? eller när inträffar det att "slangen blir full med pellets", för att fylla slangen med pellets måste skruven gå rätt så länge.
B6 är som sagt var den parameter som styr skruven i "sommardrift", TH är då mellan 2-3 sekunder ungefär, TL ska alltid vara 15 sekunder pilla inte på den.
Jag skulle föreslå att du sätter ner B6/TH till 1.5 sekunder och provar där först och främst, då är det ingen risk att du överhettar brännaren eller liknande med för hög matning.
Ta också ut vedbaffeln, det är inte säkert att det funkar så bra med den inne, oljebaffeln kan du behålla.
Om det ryker ur slangen så har du för dåligt drag eller för många bafflar skulle jag kunna tänka mig, du har väl ett spjäll på pannan också ? är det stängt eller öppet ? och då kan brännaren överhettas.
Vad som kan fylla slangen med pellets är följande:
Om brännaren inte lyckas tända så kommer den inte att upptäcka detta direkt, detta styra av tiden som man anger med "Flamvakt", kommer inte ihåg vilken parameter det är i huvudet (står i bruxen), den har en 45 graders termostat som måste slås till innom denna tiden annars anser den att brännaren slocknat och om den tiden är lång så kan det ju fyllas upp med pellets ända upp i slangen.
Det är bara att lyfta på slangen mellan matningarna och se om det brinner eller inte, du kan också trycka på "ESC" knappen i huvudmenyn då får du upp en bild i displayen som visar status på alla ingångarna, nummer 4 är flamvakten, om den är 1 så anser den att det brinner, om du trycker en gång till på "ESC" för att komma tillbaka till huvudmenyn.
Berätta gärna vad du har för värden på B1,B2,B6 och B8.
PS: Eftersom du haft en janfire förrut och verkar ha haft problem med den också så kanske det är något annat som jäklas, vad var det för problem med den ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Brännarkoppen var tom när jagstartade. Sen gick den igång som du beskriver när jag satte i kontkten men fläkten gick aldrig igång den kom inte igång förän den hade värmt upp och skulle till och brinna. Det var då som den matade hela slangen full med pellets. Efter det försöker skruven att mata efter ca 15 sek. Men det blir ju inget eftersom slangen är full och motor barar sår och surrar på skruven.
Värdeerna kan jag inte ta upp här nu efter som jag monterat den brännaren igen. Annars hade det blivit rätt kallt här eldar med ved just nu.
Janfire hade vi problem med att den bara smulade sönder pellets hela tiden i den interna skruven.
Värdeerna kan jag inte ta upp här nu efter som jag monterat den brännaren igen. Annars hade det blivit rätt kallt här eldar med ved just nu.
Janfire hade vi problem med att den bara smulade sönder pellets hela tiden i den interna skruven.
Pannan
Pannan
Kolla för säkerhets skull att alla parametrar är inställda på vettiga värden enligt följande:
B1 Tid för tändelement, ska vara mellan 6-10 minuter någonstans
B2 Renblåsning före start, ska vara 2 min
B3 Fläkt vid nedstängning, ska vara 2 min
B4 Matning startdos tid, ska vara 2 min
B5 Matning startdos/uppstart, ska vara 2.8/15 sek.
B6 Normal matning ca 1.5/15 sek.
B7 Låg matning efter uppstart ska vara 45 sek.
På din beskrvning så låter det ju som om B5 skulle vara uppåt väggarna ?
Skruven måste gå väldigt länge för att fylla slangen med pellets, går den hela tiden eller går den lång tid med 15 sek intervall ?
Hur lång slang har du förresten ? och är det roslagbrännarens skruv du använder ?
Med tanke på att du säger att fläkten inte går vid uppstart och den skumma pelletsmatningen så låter det ju som om en eller flera parametrar har ballat ur fullständigt, har du ändrad mycket på inställningarna själv jämfört med grundinställningen ?
Nåja, nästa gång du slår på brännaren så anteckna vilka värden du har på B1, B2, B4, B5, B6 och B7 utan dessa är det svårt att säga vad det är som jäklas med dig.
B1 Tid för tändelement, ska vara mellan 6-10 minuter någonstans
B2 Renblåsning före start, ska vara 2 min
B3 Fläkt vid nedstängning, ska vara 2 min
B4 Matning startdos tid, ska vara 2 min
B5 Matning startdos/uppstart, ska vara 2.8/15 sek.
B6 Normal matning ca 1.5/15 sek.
B7 Låg matning efter uppstart ska vara 45 sek.
På din beskrvning så låter det ju som om B5 skulle vara uppåt väggarna ?
Skruven måste gå väldigt länge för att fylla slangen med pellets, går den hela tiden eller går den lång tid med 15 sek intervall ?
Hur lång slang har du förresten ? och är det roslagbrännarens skruv du använder ?
Med tanke på att du säger att fläkten inte går vid uppstart och den skumma pelletsmatningen så låter det ju som om en eller flera parametrar har ballat ur fullständigt, har du ändrad mycket på inställningarna själv jämfört med grundinställningen ?
Nåja, nästa gång du slår på brännaren så anteckna vilka värden du har på B1, B2, B4, B5, B6 och B7 utan dessa är det svårt att säga vad det är som jäklas med dig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)